ה-7 באוקטובר פגש את רשת X (טוויטר) כשהיא עירומה מרוב מנגנוני הבטיחות ובקרת התוכן שלה. מוקדם יותר השנה ביטל הבעלים אילון מאסק את מוסד "החשבונות המאומתים" ופתח לכל אחד את האפשרות לרכוש "וי כחול" תמורת כסף, מה שהעלה את החשיפה של מפיצי שמועות והאט את התפוצה של ארגוני חדשות ממוסדים. מאסק קידם גם תוכנית תגמול שמציעה הכנסות בהתאם לחשיפה, שמשמעותה שגורמים שיש להם עניין לייצר תוכן ויראלי, גם אם הוא פייק, מתוגמלים על כך. מאסק צמצם כמעט לגמרי את צוותי ניטור התוכן, והחליט להסיר כותרות וסיכומי כתבות מהקישורים שגולשים מצרפים לציוצים, מה שמקשה על היכולת לזהות מקורות אמינים.
ומה קרה מאז תחילת המלחמה? לפי פרסום של מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה מאמצע אוקטובר, מאז פרוץ המלחמה עלו בקשות הסרת מידע שמהווה הסתה לטרור ב-1,000%. המחלקה מציינת כי חברת מטא (פייסבוק) נענתה לכ-90% מכלל הבקשות וטיקטוק ל-85% מהפניות. אבל, המחלקה נמנעה מלפרסם נתונים לגבי טוויטר (X) והסתפקה בקביעה כי "נעשה כעת מאמץ לקדם קשר מול החברה על מנת להעלות את מידת היענותה לבקשות". כלומר, שיתוף הפעולה מצד X הוא נמוך, אפילו כשמדובר בתוכני טרור.
מדוח שפרסמה X בחודש אוקטובר, עולה כי היא מעסיקה בסך הכול שני בודקי תוכן שאחראים על שמונה מיליון מצייצים בעברית - והמספר הזה לא עלה במלחמה. בדוח אחר שלה, שהוגש לאיחוד האירופי ביחס למלחמה, אין נתונים לגבי בדיקת עובדות ואין חלוקה לפי מדינות האיחוד האירופי שהייתה יכולה ללמד אותנו משהו.
אבל זאת רק ההתחלה. חודשיים לתוך המלחמה, אפשר לומר ש-X הפכה להיות אחד המצעים המרכזיים בעולם להפצת מסרים אנטי-ישראליים ואנטישמיים. הדבר הזה מתרחש בשל שלושה תהליכים מקבילים. התהליך הראשון הוא היעדר ניטור תוכן והיעדר הסרה של תכנים וחשבונות אנטישמיים, אנטי-ישראליים, פרו-רוסיים וניאו-נאציים מובהקים (מנשיא איראן ועד ג'קסון הינקל הניאו-נאצי, הזוכה בפלטפורמה למאות מיליוני צפיות). זה מאפשר אחר כך הפצה של התכנים האלה הלאה. למשל, כשרוג'ר ווטרס פירסם בטוויטר שחמאס לא רצח אזרחים ישראלים והם כולם נהרגו מהירי של צה"ל, הוא הדהד חשבונות של אתר תוכן בשם גרייזון ואת הבעלים שלו מקס בלומנתל, שונא ישראל מושבע, שמשווה אותנו לנאצים ולדאעש. כך, X הפכה לבמה מרכזית לפרסום תעמולה תוך קידום הפצתם ומתן תגמול כספי למי שעומד מאחוריהם.
