המדינה החליטה להעביר את בסיסי המודיעין היוקרתיים של צה"ל, אמ"ן ו-8200, ממרכז הארץ אל הנגב, למרחב ליקית. אך למרות ההחלטה משנת 2002, ההכנות ומאות המיליונים שהושקעו - המעבר המתוכנן נעצר. אנשי השירות לא מסכימים להעתיק עצמם לדרום, ובצה"ל חוששים מעזיבה גדולה של בכירי המודיעין בגלל המרחק ובעיית התחבורה: "הם מפחדים שהכוחות יעברו לסקטור הפרטי".
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
2,400 הדונם עליהם צריך לקום בסיס המודיעין נמצא קילומטרים ספורים צפונית מזרחית לבאר שבע. בתוכנית הושקעו עד כה למעלה מ-300 מיליון שקלים, ולמרות זאת, אחד הדברים שעשה הרמטכ"ל, אביב כוכבי, לאחר מינויו - היה לעצור את העברת בסיסי המודיעין לדרום.
כוכבי אמר כי הוא בודק חלופות, כשהטענה הייתה שבכירי המודיעין איימו להתפטר אם ייאלצו לעבור לנגב. הוא גם העלה את סוגיית התחבורה שמהווה בעיה עבור אנשי השירות שגרים בצפון ובמרכז, וטען כי יש לפתור זאת לפני המעבר.
על פי נתונים מצה"ל, 40.9 אחוזים מאנשי אמ"ן מעריכים שלא יעברו לשרת בנגב. "אלפים נמצאים בדילמה בין שירות הקבע לבין האזרחות", אמרה תא"ל מיכל תשובה, ראש מחלקת הסגל. "לא רק שהשכר הוא נמוך, עכשיו גם אומרים להם 'תיסעו, תעברו'".
ח"כ לשעבר חיים ילין טען כי הדרישות של צה"ל הן בלתי אפשריות. "הם רוצים לעבור, ומציבים תנאים כאלה שכמעט כל חייל צריך מונית ספיישל כדי להגיע לבסיס", אמר. "הם מפחדים שכל כוחות המודיעין יעברו לסקטור הפרטי".
ראש מועצת עומר, פיני בדש, התייחס לסוגיה בעייתית נוספת שעולה מהקפאת המעבר לליקית: "לפני שנתיים פינו שבט בדואים מכאן ועשו תעלה לבניית החומה. ברגע שהפסיקו – זה הפך להיות אתר הפסולת של הנגב".
אחרי שבלשכת ראש הממשלה שמעו על הכתבה, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התחייב במכתב שאמ"ן יעבור לליקית ובעיית התחבורה תיפתר. הוא כתב: "צה"ל יורד דרומה. אמ"ן יורדת דרומה לליקית. במידה והדבר יהיה כרוך בהשקעה של מסילת רכבת – הדבר ייעשה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "קיימת תוכנית סטטוטורית להקמת מסילת רכבת לליקית. לכשתתוקצב ניתן יהיה להתחיל בביצועה. משרד התחבורה גיבש תוכנית תחבורתית מיטבית, שנועדה לתת מענה מהיר ויעיל, מדלת לדלת למשרתים בליקית".