לזכותו של הרב אלי סדן יאמר שהוא זה שיזם את המפגש וגם הלך עם הרעיון שהוצע לו - להתיישב דווקא מולי. הכי רחוק מכתב של המגזר. ישר מול ה"אויב", כפי שקראו לזה מאחורי הקלעים של הריאיון. אישה, פמיניסטית, דעתנית, שנושא הריאיון הוא ציפור נפשה. מצד שני זה גם הכוח של המפגש ותואם את האסטרטגיה התקשורתית החדשה שמבקשת להבהיר שבישיבה בעלי מפסיקים להתנצל.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
זה אכן היה מפגש מרתק, מהמרתקים שהיו לי בשנים האחרונות. שעתיים וחצי של ריאיון נוקב, שיחה פתוחה שבה שתי תפיסות עולם מתנגשות ומתחדדות על רקע המחלוקת. לא באתי לשכנע אלא לראיין. להביא את תפיסת העולם של הרב סדן למרכז הבמה כדי לאפשר את הדיון הציבורי. המטרה הייתה לחשוף את העמדה ולהקשות עליה כדי לגרום למרואיין להוציא מעצמו את העמדה המזוקקת, את האמת שלו בצורה הכי ברורה.
עכשיו זה כבר לא משפט פה או שם, אלא 19 דקות שבהן הוא מסביר את משנתו עליה לא רק שהוא לא מתנצל אלא בטוח שהיא האמת הצרופה. גם אם עכשיו אני מתווכחת עליה, יום אחד עוד אראה את האור. זה לב העניין.
אין לי ספק שהרב סדן מכבד נשים, מקדם נשים, גם בבית. לראייה: בתו רופאת הנשים, מנתחת בבית החולים איכילוב עם שבעת הילדים, יתר בנותיו שמנהלות אורח חיים דומה וגם היוזמה להקים את מדרשת הבנות המקבילה למכינה הקדם צבאית בעלי, כדי לפתוח לנשים צוהר ללימודי תורה במקביל לתואר אקדמי.
אני מניחה שגם רוב הציבור בארץ (ואני בתוכם) מחזיקים בערך העליון של חיי משפחה. הבעיה מתחילה בנקודת המוצא של הדיון ובמשמעות שלו במפגש בין התרבויות, בעיקר בצבא. מכיוון שהרב סדן בטוח שתפיסתו היא אמת ואין בילתה ושהוא מייצג תורה שניתנה משמים, אין מקום לפשרה. גם אם זה אומר שחייל שלו יסרב פקודה לשירות משותף או שהוא כרמטכ"ל יסגור את קורס הטיס בפני נשים.
המחנה "הליברלי" - ניסיון להחליש את האמונה
גם לקדמה של המבנה החברתי והעצמאות של האישה אין מקום, שלא לדבר על היחס המהותי להומוסקסואליות, שנתפשים בעיניו כפרטים שלא הצליחו להירפא ולא כנטייה מולדת. בכל הסוגיות האלה לרב סדן יש אמת ברורה שאין עליה מקום לדיון. למה? ככה. זו דעת התורה. נקודה.
וכך בעוד שצד אחד, אותו הרב סדן מכנה "הליברלי", מתחנך על כך שאין אמת אחת ולכל אחד זכות להחזיק בדעה משלו כל עוד נשמרים כללי המשחק הדמוקרטיים, הרב סדן מחנך את בני הנוער שלו להאמין שהאמת היא נחלתם הבלעדית וכל ניסיון להציג תפיסת עולם אחרת היא בעצם מלחמת תרבות כדי להחליש את האמונה.
מכאן הדרך לזלזול בגישה האחרת וההתנשאות הרוחנית שמביאה את הרבנים מבית מדרשו להתבטאויות קשות ומעוררות המחלוקת קצרה. הרב סדן אמנם התנצל על הסגנון, אבל כמו שראינו הוא אינו לא חולק על המהות. הוא כמו הרבנים האחרים משחקים על זמן. כפי שאמר זאת סדן בעצמו בריאיון: "יש לי סבלנות". בסוף האמת שלי תביס את "הפוליטיקלי קורקט" והליברליזם ההרסני" שלך.
הצד השני רק מחכה שנמעד
כלומר, בחסות הדמוקרטיה תהפוך תפיסת העולם הזו לרוב. לא בכוח, אלא בעבודה קשה של הפצת התורה תוך מתיחת גבולות הדמוקרטיה, התקדמות במוקדי הכוח בצבא ובשלטון וניצול החולשות של תפיסת העולם האחרת. ניתן לראות את ההסתערות של בוגרי המכינה הקדם צבאית שלו ב"עלי" על עמדות הפיקוד ביחידות הקרביות בצה"ל כמשל.
בשורה התחתונה, באתי בגלל היחס לפמיניזם, לשירות המשותף ולדברי הבלע של הרבנים שלו נגד הערבים, הקהילה הגאה ונשים. אבל יצאתי הרבה יותר כואבת את המשמעות הכוללת של הדברים לפיהם הצד השני רק מחכה שנמעד וניחלש באמונתנו הדמוקרטית-ליברלית כדי להסתער. שבעצם, מתחת לנועם ו"שבת אחים גם יחד" שוכנת לה מלחמה.
אם תשאלו אותי, המסקנה הברורה היא להמשיך לדבר, להתעקש על הערכים הליברליים ולהגן בחירוף נפש על הכללי המשחק הדמוקרטיים. רק כך נוכל אולי לחיות ביחד באמת בלי לחשוש זה מזה.
ומילה על העובדה שרב סדן קרא לי "גבר". זו רק עוד הוכחה שחייבים לחנך את הבנות שלנו מגיל צעיר על ברכי המנטרה "היי הבוסית של עצמך", כדי שיום אחד גם הן תוכלנה לעמוד על דעתן ולהילחם עליה, גם אם זה לא נוח לסביבה.