התהליך השני הוא צמיחתם של חשבונות חדשים, שעקפו את אלה של כלי התקשורת הממוסדים, שעוד מחויבים איכשהו לבדיקת עובדות. ממחקר שנערך באוניברסיטת וושינגטון עולה שקבוצה קטנה של שבעה חשבונות, שרבים מהם לא היו מוכרים לפני שנה, צברו מאות מיליוני צפיות מדי יום ויצרו השפעה משמעותית על השיח סביב המלחמה. מאסק תיקשר באופן ישיר עם שישה מאלה, ובכך יצר להם את "אפקט אור זרקורים", כלומר חשיפה אדירה ל-162 מיליון העוקבים שלו. שלושה מתוך שבעת החשבונות האלה שייכים לצעיר בריטי שמפרסם תוכן אנטישמי, לחייל אמריקני שנמצא במדינת ג'ורג'יה וששואב את התכנים שלו מאתרי חדשות מפוקפקים פרו-רוסיים, ולקבוצת ימין קיצוני שנמצאת בפולין. על שניים מהם המליץ מאסק באופן ישיר, המלצות שאחר כך מחק כשהתברר שמדובר בחשבונות שמפיצים דיס-אינפורמציה, אבל הוא עדיין מנוי לשניהם. החשבונות הללו משתמשים ב-X באופן שיוצר דיס-אוריינטציה אצל המשתמשים – הם מפרסמים כל הזמן מידע חדש, בתוספת תמונות וגרפיקה קיצונית, למשל של גופות, שהן אסורות לכאורה על ידי טוויטר, אבל התכנים לא מוסרים. פרסום הציוצים לגבי המידע החדש נעשה בחשבונות האלה ללא קישורים שתומכים במקור למידע, וזה כדי להשיג תפוצה רבה יותר של הציוצים, משום שאחד מהשינויים שהכניס מאסק לטוויטר היא הורדת הערך של ציוצים עם קישורים.
Interesting.
— Elon Musk (@elonmusk) October 3, 2023
Our algorithm tries to optimize time spent on X, so links don’t get as much attention, because there is less time spent if people click away.
Best thing is to post content in long form on this platform.
התהליך השלישי הוא כיוון אלגוריתם ההמלצות של טוויטר, שממליץ לישראלים המשתמשים בטוויטר בעברית על החשבון של ג'קסון הינקל שהוזכר קודם, או ממליץ על ציוצים שבהם הביטוי "היטלר צדק" באנגלית, לחשבונות של ישראלים.
היעדר ניטור התוכן והעובדה שטוויטר הפכה להיות פלטפורמה להפצת מסרים אנטישמיים, גרמה למפרסמים הגדולים בארצות הברית להודיע רק לפני שבוע כי יפסיקו לפרסם בה. אין שום סיבה שמדינת ישראל תהיה המלבינה של המדיניות המופקרת של טוויטר ביחס לניטור התוכן.
כל מי שנפגש עכשיו עם מאסק צריך לדעת שהוא מאבד את יכולתו לטעון אחר כך בעד ניקיון השיח הציבורי, מניעת קיטוב או שליטה בהפצת דיס-אינפורמציה ומסרים אנטישמיים. הפגישות עם מאסק פשוט מאכילות את הטרול ולא יגרמו לכך ש-X תהפוך להיות אוהדת ישראל, משום שהפיצ'רים שהוכנסו לתוכה גורמים להפצת המסרים הפוגעניים, בלי קשר לשאלה האם מאסק יאסור על הפצת הביטוי "מן הים ועד הירדן".
התנהלותה של טוויטר במלחמה עד כה הייתה מן הגורמים המרכזיים לחיזוק הקשר בין משבר המידע, חולשת מדינות הלאום ופוליטיקת הזהויות הקיצונית. קו ישר אחד מחבר גם בין התשובה המזלזלת של מאסק לבקשת האיחוד האירופי מ-X שתממש את אחריותה לפחות לפי החקיקה האירופית; האיום שלו לחבר את עזה לאינטרנט דרך חברת סטארלינק ובכך לפגוע בצד הישראלי במלחמה; והשימוש שלו ב-162 מיליון העוקבים שלו כדי להדהד מסרים וחשבונות שהם שקריים ואנטישמיים. המלחמה הנוכחית הפכה את X לניסוי בהתנהגות אנושית, ואנחנו הקורבנות שלה. מי שמבקש פוטואופ עם אילון מאסק היום (שני), חייב לקחת זאת בחשבון.
>>> ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר היא עמיתה בכירה וראשת התכנית לדמוקרטיה בעידן המידע במכון הישראלי לדמוקרטיה