בעוד צה"ל משלים בגבורה ניצחון צבאי מעל ומתחת לקרקע, נמנעת ממשלת ישראל מלפעול להשגת מטרה מרכזית של המלחמה והיא מיטוט יכולותיו השלטוניות של חמאס. כתוצאה מכך, ממשיך הכסף לזרום לכיסיהם של מנהיגי חמאס, הן ישירות, והן באמצעות שליטה על חלוקת הסיוע ההומניטרי. מציאות זו מרחיקה גם את האפשרות להשגת הסכם סביר בענין שחרור החטופים.
על פי המשפט הבין-לאומי, ישראל מחויבת בסיוע הומניטרי לבלתי מעורבים, אך אין פירושו של דבר שהיא חייבת להעניק את הסיוע ממש לידי האויב שלה, חמאס. נהפוך הוא, גם על פי הדין האמריקני ישנו איסור על העברת כל סיוע חומרי או פיננסי לידיו של ארגון טרור, מה שמאפשר, בפעולה נכונה, ליצור כתר כלכלי על הנהגת חמאס, ולחלק את הסיוע ההומינטרי ישירות לאוכלוסיה במקומות שבהם יקבע צה"ל. הנה כמה דברים שקרו השבוע המדגימים כיצד ממשלת ישראל פועלת ללא אסטרטגיה בנושא זה:
השבוע פורסם על ידי חה"כ אביגדור ליברמן כי במהלך ההפוגה בחודש דצמבר הועבר סכום של 180 מיליון שקלים מצפון הרצועה לדרום הרצועה. הממשלה לא הכחישה את מעבר הכסף וציינה ש"לא יגיע לידי חמאס". על פי הפרסום, מדובר בשיירה מאובטחת של כלי רכב מבנק פלסטין, הידוע כבנק המממן את פעילות חמאס, שלוותה בתיאום מורכב בין ישראל לאו"ם ומה שכונה "כוחות הביטחון הפלסטיניים". ברור לחלוטין שהימנעות מתפיסה וחילוט של הכספים הללו היא שגיאה נוראית. אפשר לנחש כי הדבר נעשה בלחץ בין-לאומי חיצוני, ואולי אף כחלק מן ההסכם לשחרור החטופים, אך ברור גם שהכסף שזרם לדרום הרצועה האריך את משך הלחימה וחיזק את החמאס.
התגובה של לשכת ראש הממשלה ובכירים במערכת הביטחון למכתב ששלחתי ביום חמישי האחרון, מוכיחה שנתניהו ממשיך לעבוד למען הכלכלה הפלסטינית.
— אביגדור ליברמן (@AvigdorLiberman) February 11, 2024
ישראל אכן תפסה ברצועת עזה קרוב ל-400 מיליון שקל, וההנחיה של ראש הממשלה ושר הביטחון הייתה להעביר את אותם כספים לרמאללה, לבנק פלסטין ששייך למשפחת…
סוגיה מרכזית נוספת היא מעמדו של אונר"א, אותה סוכנות פליטים שהוקמה ב-1947 כדי להנציח את הבעיה הפלסטינית, במקום לסייע ביישוב פליטים מחדש. אונר"א הפכה לא רק למעסיק הגדול בעזה, אלא גם לגוף המסייע לחמאס באופן אקטיבי, שחלק מעובדיו נוטלים חלק בפעולות אלימות, כולל שמירה על חטופים, שמוסדותיו מהווים מחסה לפעילות צבאית, שבבתי הספר שלו מחנכים להסתה נגד ישראל, ומאפשר לחמאס לשלוט למעשה בחלוקת הסיוע ההומניטרי. לשיא הגיעו הדברים בתביעה שהוגשה נגד ישראל בבית הדין הבין-לאומי בהאג, שנסמכה, בין היתר, על דיווחים שקריים של עובדים פלסטינים באונר"א על המצב בעזה, דיווחים שנחזו כדיווחים אובייקטיבים של מי שכביכול אינם צד בסכסוך.
אך השבוע, למרבה ההפתעה, בעוד הממשלה מצליחה בקמפיין העולמי לחשיפת הפשעים המבוצעים על ידי אונר"א, מה שהביא להפסקת המימון של ארגון זה מצד מדינות רבות, ובעוד שר האוצר מבטל את הפטור ממס שניתן לאונר"א והרמטכ"ל הונחה לגבש חלופה לסוכנות הפליטים בעזה, אמר השבוע אלוף רסאן עליאן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים בשיחות סגורות לבכירים אמריקניים, כי "בשלב זה אין תחליף לאונר"א ברצועת עזה". דברים דומים פורסמו בעיתונות הישראלית ממי שנראה כי תודרכו אף הם על ידי הצבא. ממשלת ישראל מדברת איפוא בשני קולות בנושא אונר"א. ייתכן שצה"ל נמצא פה בניגוד עניינים, משום שהוא סבור שיתרונותיו של אונר"א רבים מחסרונותיו, אך על הדרג המדיני להציג את פירוק אונר"א כיעד, כמו גם קביעת כלל של איסור העסקה בעתיד של עובדים פלסטינים בכל סוכנויות האו"ם הפועלות באזור.
נושא שלישי הוא אופן חלוקת הסיוע ההומינטרי. בעוד הממשלה מתעקשת להמשיך בחלוקת הסיוע באופן המאפשר לחמאס, בעצמו ובאמצעות אונר"א, לשלוט על דרך חלוקתו, פורסם השבוע כי שר הביטחון הציג בקבינט המלחמה סוף סוף תוכנית פיילוט לחלוקת הסיוע ההומניטרי בצפון עזה שתחל לפעול בשכונת זייתון, תוך הכנסת סיוע דרך מחסומי ארז וקרני, ולא מאזור רפיח, ישירות לסוחרים פלסטינים, שיאובטחו על ידי כוחות מקומיים חמושים.
עד כה טענה הממשלה כי אין ברירה וכי חלוקת הסיוע ההומניטרי היא דרישה אמריקנית, אך זה כמובן אינו נכון. אכן, האמריקנים לוחצים להגברת כמות הסיוע ההומניטרי, אך על ישראל להבטיח את חלוקתו של הסיוע באופן שלא יגיע לידי ארגון הטרור חמאס. הפיילוט בצפון הרצועה הוא בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי, ויש לעבור מיידית לשיטת חלוקה אחרת שתפעיל לחץ על חמאס.
כדי לעמוד בכל מטרות המלחמה, על הממשלה לגבש אסטרטגיה כוללת להכרעת חמאס גם במישור הכלכלי. עיקריה של תוכנית זו הם חלוקת הסיוע ההומינטרי על ידי צה"ל ומניעת השליטה של חמאס על חלוקתו, המשך דה לגיטימציה מוחלטת של אונר"א, ויצירת מציאות חדשה בעזה ללא ארגון זה, וללא העסקתם של פלסטינים בסוכנויות של האו". לצד זאת, והחשוב מכול - "פירוז פיננסי" ושליטה מוחלטת של ישראל על כל הפעילות הפיננסית ברצועת עזה, ומניעת פעילות שלא תהיה מפוקחת על ידי מי שאישרה ישראל.
>>> עו"ד יהודה שפר הוא מומחה בין-לאומי למאבק במימון טרור, הקים בעבר את הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ושימש כמשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית