"זהו, הם גמורים, הוא גמור...", אומרים רבים מאוד בציבור בכוונם לכך שנתניהו וממשלתו יסיימו את דרכם מייד בשוך הקרבות. בין השאר, הם נשענים באמירתם על רמת הזעם והכעס הציבורי על החידלון המתמשך והאחריות הכוללת למחדל 2023, החורגת מכל זעם בר השוואה הזכור לנו.
לפני שאנפץ את הנאיביות של אלה הסבורים "שהמשחק כבר גמור" אני חייב להתייחס לאחריות הדרגים המבצעיים. הכשלים המודיעיניים והמבצעיים קשים מאוד, אך ידועים. הם בעיקר ידועים לראשי המערכות והם אף קיבלו אחריות, יתחקרו עצמם באומץ רב ובאופן נוקב ויעשו את זה הרבה יותר מהר מכל ועדת חקירה שלבטח תקום. עד שתקום ועדה ועד שתאויש, תאסוף חומרים ותתחיל לזמן עדים, תחקירי צה"ל ושב"כ כבר יסתיימו, כולל מסקנות אמיצות.
אין שום סיכוי בעולם שנתניהו ייקח בעצמו אחריות ויתפטר מתפקידו. זה לא בסולם הערכים שלו, זה בעיקר לא בסולם הערכים של משפחתו הקובעת. לכן הוא התחיל, כבר ב-7.10 "בתוכנית ההתנתקות מאחריות", שבמרכזה הפעלת מכונת רעל שתפקידה להעביר את האשמה אל אחרים. במקום להתרכז אך ורק בניהול המערכה ולוודא חזרת משרדי הממשלה ממצב של שיתוק והלם קרב למצב של תפקוד מלא למען המדינה ולא למען המנהיג, הוא מנהל מערכה להטלת האשמה על הדרג הביטחוני ולניקוי אחריותו משורת המחדלים הטרגיים.
הוא יודע את האמת, הוא יודע שסיכויי ההצלחה לא גבוהים, הוא יודע שחלק הולך וגדל מתוך מפלגתו מתחיל להתנתק ממנו, הוא יודע שזעם הציבור יהיה בעוצמה שלא נראתה בעבר. דווקא משום כך הוא ינסה לנהל מלחמת מאסף, שלא בהכרח תחלץ אותו, אבל בטוח שתחריף את הנזק הפנימי שהוא כבר הביא על ישראל בשנה האחרונה.
לא אופתע אם נתניהו עצמו ייזום במהלך מהיר מאוד להקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקירה מחדלי 2023. מה ירוויח מכך? זמן ותוכן! הקמת ועדת חקירה היא החלטת ממשלה. רק ממשלה מחליטה להקים ועדה ורק ממשלה מחליטה מה יהיה כתב המינוי ותכני החקירה. לאחר מכן נשיא בית המשפט העליון ימנה את הוועדה. כמו כן הקמת ועדת חקירה נותנת לנתניהו לכאורה שנה עד שנה וחצי של דחיית הקץ. הטיעון "אני זה שיזמתי חקירה' אז בא ניתן לוועדה לברר ולהגיש מסקנותיה והמלצותיה...", יהפוך לטיעון מדוע אין להדיחו מיידית.
לכן, ככל שיקדים וייזום את הקמתה, כך יוכל לשלוט בכתב המינוי. כתב המינוי הצפוי בתרחיש זה עלול להיות דומה לכתב המינוי של ממשלת גולדה לוועדת אגרנט, כך שיכלול מינימום חקירה על אחריות ראש הממשלה והממשלה להיערכות כושלת, לאי נקיטת פעולה בשנה האחרונה בה כל הסימנים המעידים לשחיקה קריטית בכול מרכיבי הביטחון הלאומי וההתרעה היו כתובות באותיות קידוש לבנה על כל קיר במדינת ישראל. מקסימום נושאי חקירה בכתב המינוי צפויים להיות מכוונים לאחריות הדרג הביטחוני, צה״ל, שב״כ ושר הביטחון שכבר כעת מסומן אצל נתניהו ככתובת "לחיסול".
