אולי כבר הספקנו לשכוח, אבל תעשיית התעופה הייתה כמעט מושבתת לחלוטין לפני קצת יותר משנה. מטוסים קורקעו וחברות התעופה ספגו הפסדים כבדים מאוד, אלא שהמצב התהפך והחברות רושמות שיאי הזמנות ורווחי ענק. השבוע מתקיים יריד התעופה הענק בפריז – וגם שם נרשמו שיאים.

יצרנית המטוסים איירבוס הודיעה אתמול (שני) חתמה על עסקת המטוסים האזרחיים הגדולה בהיסטוריה כשמכרה לא פחות מ-500 מטוסי A320 לחברת התעופה ההודית אינדיגו, שמשלימה סה"כ רכישה של 1,330 מטוסי איירבוס.

המטוסים החדשים יסופקו בין השנים 2030-2035. פרטי העסקה לא פורסמו אבל היא מוערכת במיליארדי דולרים. "זו רק ההתחלה", התייחס מנכ"ל אינדיגו לעסקה. "עם הצמיחה של הודו והצמיחה של שוק התעופה ההודי זה הזמן הנכון בשבילנו לעסקה כזו".

מנהלי איירבאס ואינדיגו ביריד התעופה בפריז (צילום: רויטרס)
ההכרזה על העסקה ביריד התעופה בפריז | צילום: רויטרס

הכלכלה החזקה של הודו וגידול האוכלוסייה צפויים להגביר את הביקוש לטיסות. עד אתמול העסקה הגדולה בהיסטוריה הייתה שייכת למתחרה של אינדיגו, אייר אינדיה שרכשה בפברואר האחרון 470 מטוסים מאיירבוס ומבואינג.

קרן המטבע העולמית צופה שביצועיה של הכלכלה ההודית יהיו הטובים ביותר השנה הודו עם צמיחה צפויה של 5.9 אחוז בתוצר המקומי הגולמי. בנוסף, באו"ם מעריכים כי הודו תעבור את סין ותהפוך למדינה המאוכלסת ביותר בעולם עד חודש אפריל כשתגיע ל-1.43 מיליארד בני אדם.

ביקורת בענף על עסקאות הענק: "חברות מציפות את השוק"

אינדיגו לא היחידה שביצעה עסקת ענק בעולם התעופה. ריינאייר ביצעה יחד עם החברה הסעודית ריאד אייר שביצעו כמה עסקאות שהגיעו יחד לכ-1,500 מטוסים. חלק מהאנליסטים הביעו חשש כי מדובר בהזמנה מוגזמת.

"יש שחקנים שמציפים את השוק בכמויות אדירות של מטוסים", אמר אקבאר אל בקאר, מנכ"ל קטאר אירוויז ולקוח של שתי השחקניות הגדולות בתחום התעופה איירבוס ובואינג, בריאיון לבלומברג. "אני רק מקווה שהם עושים את זה נכון".  

העלייה בהזמנות המטוסים החלה עם ההתאוששות של ענף התעופה ממשבר הקורונה, מה שהוביל לכך שאחד המטוסים של חברת בואינג – 737 MAX לא זמין עד שנת 2028 וגם לאיירבוס יש כמה חלונות אספקה מעטים עד שנת 2030. לכן, חברות התעופה ממהרות להתחמש בכמה שיותר מטוסים מתוך חשש ממחסור בשנים הקרובות.

היצרניות עדיין מתקשות לעמוד בקצב ההזמנות והן עדיין מתמודדים עם משבר בשרשראות האספקה ומחסור בעובדים והחברות חוששות שאם לא יזמינו עכשיו הם יהיו בסוף התור המתארך למטוסים. "הם כמו ילדים בחנות ממתקים", ביקר סטיב הודבר האזי, מייסד שותף של חברת AIR Lease, את החברות. "זו התעשייה. אנחנו תמיד בשוק אבל אנחנו לא נקח החלטות לא רציונאליות ולא נעשה הזמנות גדולות רק בשביל פרסום".