"אל תסעו בכבישים, שקלו בכובד ראש אם לצאת מהבית וללכת על המדרכות, מי שיש לו רישיון על משאית מהווה סכנה חמורה לציבור ומתבקש להישאר שבועיים בבית עד שיפחת העומס בכבישים". זו ההמלצה שפרסם משרד התחבורה לציבור בעקבות העלייה בתאונות הדרכים.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
נעצור כאן את הפייק - ונעבור לעובדות האמיתיות: 355 בני אדם נהרגו בשנה שעברה במדינת ישראל בתאונות דרכים. 40 נהרגו השנה. הפצועים בתאונות דרכים נספרים באלפים. אם תאסור המדינה על האזרחים להשתמש בכלי רכב ממונעים ירדו המספרים פלאים.
אלא שאיש לא מעלה על דעתו לדרוש מהלך כזה. אפילו על יבוא אופניים חשמליים שגובים קורבנות בדרכים לא אוסרים. המשטרה פועלת נגד העבריינים, משרד התחבורה מנסה לשפר תשתיות בכבישים, בתי החולים מטפלים בפצועים. האזרחים ממשיכים לנוע בדרכים.
בלהט האתגר שהציבו לעצמם אנשי משרד הבריאות - למנוע את הגעת נגיף הקורונה החדש לישראל ככל שניתן, או לפחות לעכב את הגעתו כדי שאפשר יהיה להיערך כראוי - נדמה שמישהו איבד את הבלמים.
משחר האנושות התמודדו בני האדם עם מגפות. ספרי הרפואה מפרטים כללים ברורים איך להתמודד איתן ואיך למנוע התפשטות. אלא שהכללים הרפואיים הם לא תמיד אנושיים. כדי למנוע התפשטות של מגפה יש לפגוע בזכויות. לא רק באלה של החולים, אלא גם באלה של הבריאים.
המומחים למניעת התפשטות מגפות של ארגון הבריאות העולמי עומדים נפעמים נוכח הצעדים שנקטה סין כדי לבלום את התפשטות הקורונה החדשה. בשל אופיה המיוחד, סין היא מוקד להתפרצות מגפות חדשות; בשל המשטר הטוטליטרי, שמתעלם לחלוטין מזכויות אדם, סין מצליחה להשתלט על ההתפשטות.
במדינה דמוקרטית תפקידם של אנשי המקצוע לדרוש את הכל עבור התחום שעליו הם מופקדים - אנשי הביטחון ירצו לכלוא את כל החשודים, אנשי החינוך ידרשו את כל התקציבים, הרופאים יבקשו לנהל כל משבר לפי מה שכתוב בספרים. במדינה דמוקרטית תפקיד הפוליטיקאים בממשל לקבוע סדרי עדיפויות, איזונים ובלמים. בהיעדר מערכת פוליטית מתפקדת הדרג המקצועי במשרד הבריאות מיישם אחד לאחד את מה שכתוב בספרים - ולעזאזל האזרחים.
הצעדים שנקט משרד הבריאות בישראל הם השניים בחומרתם בעולם, אחרי הצעדים שנקטה ממשלת סין. בסין זה היה נדרש - בישראל אפשרי.