יוצרי סרטי המדע הבדיוני מאמצע המאה העשרים היו בטוחים שבשנות האלפיים המכוניות שישמשו את אנשי העתיד יוכלו לנוע בעצמן ללא כל נהג. בפועל, גם בעשור השני של המילניום השלישי הנוהג ברכב עדיין נדרש לאותם דברים בדיוק כמו כל נהג בשנות ה-50 של המאה העשרים.
עם זאת, למרות שכביכול כלום לא השתנה, במעבדות מחקר מסביב לגלובוס נערכים בשנים האחרונות שלל ניסויים שאמורים לספק את הפתרונות הטכנולוגיים שיאפשרו לנו להיגמל מהצורך לנהוג.
יתרה מזאת, באופן תיאורטי כל הטכנולוגיה למימוש אותו חזון כבר קיימת, וכעת נדרשת בעיקר עבודה בתחום הפיכתם של המערכות לזמינות, קטנות, זולות ואמינות מספיק כדי שהחלום יוכל לצאת באופן חופשי ובטוח ממסלולי הניסוי אל הכבישים הציבוריים.
לפני מספר ימים, כפי שדיווחנו לכם כאן, מדינת נבאדה בארצות הברית הפכה לאחד המקומות הראשונים בעולם בהם נסיעת מכוניות עם מנגנוני נהיגה אוטונומיים ללא נהג הוסדרה בחוק ולמעשה אפשרית ללא מגבלה.
בניגוד למה שנהוג לחשוב, למרות המהירויות הנמוכות בהרבה והצורך להתמודד רק עם שני מימדים, הסעת מכונית בתנאי דרך משתנים בין תנועה עמוסה, הולכי רגל ורמזורים מורכבת בהרבה ממערכות "טייס אוטומטי" וזו הסיבה המרכזית לכך שמה שהפך כבר לפני עשרות שני לסטנדרט בעולם התעופה נמצא רק כעת בשלבי הניסוי בעולם הרכב.
אך למרות המשתנים הרבים והקשיים יצרניות הרכב מבטיחות שכבר נעשתה פריצת דרך ענקית בתחום וזה הדבר הגדול הבא בעולם הרכב אשר יוכל לעזור בצמצום זיהום האוויר, העומס בכבישים וכמובן במניעת רובן המכריע של תאונות הדרכים.
כצפוי, לטכנולוגיה הזאת יש גם מתנגדים הטוענים שהסתמכות על מערכת המשלבת בין כל כך הרבה חיישנים, GPS, אינטרנט ורדארים היא מסוכנת מדי ולא תהיה לעולם אמינה מספיק.
בכל מקרה, אין ספק שיעבור עוד זמן עד שתוכלו להיכנס בבוקר בנחת לרכב עם העיתון והקפה בזמן שהמכונית תיקח אתכם לעבודה אבל מסתבר שהחלום הרבה פחות רחוק ממה שאתם חושבים והדרך לנהיגה אוטונומית למעשה כבר נמצאת מעבר לפינה.
>> פתרון ביניים – רכבת האוטוסטרדות של וולוו