לאחר שלוש שנים ושישה חודשים הסתיימה בנייתה של הגדר בגבול עם מצרים. במשך שנתיים וחצי נמשך פרויקט בנייתם של 230 הקילומטרים הראשונים של הגדר ועוד שנה וחצי לבניית 15 הקילומטרים הנותרים - בגבול הדרום מערבי של ישראל. הסיבה לעיקוב בחלקה האחרון של הגדר - הטופוגרפיה הקשה של המקטע הקצר סמוך לאילת.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
המקטע האחרון בגדר מאופיין בוואדיות עמוקים ותלולים וסלע קשה. באופן מפתיע דווקא המקטע האחרון הזה היה נתיב החדירה הסואן ביותר. "עברו פה מאות", סיפר ראש מינהלת הגדר במשרד הביטחון, תת-אלוף ערן אופיר. "שליש מהחודרים עברו דרך עוטף אילת, וחלק גדול מהמקטע הזה".
בראשיתה, תכלית הגדר הייתה למנוע את שטף מחפשי העבודה מאפריקה. את מחפשי העבודה, הגדר עצרה כמעט לחלוטין, אך הטרור שהחל להגיע מחצי האי סיני הצריך ממערכת הביטחון להוסיף לגדר גם מרכיבים אחרים.
השלב הבא - הגדר בירדן
הגדר לא תמנע ירי של גראדים מחצי האי סיני, אולם היא תקשה מאוד על חוליות טרור לפגע בשטח ישראל. "היום אנחנו מסוגלים לייצר מודיעין טוב יותר על ארוגני הטרור", אמר סגן מפקד אוגדת דרום אל"מ אביב רשף. "אנחנו עוקבים אחריהם ומנטרים אותם עוד כשהם בסיני, וכשהם מנסים להגיע למגע איתנו אנחנו מסכלים את זה".
לצד הגבול היבשתי הקרוב מאוד לאילת, ישנו הגבול הימי הנושק לו. גם בגבול זה קיימת גדר, רק שהפעם מדובר על גדר תת ימית. במשרד הביטחון מתכננים לבנות גדר ימית נוספת, ובינתיים ספינות חיל הים הן שחוצצות בקטע גבול זה.
תת אלוף ערן אופיר, שעבד על הגדר כבר שלוש שנים הוא מפקד הפרויקט המורכב. כעת משתם הפרויקט, לא בטוח בכלל שהגדר הדרומית היא הגדר האחרונה שישראל תבנה וכבר בימים אלה הגדר בגבול הירדני כבר נמצאת בשלבי תכנון.