בשפיץ הדרום-מערבי של המדינה נמצא אולי הציר המוכר ביותר בישראל, ציר פילדלפי. הוא מתחיל מהנקודה המערבית ביותר בישראל ומסתיים בנקודה הכי דרומית. לאורך הציר נמצאת הגדר שרק הושלמה, גדר שנבנתה לפי תוואי של יותר מ-100 שנים, בין רפיח לאום רשרש.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
הדרך הארוכה דרומה מתחילה בשדות של החקלאים באזור ניצנה הנמצאים ממש על הגדר. מעל הגדר מרחף מסוק של האו"ם שמנסה לתהות על השיירה המוזרה שאותה מוביל אלוף משנה גיא ביטון. ביטון , מפקד חטיבת שגיא הוא בן 40, נשוי ואב לשלושה ממרכז הארץ. הוא מפקד על החטיבה שאחראית על מרבית הגבול הארוך.
הדרך מובילה לציר אופיר, כביש חדש לגמרי, ציר מערכת שמלווה את הגדר עד אילת. מימין לכביש החדש, מקביל אליו, נמצא כביש 10, שפעם היה פתוח לכולם. אך היום בגלל הפיגועים שהיו עליו, הוא עומד שומם לחלוטין - סגור לאזרחים.
"היום יש לנו הרבה יותר יכולות לעצור את הפח"ע"
לפני קצת יותר משנתיים קיימנו ביקור במתקן סהרונים. באותם הימים היו חוצים את הגבול בכל יום כ-100 אפריקנים. כ-3,000 עברו בחודש, וכ-15 אלף בשנה. אלפי אנשים שאיש לא ידע באמת מי הם, הוסעו משם בסרט נע למרכז המדינה.
ארבעה ימים לאחר שידור הכתבה ההיא, ירד ראש הממשלה דרומה. חודש אחר כך הוא כבר הורה להקצות את הכסף לבניית גדר שתחסום סוף סוף את הגבול הפרוץ.
"לפני הגדר, אתה עושה פתיחת ציר בבוקר, מגלה שאין גדר. היא נפרצה בכל כך הרבה מקומות", סיפר אל"מ ביטון. "ואז אתה מתחיל לרדוף אחרי העקבות האלו ואחרי הרכב הזה, ואחרי הגמלים האלה והאנשים האלה. פתאום חונים לך 50 מסתננים שכועסים עליך שהם נכנסו בשלוש לפנות בוקר והטיולית לא הגיעה עד שש כי קר להם. זו הייתה המציאות, המציאות היום שונה לחלוטין".
"היום יש לי ולכוחות שלי הרבה יותר יכולות לעצור את הפח"ע", הוא הוסיף. "מי שנמצא שם בצד השני הם גורמי אל קעידה, והרבה גורמים אחרים. חלק מהם גם מהתאים של חיזבאללה. אנחנו רואים פה לעתים חמושים שמגיעים גם קרוב לגדר וברור לי שהם לא חיילים מצריים".
1.6 מיליארד שקל על גדר מול מדינה שאנחנו בשלום עמה
אווירת ה"שאנטי" שמעוררת געגועים לסיני הנשכחת, יכולה להיות מתעתעת במיוחד. בשבע השנים האחרונות, בתקופה שבה הגדר הייתה גדר תיל עלובה שנוצלה היטב על ידי מחבלים, היו כאן חמישה פיגועים בהם נהרגו 14 ישראלים.
לא רק מסתננים ומחבלים יש באזור. יש עוד משהו שעבר בציר ולא כולם מרוצים שהוא הפסיק להגיע. "חלק מהחברים שלי שהם תל אביבים, כועסים עליי שמחירי החשיש עלו פי 10 או פי 20, אומרים שאני אשם בזה ואני גאה שזה ככה", העיד ביטון. "התפקיד שלי הוא לדאוג שאף אחד לא עובר את הגבול הזה".
230 קילומטרים של מסע הסתיימו בתחושות מעורבות. מצד אחד שמחה על הרכיבה בין נופי מדבר עוצרי נשימה ושמחה על גדר שהביאה ביטחון. אך מצד שני היה גם עצב, על כך שצריך את הגדר הזאת בכלל מול מדינה שאנחנו עמה בשלום. שנזקקנו להוציא על הגדר סכום מטורף של 1.6 מיליארד שקלים. ותמיהה אחת מכעיסה על איך שגם אחרי שנבנתה הגדר, אחת הדרכים הכי יפות בישראל, עדיין סגורה לציבור. בינתיים הציר סגור רק לתנועת רכבים צבאיים. אבל מי יודע, אולי יום אחד, תוכלו לבקר גם אתם.