הרחבת רשת הקשרים ונטוורקינג הם כלי חשוב ומשמעותי בפיתוח הקריירה והפעילות העסקית. אבל פעמים רבות אנשים רואים בנטוורקינג כבנייה בכיוון אחד - אנחנו אל מול האנשים שהיינו רוצים לראות ברשת הקשרים שלנו. אבל לפעמים מחשבה הפוכה ששמה דגש על משיכת קשרים חדשים יכולה להפוך את מערכת הקשרים לעוצמתית הרבה יותר.
כולנו רוצים להרחיב את רשת הקשרים שלנו. מקרבה וקשר ישיר לאנשים מעניינים ובעמדות השפעה ועד הזדמנויות, גישה למשאבים וסיוע שרק רשת קשרים משומנת, עניפה וחזקה יכולה להעניק לנו בזמנים קשים.
המחשבה להרחיב את מעגל הקשרים המקצועיים וההיכרויות שלנו - היא בדרך כלל בכיוון של Push. כלומר, אני אזום את הקשר עם האדם או הגורם שאני רוצה להכניס אל תוך רשת הקשרים שלי, אני אשלח את המייל, אני אתקשר וכדומה.
אבל, בואו נעצור רגע.
אם הייתם יוצרים רשימה של אותם האנשים איתם הייתם רוצים ליצור קשר ולהרחיב את רשת הקשרים שלכם - מה הייתם רואים שעומד מאחורי כל האנשים האלו?
יכול מאד להיות שהייתם מוצאים שהאנשים ברשימה שלכם נכסו לעצמם שם בולט בתעשייה, תפקיד מעניין, יכולת השפעה, ניסיון או ידע ייחודי, או שנתקלתם בשם שלהם כשהוא עובר מפה לאוזן כבר כמה וכמה פעמים, וכדומה.
אז למה לא לשנות את המבט ולנסות ולהיות אלו שאחרים ירצו ליצור עימם קשר? למה לא לבחון את המאפיינים שלהם (השם הבולט, הניסיון הייחודי וכו׳) - ולנסות ולפתח מאפיינים שכאלו, כך שהקשרים וניסיונות יצירת קשרים יכוונו כלפיכם?
יש משפט יפה "כל הרודף אחר הכבוד, הכבוד בורח ממנו", ויש קווי דמיון לעניין הקשרים והנטוורקינג.
תרדפו אחרי קשרים בשביל "להיות מקושרים" וזה יברח מכם. הרעיון הוא תמיד לחפש כיצד אפשר להביא ערך אמיתי וסיוע לסביבה שלכם.
ערך הוא היכולת לחבר בין אנשים שונים בתעשייה
ערך מגיע כשלמדת או חלקת מידע שמאד מסייע או מעניין במיוחד לאנשים אחרים. ערך מגיע כשאתה מציג תובנה או מסקנה חשובה. מגמות חדשות, סטטיסטיקות עדכניות, מחקרי עומק ואפילו רכילות לא צהובה ובעלת השפעה עסקית על התעשייה. ערך הוא גם היכולת לחבר אנשים שונים בתעשייה ולאפשר להם להניע חיבורים ושיתופי פעולה שעד אותו יום לא היו קיימים.
ערך הוא גם דבר מאד סובייקטיבי, כך למשל מידע עסקי חשוב שייתפס כבעל ערך בתעשיית הטקסטיל, יכול להיות חסר ערך ולא רלוונטי בכלל בכל הקשור למי שלוקח חלק בתעשיית הרכב. במאמרים הבאים נבין יחד איך מוצאים את המידע שיכול להיתפס כבעל ערך לתעשייה שלנו.
רשתות קשרים אפשר, וחשוב, להרחיב גם ב-Pull לא רק ב-Push, אבל בשביל להפוך את המשוואה צריך לעבוד באופן עקבי על המיתוג האישי שלנו, לקחת חלק פעיל בקהילות מקצועיות ולהמשיך ולהשקיע באופן אקטיבי ומתמשך בלמידה - ולהעצים את הערך שאנחנו מביאים לסביבה שלנו. ואז אנשים אחרים ירצו ליצור איתנו קשר, ותהליך בניית רשת הקשרים שלנו תתבצע באופן דו כיווני, גם Push וגם Pull.
הנה כמה דוגמאות לפעילויות שיכולות להגביר את הנראות שלנו, ליצור ערך ולמשוך אלינו קשרים:
תוכן מקצועי: אתר מקצועי או כתיבת בלוג יכולים למשוך אנשים לתכנים שלכם, להכיר את שמכם וליצור קשר (בין אם בתגובה לתוכן או בפנייה ישירה). מאמר טוב שגם יזכה לשיתופים של אנשים שונים יוכל לחשוף את שמכם בקרב מעגלים חברתיים שעד היום לא הכירו אתכם.
לינקדאין: חשבון לינקדאין מסודר ומאורגן, שמציג באופן ברור את הניסיון שלכם לאורך השנים יכול למשוך התקשוריות חדשות ו/או להקפיץ את השם שלכם בחיפושים הנעשים על גבי הפלטפורמה. גם לקיחת חלק פעיל בשיחות (פוסט, תגובה, שיתוף), מתוך מקום של שיחה מכבדת ובעלת טעם, נותנים נראות נוספת לפרופיל שלכם. הקמת ערוץ מקצועי משלכם בין אם בפלטפורמה כמו יוטיוב (מה שמצריך לא מעט עבודה), ערוץ טלגרם או קבוצת וואטסאפ מקצועית יכולה לבנות סביבכם קהילה מקצועית שהתגבשה סביב הפעילות שלכם - ולמשוך אליכם אנשים רלוונטים שמבינים שאתם מובילים את הפעילות או הקהילה.
העברת הרצאה בכנס מקצועי היא תעודת כבוד שכן מארגני האירוע ראו בכם מומחים לנושא. בנוסף לכך, אנשים רבים נחשפים למאמצי השיווק והקידום של הכנס שדוחפים, בין היתר, את השם שלכם. ולא דיברנו על יום האירוע בו משתתפי הכנס יגיעו ויראו אתכם על במה. במאמרים הבאים נלמד איך להגביר את הסיכויים לכך שמארגני כנסים יפנו אליכם.
להיות עם היד על הדופק - לחפש באופן אקטיבי מאמרים ומחקרים טריים רלוונטיים לעולם התוכן שלכם. לסכם נקודות עיקריות ולשתף עם הקהילה.
חלון ראווה של חשיפות - ראיינו אתכם? כתבתם מאמר שפורסם במגזין? התראיינתם לפודקאסט? השתתפתם במיטאפ? - חשוב למסגר את הפעילויות השונות במקום אחד שייתן לכם גב רחב של חשיפות מקצועיות וימשוך אנשים נוספים לרצות ולהכיר אתכם.
במאמר הבא נבחן יחד מקרה מבחן מרתק בו יוזמה אישית-פרטית לסיוע ומתן מענה לחיסרון הובילו לחיבור פלטפורמת תקשורת גלובלית מוכרת עם משרד ממשלתי, שמצידם הובילו לסיוע במאבק בחדשות הכזב של מגפת הקורונה ולמיפוי עולמי של פעילות ממשלות בתחום.
מורד שטרן הוא Head of Engineering Branding ב-Wix, מחבר הספר "שובר שוויון: על כוחם של רשתות הקשרים, הקהילות והמיתוג האישי" (ינואר 2022), ומקים פורום הטכנולוגיה והחדשנות בטלגרם