מחיר הדלק מזנק ליותר מ-7 שקלים וגם מחירי החשמל התייקרו השנה ביותר מ-5% - אבל בקרוב אולי יהיה פתרון, לפחות בתחום הרכב. על פי הודעת כלמוביל, סונול ובז״ן, במסגרת שיתוף פעולה של שלוש החברות, יחלו לנסוע בכבישי ישראל משאיות המונעות במימן כבר ברבעון ה-3 השנה. בכל זאת הנעה מימנית מייצרת שורה של אתגרים - תהליך ייצור מזהם, עלויות שינוע יקרות ודליקות גבוהה.  

המשאיות צפויות לנחות בישראל כבר ברבעון השני והן יחכו מעט בחנייה עד שסונול תשלים ברבעון ה-3 את בניית תחנת התדלוק המימנית הראשונה בישראל, בכפר חסידים ליד קרית אתא. בשלב הראשון יגיעו משאיות בודדות, במשקל 18 טון, אחת תשמש את סונול לשינוע שמנים, אחת תשמש את בז״ן והאחרות ישווקו על ידי כלמוביל בשוק הפרטי. 

מדובר בדגם של משאית XCIENT Fuel Cell של יונדאי המיועדת לטווח נסיעה של 400 ק״מ בכל תדלוק בודד שאורכו 8 דקות. יונדאי הכריזה לאחרונה כי עד שנת 2025 היא צפויה לייצר כ –2000 משאיות מימן. גם רכבים פרטיים מימניים עשויים לעלות על הכביש בקרוב, יונדאי שהכריזה על NEXO וטויטה עם Mirai שכבר זמינה בשוק העולמי. 

ליטר דלק מימנים ב-6-7 שקלים, תדלוק ב-3-4 דקות 

״המימן יהיה טיפה יותר יקר מסולר״, מסביר ניר גלילי, מנכ״ל סונול, ״אם בחודש ממוצע מחיר הסולר עומד על כ-5 שקלים לליטר, שווה ערך לליטר של דלק מימני יעלה כ-6-7 שקלים. הרווח של מי שירכוש משאית מימן הוא הוצאות תחזוקה נמוכות משמעותית בשל מספר קטן של רכיבים נעים. אני בטוח שבעוד שנתיים שלוש זה יהיה אפילו יותר זול מסולר״. 

ניר גלילי, מנכ"ל סונול (צילום: תום מהרשק, Business)
ניר גלילי, מנכ"ל סונול | צילום: תום מהרשק, Business

למימן יש יתרונות נוספים על פני הנעה חשמלית. ״רכבים כבדים מפאת משקלם לא יכולים לעבוד על מנוע חשמלי״, מוסיף גלילי, ״במקום לחכות שעות שהרכב יטען, תדלוק במימן אורך דקות בודדות, כ-8 דקות למשאית וכ-3-4 דקות לרכב פרטי. זה בהחלט שימושי עבור משאיות המשנעות סחורה באזור הצפון״.

הנעה מימנית מבוצעת על ידי חמצון של מימן בתא אלקטרוכימי (תא דלק). בתא ישנם אנודה (האלקטרודה החיובית בסוללה חשמלית), קתודה (האלקטרודה השלילית)  וזרז. בצד האנודה, הזרז מפריד את המימן ליונים חיוביים ולאלקטרונים, ובכך הוא מאפשר יצירה של זרם חשמלי המשמש להנעת הרכב. בצד הקתודה, היונים שעברו מחומצנים ונפלטים כאדי מים, באופן שלא מזהם את הסביבה. 

המימן - תוצר לוואי של הזיקוק המזהם בבזן 

הבעיה הראשונה של השימוש בדלק מימן היא ההפקה של מימן טהור. מימן אמנם נפוץ מאוד בטבע, למשל במים, אך תהליך ההפרדה של מים למימן טהור דורש לא מעט אנרגיה. התהליכים העיקריים בהם מיוצר היום מימן בעולם הם מזהמים. מדובר בתהליך רפורמציה בין גז טבעי-מתאן למים, או תהליך גזיפקציה של פחם עם מים, שמניבים מימן ופחמן דו-חמצני, שהוא גז חממה, וגם פחמן חד-חמצני (רעיל לאדם). 

