פרשת השבוע מזכירה לנו - בעיתוי אקטואלי מתמיד, כי נושא השוויון בנטל לא הומצא על ידי הדור שלנו. מדובר בנושא עתיק יומין שהויכוח בעניינו מתחיל עוד בספר במדבר.
בפרשת מטות - מסעי, אחרי ניצחון ישראל בקרב עם מדיין, פונים שבטי גד וראובן אל משה ומבקשים ממנו להתיישב בארץ יעזר בעבר הירדן, מחוץ לגבולות הארץ המובטחת - ארץ כנען. גד וראובן הם רועי צאן וארץ הגלעד היא מקום שופע מקנה. וכאן הם רוצים לעצור.
תגובת משה לבקשתם היא בוטה וחד משמעית : "האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה"?. משה מאמין בגישה לפיה לא מפרידים בין דם לדם וכולם תורמים : אנחנו עם אחד ולמרות שארץ הגלעד נכבשה, המשימה לא הסתיימה עדיין ואתם לא תתחמקו ממנה. אבל בני שבט גד ובני שבט ראובן, לא תכננו להשתמט.
"וייגשו אליו ויאמרו גדרות צאן נבנה למקננו פה וערים לטפנו, ואנחנו נחלץ חשים לפני בני ישראל..." כלומר, אנחנו הגברים נצא למלחמה כחלוצים לפני המחנה. וכך היה. הגברים יצאו למלחמה ועבר הירדן ניתן לשבטים גד, ראובן ולחצי משבט מנשה - אחוזה עד עולם. זהו רעיון יהודי מקורי חד משמעי וברור : כולם נושאים בנטל הביטחוני. אין אפליה בין דם לדם ואין דרך להשתמטות.
מדוע, בשם ההשתמטות, מסלפים הרבנים את התורה?
כישראלי ציוני שלומד יהדות ומלמד תורה כל חיי, אינני מצליח להבין כיצד ציבור שלם בישראל שרואה את עצמו כקהילה יהודית שורשית, שקורא בשבת בבוקר בבית הכנסת את פרשת השבוע, מוצא עוז בנפשו ובונה לעצמו מערכת נימוקים ותפיסת עולם שלמה על מנת לפתור עצמו מהשירות הצבאי. איך אפשר לעוות כך את התורה ? מה חושבים לעצמם הרבנים ומנהיגי הקהילה ? מדוע, בשם ההשתמטות, הם מסלפים את רוח היהדות ואת מסורת ישראל?. דווקא התורה היא שקוראת לנו לשילוב כוחות ולעשייה משותפת ושוויונית.
אך מה שמתרחש לאחרונה, הוא שחלק גדול מהציבור בארץ תופס את היהדות והחרדיות כאחת. מתוך בורות, רבים מזהים את היהדות ואת השורשיות כהשתמטות ואת לימוד התורה - כדבר העומד בסתירה עם שירות צבאי ועם שוויון בנטל. אך יש כאן אבסורד וסתירה פנימית עמוקה : אין כאן שום עניין יהודי. אין כאן תורה ואין כאן שום עניין שורשי או אותנטי. מה שיש כאן זו רק בדלנות ופחד מן החברה הישראלית. פחד, שנאה והסתגרות.
זו איננה היהדות שאותה למדתי מסבי. וזו גם לא התורה שציווה לנו משה. כל מה שצריך כדי להבין את זה, הוא פשוט לקרוא בפרשת השבוע.
ארגון בינה עוסק בהעמקת הזהות היהודית בקרב הציבור הישראלי