בתחילת החודש קיבל אופ"ק, ארגון המדינות המייצאות נפט, החלטה מפתיעה על הפחתת רמת ייצור הנפט מה שיוביל להתייקרותו. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיב באופן הרבה פחות תקיף מאיך שהגיב להחלטה דומה באוקטובר של השנה שעברה. אז, איים על ערב הסעודית (מי שדה פקטו עומדת בראש הארגון) כי להחלטה, שהתקבלה באופן מתריס שלושה חודשים בלבד אחרי שביידן טס לריאד וביקש במיוחד להגביר את הייצור, יהיו השלכות.  

התגובה הנוכחית משקפת, בין היתר, את תפיסת העולם של ממשל ביידן שאולי הפחתת הייצור לא תשפיע על הכלכלה העולמית והאמריקנית כפי שהשפיעה בשנה שעברה, כשעדיין היה מחסור חמור באספקה. בכירים בממשל מאמינים שהכלכלה הגלובלית נכנסה לשלב יותר בטוח וצפוי.

בשנה שעברה, החזרה לשגרה ממשבר הקורונה חנקה את שרשראות האספקה בשל זינוק חד בביקושים והביאה את האינפלציה בארה"ב לשיא של 40 שנה. על פי בכירים בממשל, מחירי הדלק בארה"ב התייצבו על רמות נמוכות, וייצור הנפט האמריקני שובר שיאים.

אבל, המהלך של אופ"ק עשוי לסבך את המאמצים של הממשל האמריקני להילחם באינפלציה, מאחר שלמחירי הנפט השפעה משמעותית עליה. על פי לא מעט ראיונות של בכירים אמריקנים ואנליסטים משבר הבנקים האחרון בארה"ב הוסיף עוד שכבה של חוסר ודאות.

"העלייה הצפויה במחירי הנפט בהמשך השנה בעקבות הפחתת הייצור הצפויה עשויה לתדלק את האינפלציה הגלובלית", כתב ויקטור פונספורד מרייסטד אנרגיה במחקר שערך. "שיוביל לעמדה תקיפה יותר של הבנקים המרכזיים בנוגע להעלאות ריבית".

לביידן נגמרים הכלים להילחם בעליית מחירי הנפט

ביידן נכנס לתפקיד כשהוא מבטיח לגמול את האומה מדלקים מאובנים, אבל הפלישה של רוסיה לאוקראינה שינתה את התוכניות. מחירי הדלק שברו שיאים והנשיא האמריקני נאלץ לפנות לתעשיית הנפט ולדרוש ממנה להגביר את הייצור.

הנשיא האמריקני נאלץ לפעול לטובת יצרניות הנפט ולהסיר תקנות להפחתת פליטת הפחמן והוא רוקן באופן משמעותי את מאגר עתודות הנפט האסטרטגיות של ארה"ב על מנת להתגבר על המחסור. שיחות של הממשל עם בתי הזיקוק האמריקנים על הרחבת הקיבולת או הגבלת הייצוא לא הניבו פרי, כך אמרו בכירים בענף לסוכנות הידיעות רויטרס.

הברית האמריקנית עם סעודיה מתפרקת – רוסיה עם ידה על העליונה

המצב משקף תמונה מורכבת בהרבה. אופ"ק הוא ארגון שמאגד את כל המדינות שמייצאות נפט לקרטל, הנשלט למעשה על ידי הסעודים. סעודיה, מתחילה לשבור את הברית עם ארה"ב ולפנות לכיוון של רוסיה וסין. רק אתמול (רביעי) דווח כי שר החוץ הסורי פייסל מקדאד הגיע לביקור אצל הסעודים כחודש בלבד אחרי שבאופן מפתיע הודיעו הסעודים (בתיווך של סין) על חידוש היחסים עם איראן, אחרי נתק של שבע שנים. חידוש היחסים מהווה הישג משמעותי לסינים שרוצים לחזק את השפעתם במפרץ. לסין יש אינטרס מובהק בפיוס כשהיא נשענת על אספקת הנפט משתי המדינות.

מעבר להשפעה הישירה על מחירי הנפט ועל האינפלציה, ההחלטה של אופ"ק מתחילת החודש מאותתת על איך יראו מחירי הנפט בשנים הקרובות. וושינגטון, שהייתה בת הברית החזקה ביותר של מדינות המפרץ במשך שנים רבות, מאבדת אחיזה. הסעודים מתאמים את רמות ייצור הנפט עם רוסיה, כשהם רוצים לחמם את היחסים עם איראן עם פונים לסין. ארה"ב מחוץ ללופ ורמת ההשפעה של המערב על קרטל הנפט היא הכי נמוכה מזה שנים.

בעבר, הברית בין הסעודים הייתה עמוד התווך של שוק האנרגיה, אך בשנים האחרונות היא נשחקה לא מעט. ב-2019, ביידן (שהיה אז מועמד לנשיאות) איים לנדות את סעודיה ולעצור את מכירת הנשק למדינת המפרץ, ב-2021 שחרר הנשיא האמריקני הערכת מודיעין כי יורש העצר הסעודי הנסיך מוחמד בן סלמאן עומד מאחורי ההתנקשות העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בטורקיה ב-2018.

"הסעודים רואים את המדיניות האמריקנית כלא צפויה", מסביר ג'ון אלטרמן, ראש התוכנית במרכז לאסטרטגיה ולימודי יחסים בינלאומיים בוושינגטון לבלומברג. "הם מאמינים שזה יהיה לא אחראי שלא לחפש לעצמם גידור. כשאומרים לא צפויים הם מסתכלים על שינויי המדיניות החדים בין ממשל אובמה, לממשל טראמפ ולזה של ביידן".

בכירים בממשל הסעודי טענו עם ההחלטה בתחילת החודש להפחית את הייצור כי אין מאחוריה אג'נדה דיפלומטית וכי מדובר באינטרסים לאומיים. "אופ"ק הצליחה עכשיו ובעבר לייצב את שוקי הנפט", אמר מוחמד אל סבן לשעבר יועץ למשרד הנפט הסעודי, כך על פי העיתון "אל-שרק אל-אווסט". "ובניגוד לטענות במערב אין לזה שום קשר לפוליטיקה".