הדמייה של תחנת התדלוק במימן של סונול  (הדמיה: יח"צ)
הדמייה של תחנת התדלוק במימן של סונול | הדמיה: יח"צ

״אנחנו ננצל מימן שמופק גם ככה בתהליכי הזיקוק בבזן״, אומר ניר גלילי, מנכ״ל סונול, ״הם גם מבצעים את תהליך הדחיסה שלו במקום. במקביל אנחנו גם עובדים על חלופות ירוקות. למשל, סטארט-אפ של הטכניון בשיתוף עם בזן לייצור יעיל וחסכוני יותר של מימן ממים, וגם בנגב הודיעו על הקמה של מתקן לייצור מימן ירוק. אנחנו בקשר איתם. בכל מקרה ייצור של מימן מזהם פחות מייצור סוללות הליתיום של הרכבים החשמליים וההטמעה שלהם בסוף השימוש״. 

תחנה ליד אוסלו התפוצצה - איך ישנעו את המימן בארץ? 

ישנו גם אתגר השינוע והבטיחות של תחנות הדלק. דלק מימן מסוכן בגלל אנרגיית ההצתה הנמוכה שלו, יחד עם אנרגיית הבעירה הגבוהה וכן מכיוון שהוא נוטה לדלוף בקלות יחסית ממכלים. כך למשל Nel נאלצה להשבית זמנית בשנת 2019 11 תחנות תדלוק מימניות לאחר שבאחת מהן, סמוך לאוסלו, אירע פיצוץ. 

״המימן ישונע מבזן במשאיות שנושאות מיכלים ייחודיים ובטיחותיים״, מבקש גלילי להרגיע, ״גם המיכלים וגם התחנה עומדים כולם בתקינות האירופאיות המחמירות ביותר. נכון שעלות ייצור המיכל עצמו יקרה יותר מעלות מיכל לשינוע של דלק, אבל בסופו של דבר הפוטנציאל של המהלך גדול יותר״. 

האם החברות הגדולות ישתכנעו? 

הצלחת המהלך תלויה במידה רבה בנכונות של חברות גדולות בישראל לאמץ את הפתרון הזה. ״אנחנו במשא ומתן עם חברות גדולות במשק בישראל שרוצות פתרונות מימניים להנעה אולי בתחנת דלק פנימית אצלם״, חשף בשיחה גלילי, ״כרגע גם בדרום וגם בצפון אנחנו בשיח עם ארבע חברות״. 

במעמד החתימה אמר מלאכי אלפר, אמר מנכ"ל בזן: "מממשים את האסטרטגיה שלנו, גאים להיות החברה הראשונה בישראל לייצר מימן במתחם בזן בחיפה עבור תאי דלק המשמשים להנעת משאיות". גם גלילי, עצמו הביע גאווה: "סונול גאה להיות הראשונה בישראל יחד עם שותפיה בהובלת מהפכת המימן, הדלק העתידי לשינוע רכב. בטוחים כי המגמה העולמית תגיע דרכנו לישראל. 

״אנו שמחים על שיתוף הפעולה״, מסר יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל, ״בהובלת חדשנות אנרגטית, מודים למשרדי האנרגיה והתחבורה על ההתגייסות לתהליך וגאים בחיבור של כלמוביל עם קונצרן יונדאי, מובילת הטכנולוגיה ויצרנית המשאית המתקדמת ביותר בעולם". 

אך, עבור בזן המהלך הרה גורל הרבה יותר ציבור שותפותיה. הממשלה צפויה להחליט בתוך חודש על סגירת בזו, ככל הנראה בעשור הקרוב. החברה שמע את כל הביצים שלה, או בדולרים - 1.5 מיליארד דולר, על המהלך של מעבר הדרגתי לייצור דלק מימני, כאפיק עתידי אחרי הסגירה של מפעלי הזיקוק. העתיק של בזן תלוי בהוזלת מחירי הדלק המימני, תפעול ללא תקלות ושכנוע חברות גדולות במשק הישראלי.