על פניו זה ברור מאליו, בתקופות סגר וללא אפשרות לרכוש במימד הפיזי האפשרויות הצטמצמו ונותבו למימד הדיגיטלי. ואכן, כולנו יודעים לספר על עלייה בטראפיק ובהיקפי הרכישות של הישראלים בדיגיטל, שבמקרים רבים צמחה במאות אחוזים (!) בשנת 2020.
וכעת, חשוב להבין האם פתיחת הקניונים והחזרה לשגרה פגעה במגמה הזו? האם נראה צניחה של האונליין חזרה לכיוון רצפת החנויות?
חברים, בקרב בין הדיגיטל לפיזיקל, יש מנצח ברור - פתיחת הקניונים והחנויות נתנה מכה קטנה בלבד לכנף הדיגיטל הממריא. הרכישות באונליין ממשיכות לצמוח בעוצמה, בלי הפרעות, ומי שלא שם – עוד מעט באמת לא יהיה קיים.
תקופת הקורונה תרמה להאצה דיגיטלית של החיים שלנו. האונליין אפשר לנו 360, בעוצמה, ובנוחות, הכל בלי לצאת מהבית, בהנעה קלה של האגודל. קהל הצרכנים בתקופת הקורונה ראה באונליין יעד לשופינג ובהתאם נרשמה צמיחה יוצאת דופן של 250%-350% בהיקפי התנועה לחנויות דיגיטליות במגוון תחומים, מאלקטרוניקה, כלי עבודה וצעצועים דרך ציוד לטיולים ועד מזון וציוד לבעלי חיים. את ההעדפה של הצרכנים ניתן לראות גם בשורה התחתונה עם גידול בהכנסות של אותן חנויות, שצמחו באותה עוצמה! (נתונים: קונימבו, פלטפורמה להקמה וניהול חנויות בדיגיטל). אין ספק שמדובר בקפיצה אדירה, שמסמנת השלמת פרק חינוך השוק, וכעת מכוונת להתרחבות בקצבים מהירים.
עם זאת, אנחנו כבר חיים בתחושה שהקורונה מאחורינו, שניצחנו ואפשר לחזור לחיים כפי שהיו לפני. מנגנון ההדחקה עובד בצורה נהדרת, בטח אצלנו כאן בישראל, וכבר מזמן עלינו על רכבת השגרה אחרי שכבר הספקנו לשכוח אפילו מהמסכות. נופשים, מסגרות חופש לילדים, בילוי במסעדות ובתי קפה, קניונים פתוחים לרווחה, ולא מעט פרסומות מכל עבר שקוראות לנו שמנסות להחזיר לנו את החדווה שבשופינג, להיכנס, למשש לקנות ולצרוך.
אבל עד כמה באמת חזרנו לשגרה שלפני המשבר? האם הישראלים עברו חזרה לרכישות בממד הפיזי? האם הטראפיק וההכנסות של החנויות הדיגיטליות נפגעו? הנתונים מלמדים שברוב הקטגוריות הפגיעה במימד הדיגיטלי היא קטנה למדי (10-20%), ובהתבוננות למול 2019, גם אחרי הירידה מדובר עדיין בגידול של לפחות 150%. כלומר הישראלים מאמצים את האונליין, ממשיכים לרכוש מהכורסא ולא ממהרים לחזור לקניונים.
אביטל קליין מנהלת השיווק בקונימבו מספרת ש״מהתפרצות הקורונה במרץ 2020, כל תחום המסחר המקוון (eCommerce) נהנה מגידול מואץ בצורה יוצאת דופן - העלייה והצמיחה נראית בברור כאשר הכנסות חנויות קונימבו עברו ב-2020 את ה 2 מיליארד שקלים, כאשר להיקף זה הגענו בחצי שנה בלבד ב-2021! השיאים לא מפסיקים להישבר כאשר החודש המשמעותי ביותר נובמבר עוד לפנינו״.
קרב הקניות בין הפיזיקל לדיגיטל עדיין לא הוכרע כמובן וימשיך במלוא עוזו, אך המידע והסנטימנט מראים מנצח ברור בסיבובים האחרונים. נתוני הרכישה הם רק פיסה אחת בפאזל אסטרטגי מורכב, שדורש גם ניתוח מעמיק של ההוצאות (שכירות, מיקומים, כוח אדם ועוד), ושל פוטנציאל ההכנסות בפריסה ארצית ומול קטגוריות מגוונות.
חשוב גם לזכור שחווית רכישה שלילית אחת יכולה להתגלגל ככדור שלג במרחב הרשתות החברתיות ולהרוס עסקים. בסופו של יום מי שמחליט על כיוון האגודל, למעלה למטה, אלו הצרכנים, שמחפשים מותג שמבין אותם ואת הצרכים שלהם. לכן מעבר למוצר איכותי, שצריך תמיד לדאוג שיהיה עדכני ובמלאי, חשוב לדאוג למשלוח נוח ומהיר, לפלטפורמת תשלומים יעילה ולניהול חוויה חיובית.
אם אתם עדיין לא מוכרים בדיגיטל, בין אם אלו מוצרים או שירותים, הגיע הזמן לעלות על הרכבת הזו. להקדים את ההתנסות שלכם עם שיווק, מכירות, ושירות במישור הוירטואלי. להבין כיצד אתם יכולים לייצר לכם פוזיציה נכונה ואפקטיבית, לייצר נוכחות במרחב העמוס ולבנות לכם את הדבר הגדול הבא.
דבר אחד אפשר לומר בבירור ובפה מלא: ההזדמנויות, הלקוחות, הסגמנטים והאפשרויות לצמיחה נמצאים ללא ספק בדיגיטל - ואתם פשוט לא יכולים להרשות לעצמכם לא להישאר מאחור.