כבכל שנה, וביתר שאת בשנתיים האחרונות, אנחנו מותקפים בתרחישי האימים על המחסור במורים, והחשש ששנת הלימודים לא תיפתח עקב המחסור ההולך וגדל. הכותרות זועקות- מחסור ב-5,000 עובדי הוראה, שיבוץ עובדים ללא הכשרה ומחיר גדול שהתלמידים משלמים על כך.
אתחיל בזה - אנחנו צריכים מורות ומורים טובים. כאלו שאכפת להם, שהוראה זו השליחות שלהם. אנחנו גם חייבים לוודא שהם מתוגמלים בהתאם. אבל- אנחנו צריכים לחשוב מה נקודות ההשפעה ואיך לוודא שהמשאב היקר הזה מגיע יכול לפעול בצורה מקסימלית.
משרד החינוך שם בתוכנית העבודה של שנת תשפ"ד חמש מטרות, אחת מהן היא ״חיזוק ופיתוח ההון האנושי במערכת החינוך״. תחת מטרה זו, בין היתר, ציין המשרד יעד של הרחבת ההון האנושי במערכת החינוך. במטרה אחרת, של "למידה רלוונטית המבססת ללומדים ידע, מיומנויות וערכים", מציין המשרד יעד של שילוב בינה מלאכותית לקידום תהליכי למידה, הוראה והערכה. אלו כמובן מטרות ראויות ויעדים שאשמח ויושגו, אך החיבור ביניהם קצת מפוספס.
הגיע הזמן לחשוב אחרת על הוראה, טכנולוגיה ומה שביניהם. הגיע הזמן להציב יעדים של צמצום התלות במורים דרך שילוב בטכנולוגיה, בפרט שימוש בבינה מלאכותית. הלמידה ככלל צריכה להתמקד בהקניית מיומנויות, כחלק מהחלטה על דמות האזרח הרצוי במדינת ישראל 2030.
בדוח האחרון של הפורום הכלכלי עולמי על עתיד המשרות, שיצא לפני מספר חודשים, צוינו מיומנויות מפתח שיהיו בביקוש גבוה. אלו שש התכונות שדורגו ראשונות.
- חשיבה אנליטית
- חשיבה יצירתית
- איתנות גמישות ואג'יליות
- מוטיבציה ומודעות עצמית
- סקרנות ולמידה לאורך החיים
- אוריינות טכנולוגית
כאשר מנתחים את המיומנויות הללו, מוצאים שהשתיים הראשונות קשורות לכישורים קוגניטיביים (הכרניים), השלוש הבאות למסוגלות עצמית והאחרונה מתקשרת לכישורים טכנולוגיים.
מה שפעם נקרא מיומנויות רכות, בזלזול מסוים, הופך למיומנויות החשובות ביותר על מנת להצליח בשוק התעסוקה. בדיוק מהסיבה הזו מותגו המיומנויות האלו מחדש תחת השם- Power skill, או אפילו בתור Super Heros Skills, כי הן קשות בהרבה ממיומנויות מקבילות. בלימודים הקשורים להקניית שפה או ידע, יש הרבה פתרונות טכנולוגיים שמאפשרים למידה מדויקת לצורכי היומיום.
במיומנויות האלו מצופה שהמורים ישקיעו, אבל בתחומים אחרים בהם דווקא הטכנולוגיה יכולה ללמד טוב יותר, צריך להתחיל מהלך שבסופו מוצאים איזון ראוי בין אדם למכונה ומקטינים בדרך את התלות במורים. בואו ניקח לדוגמא את לימודי האנגלית בישראל שמאופיינים במחסור רב במורים, חומרי לימוד שמתמקדים בכללי דקדוק, ומערכת שמוציאה לשוק את מרבית הבוגרים בלי יכולת אמיתית לנהל שיחה. בעידן בו קיימות יכולות מתקדמות של זיהוי קולי ובינה מלאכותית שמנהלת שיחה אינטליגנטית - שיחה של 45 דקות בכל יום עם עוזרת קולית שקיימת כיום בכל טלפון נייד (אלקסה, גוגל אסיסטנט וכדו') תשפר את יכולת הדיבור משמעותית יותר מפתירת תרגילי דקדוק בספר. טכנולוגיה זמינה של זיהוי קולי תוכל גם לתת חיוויים על דיבור נכון. העלות לא גבוהה, הכל זמין, וסוג לימוד כזה הוא חווייתי יותר ולאו דווקא דורש נוכחות של מורה (כתלות בגילי התלמידים כמובן).
ניתן להמשיך כך לתחומים רבים, אבל העיקרון הוא החשוב - יש כישורי חיים חשובים שאנחנו מצפים מבית הספר ומהמורים בו להוביל ולהשקיע בהם. יש גם הקניית ידע ראשוני בכיתות נמוכות שנרצה יותר מעורבות מורים, אבל יש אזורים שלמים שבהם השימוש בטכנולוגיה יהיה נגיש יותר, אטרקטיבי ומעניין ויוביל לתוצאות יעילות.
אבי שניר הוא המנכ"ל והמייסד של חברת Elevation