הסוף לעומס בכבישים? רק לפני ארבעה חודשים התריע דוח מבקר המדינה כי אם לא יהיה שינוי דרסטי בכבישים - בתוך 5 שנים הפקקים יתארכו בשעה נוספת ביום. חברות סטארטאפ ישראליות מצאו כי יש לשנות את תשתיות הטכנולוגיות בצמתים - כשהפתרון הוא הפיכת הרמזור ל"חכם".
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
בישראל יש קרוב ל-3 וחצי מיליון כלי רכב, כש-3 מיליון מתוכם הם כלי רכב פרטיים - יותר ממכונית אחת לכל 3 אנשים. נתונים מראים כי בעוד שבמדינות ה-OECD כ-70% בוחרים לנסוע לעבודתם בתחבורה ציבורית, בישראל כ-70% מגיעים לעבודה דווקא ברכבם הפרטי. כעת נראה שהפתרון נמצא בתשתיות הטכנולוגיות בצמתים.
במרכז הבקרה של נתיבי ישראל שולטים ברמזורים של יותר מ-200 צמתים ברחבי הארץ, אך הרמזורים מתוכנתים בהתאם לשעה ולא לפי מצב התנועה בכביש. חברת ITC אוספת את המידע שמגיע ממצלמות בצמתים, כמו כמויות הרכבים ומהירות הנסיעה, ובאמצעותו משנה את חלוקת הזמן ברמזורים.
"הרמזור לא השתנה ב-40 השנים האחרונות. למה שלא נהפוך אותו לחכם יותר? שיבין את התנועה", אמר אהרון בראונר, מנכ"ל חברת ITC. "מטרת המערכת היא לא לנהל את העומס - אלא לחזות את העומס ולמנוע אותו עוד לפני שהוא נוצר". עפר הופמן מחברת ״וימאזור״ GoGreen סיפר: "הרעיון הוא להשתמש במשאבים הקיימים בצומת, להבין מהחיישנים איפה עמוס יותר - ולשם להעביר יותר זמן".
בפיילוט שהתקיים ברחובות, ובו חברת ״וימאזור״ GoGreen השתמשה בחיישני הנפח שנמצאים מתחת לכביש בצמתים רבים. הם קולטים את המרווח בין הרכבים שעוברים ואת מהירותם, ומכך מסיקים מה מצב העומס. "מהרגע שהאלגוריתם נכנס לעבודה, הוא הבין שיש עומס מאוד גדול. הוא הוריד משאבי זמן מהכיוונים הפנויים, והגיע לאיזון" סיפר הופמן. "זה צומת שהיה ממש בעייתי - והפקק נעלם".
במטרונית בחיפה התחילו פיילוט כבר לפני כשנתיים, וזמן הנסיעה מהקריות לחוף הכרמל התקצר מ-73 דקות ל-58 דקות בלבד. כיום מפעילים בעיר יותר מ-200 רמזורים, ולאחרונה הם התרחבו גם לירושלים, שם מפעילים 270 רמזורים בתוואי הרכבת הקלה, שכמעט ולא עוצרת באף רמזור.