למה מערכת היחסים עם הבנק נתפסת אצל כל כך הרבה אנשים כמרתיעה כל כך?
התפיסה המאוד טבעית של לקוח ממוצע שיש לו קצת מינוס בבנק, משפחה רגילה, לא מישהו עם חובות היסטריים, היא שמדובר על מערכת יחסים כמו בין ילד נזוף למנהלת בי"ס. אנו מרגישים שיש לבנק כוח לשלוט בחיינו ובהינף יד למוטט אותנו. לכן במקום להתייחס אל מערכת היחסים כאל מערכת יחסים רגילה, אנו מתייחסים אל הבנק כאל מישהו ששולט עלינו ואנחנו צריכים לרצות אותו. זו בעיה פסיכולוגית בגישה.
מערכת היחסים הזו לא אמורה להיות כל כך רגשית?
בנק הוא עסק כלכלי שיש לו מספר מרכזי רווח מול הלקוח: הניהול שוטף, הריבית או עמלה שהלקוח מחזיק וחוסך כסף, והאשראי. לא משנה באיזה מצב אני מול הבנק, אני לקוח משלם. וכל עוד אני לקוח משלם, יש לנו אינטרס משותף. לי חשוב שאנהל את הכספים שלי נכון ולבנק חשוב שאמשיך להיות לקוח משלם. צריך לנתק את כל ההיבט הרגשי מזה. זו מערכת יחסים שמבוססת על צרכים ועל רווחים של שני הצדדים.
אוקי אז בעיה אחת היא הגישה שצריך לשנות, אבל זו לא הבעיה היחידה?
נכון, טעות שנייה היא שרוב מוחלט של בני אדם לא מתייחסים לבנק כאל כל גוף קמעונאי שנותן שירותים. מאד חשוב לנו לדעת מה ההצעות והתנאים שנותן לנו סוכן הביטוח או סוכן הנסיעות, אבל עם הבנק אנחנו נמנעים מלעשות את הבירור הזה.
צריך לקחת ולבדוק את כל מרכזי הרווח המשותפים מול הבנק: העמלות, תכנית החיסכון והאשראי. לראות ולדעת בדיוק מה התנאים בכל אחת מהמחלקות האלו. אחרי זה, לבנות מסמך מסודר שאומר: עמלת החזרת שיק, עמלת שורה, ריבית על פק"מ, אשרי על הלוואות, אשראי על משכנתא וכך הלאה, לגשת ל- 4-5 בנקים ולבקש הצעות מחיר.
אם גילינו שהתנאים שאנו מקבלים פחות טובים, לנהל פגישה מסודרת עם הבנק שלנו, להגיד שאני מבקש לקבל תנאים כאלו, לא להיכנע לאיומים, להירגע מהפחד.
מה עושים ברמת ההתנהלות השוטפת?
הטעות הבאה היא שרוב בני האדם פוגשים את הבנקאי רק כשיש בעיה. זו טעות! זכותו של הלקוח לקבוע פגישה באופן שוטף, לחשוב יחד מה אפשר לנתב, איך למקסם, לבדוק שהתנאים טובים. ברגע שיוצרים מערכת יחסים כזו, הכל משתנה לטובה.
אבל יש לאנשים יכולות להיות גם תקופות קשות, איך מומלץ להתנהל במקרה כזה?
הטעות הנפוצה ברגעים כאלה היא להיעלם לבנק, להתחמק, לא לענות לטלפונים. זו טעות! במידה ויודע הלקוח שעומדת להיות בעיה, לפנות לבנקאי להגיד שיש בעיה ולחשוב יחד על פתרונות. לפעמים הבנקאי יכול מאד לעזור בטח אם יש מערכת יחסים שוטפת. בנקאי מיודע הוא בנקאי רגוע. לשתף ולחשוף כמה שיותר מידע שיאפשר להתגבר על הבעיה בצורה הכי טובה.
מה הדבר החשוב ביותר?
הכי חשוב - זה תלוי בנו. הכי קל להאשים את הבנק ולבוא בטענות, אבל זה תלוי בנו קודם כל. להיות מעורבים, ולא לפחד.