לא אתפלא אם ינסה לבחון הצבעה מהירה בכנסת על החוק הוועדה למינוי שופטים כדי שגם יוכל למנות נשיא עליון שיהיה זה שיקבע מי יעמוד בראש ועדת החקירה ומי יהיו חבריה.
האינטרס הציבורי העליון בשש אחרי המלחמה הוא לייצב את המדינה כמדינה מתוקנת, שפויה, לא קיצונית, אמינה, העובדת ומתפקדת למען אזרחיה, משקמת ומתחקרת, בונה ולא הורסת. בקיצור, כל מה שהממשלה הנוכחית לא מסוגלת לעשות והפוך ממה שהיא עשתה מיום כניסתה לתפקיד. כדי שזה יקרה הכי מהר שניתן, חייב הציבור עצמו להפיל את הממשלה הנוכחית בלי קשר לזמני ועדות חקירה. פשוט להפיל אותה והכי מהר שניתן. ועדות חקירה נועדו כדי ללמוד, להפיק לקחים, למנוע חזרה על כשלים ולשקם. כבר אמר נתניהו בעצמו לאחר מלחמת לבנון השנייה: "כשאומרים שמי שכשל הוא זה שיתקן ושאסור להחליף את הקברניט זה בערך כמו להגיד אחרי אסון הטיטניק, שאם הקברניט היה שורד, צריך היה לתת לו עוד אנייה". אז כן נתניהו, אתה הקברניט הכושל.
בואו נזכיר לציבור מה באמת צריך להיחקר. רשימה חלקית:
- האם בכניסת הממשלה לכהונתה קיים נתניהו דיון קבינט לשמיעת הערכת המודיעין הכוללת והערכת הסיכונים מכל ארגוני המודיעין והביטחון? זה אירוע הכרחי של ממשלה נכנסת על מנת ליישר קו על תמונת המצב והערכת המצב?
- כמה דיוני קבינט שעסקו בהערכת מצב כוללת נערכו מאז תחילת כהונת הממשלה? מדוע מנעת דיוני קבינט גם כשראשי מערכת הביטחון דרשו ממך לקיים אותם? האם ייתכן שהרצון למדר את שריך מחומרת המצב גברה על ההכרח להיערך למניעת התממשות הסיכונים?
- כיצד התייחסת להתרעות ראשי הצבא, המודיעין והשב״כ שהתריעו כי הטרור מריח חולשה? הרי אתה בעצמך אמרת שכשהטרור מריח חולשה הוא תוקף.
- במהלך ההפיכה המשטרית והמחאה העצומה שצמחה, הצטברו סימני שחיקה חמורה בכל מרכיבי הביטחון הלאומי. שבוע אחר שבוע הוחרף המצב. התרעות נשמעו חדשות לבקרים. הצהרת שר הביטחון גלנט שנוצר סיכון ברור מידי ומוחשי לביטחון המדינה, הצהרת אנשי מילואים שיעצרו התנדבותם באם החקיקה תימשך. לא צריך להיות מומחה לביטחון כדי להבין שמשהו רע מאוד מתפתח. מה עשית כדי לנתח את הסיכונים ולפעול למזעורם ולהיערכות למקרה שבסוף הם יתממשו?
- למה התכוונת נתניהו כשאמרת בעדותך בוועדת וינוגרד שאחריות על ביטחון מדינת ישראל היא על ראש הממשלה ולא על שר הביטחון ומערכת הביטחון, ושראש הממשלה צריך להיות אקטיבי גם בהנחיית הקונספציות? מה עשית כדי למנוע קונספציה שגויה?
>>> אלוף במיל' עמוס מלכא הוא ראש אמ"ן לשעבר