"כל מפתח.ת בחברה שלנו מקבל.ת שבע הצעות עבודה בממוצע בשבוע", שיתפה אותי מנהלת במשאבי אנוש של אחת החברות הגדולות בהייטק הישראלי. "התחרות היום פסיכית ומנהלים לא יודעים איך להתמודד עם זה". הדאגה המוצדקת הזו, רק תלך ותחריף לאור הנתונים במחסור ההולך וגובר בכוח אדם טכנולוגי.
חברות פורצות הדרך, היוניקורנים שנולדים פה בבייבי בום הכי מוצלח של ישראל, קצב ההנפקות המסחרר, כל הכישרון והכסף הגדול שמושקע כאן טרם תועל לטפל באיום הכי גדול על כל חברה – היכולת שלה למשוך טאלנטים, לאפשר תפקוד מלא ולוודא את המשך צמיחתה. הן משקיעות מיליונים במאבק על הטאלנט הישראלי, עורכות אירועי חברה מפוצצים, מעניקות לעובדים קורסי העשרה, פינוקים אין סוף ומשכורות עתק – ועדיין, רובן לא מצליחות לבנות מותג מבודל ותדמית מעסיק אטרקטיבית מספיק. אפשר להודות בזה, לקנות שלט חוצות באיילון או פרסומות בטלוויזיה, לשים את הפנים של העובד.ת ולכתוב "בואו לעבוד איתי" – כבר לא תופס ב"אומת הסטארטאפ" של ימינו.
הסקרים וראיונות העומק של עובדים.ות בתחום מראים בבירור מהפך במערך השיקולים האישיים – בראש סדר העדיפויות כבר לא עומד השכר והתנאים, אלא המשמעות בעבודה. מה עושים עם היכולות ומשאבים שלי כבן אדם, איך זה תורם לאנושות? מי משתמש בזה ולאלו מטרות? 1,500 עובדי גוגל בארה"ב כבר הוכיחו זאת להנהלת החברה כשיצאו להפגין נגד פיתוח טכנולוגי לפנטגון והביאו להחלטת החברה לוותר על מכרז של 10 מיליארד דולר בו זכתה. חוקי המשחק השתנו. אם תרצו, יחסי אדם – מכונה גרסת 2021.
שלא תבינו לא נכון, הטאלנט עדיין מצפה למשכורות עתק ופינוקים, אבל זה כבר לא מספק. בכדי לכבוש את ליבו, הוא צריך להרגיש לא רק מתוגמל, אלא שותף ליצירת פתרון טכנולוגי מבריק, חלק מארגון מצליח עם סט ערכים ששמים אותו במרכז – אבל לא שוכח את הקהילה והסביבה. הנרטיב הזה צריך להיות כחוט השני לאורך כל הממשקים עם העובדים.ות הקיימים או הפוטנציאליים במרחב העסקי והציבורי.
האתגר בתדמית המעסיק הוא לייצר תחושת עשייה, פאן ואחריות בו זמנית. לפני שבוחרים את הקונפטי למסיבה והאמן האורח הבא, לפני שיוצאים לעוד פרויקט של תרומה לקהילה או קונים פרסומת בטלוויזיה, כדאי לכנס שולחן עגול של מנהלי הגיוס, מעורבות עובד, שיווק, דוברות והיח"צ, רווחה, אחריות תאגידית ותרומה לקהילה בכדי לעבוד יחד וליצור אסטרטגיה אחודה לתדמית מעסיק עוצמתית. איגום משאבים שכזה, לא רק יעלה את ה- ROI ויעשה טוב לסמנכ"ל הכספים, אז תהיה קרקע פוריה לסיפור מעורר השראה באמת, מיצוב נכון של החברה והעלאת ערכה בעיני העובדים, השותפים והלקוחות.
שוו בנפשיכם אירוע חברה שבו מציגים בפני העובדים שימוש בטכנולוגיה שיצרו לא רק לפתור בעיה של לקוח, אלא לסייע לאתגר חברתי ושינוי מציאות, מתעדים ומתקשרים את זה החוצה עם המסרים הנכונים. אז שלט החוצות באיילון לא היה רק תופס לכם את העיניים, אלא היה גם עושה לכם נעים בלב ורצון עז להיות חלק.
אייל גולדמן הינו יועץ אסטרטגי, מומחה בתקשורת וטכנולוגיה ויזם תוכן. בעבר כיהן כדובר ומנהל קשרי החוץ של IBM בישראל וכסמנכ"ל תקשורת ומותג בStart-Up Nation Central.