קבוצת אירני, שפועלת בעולם האופנה הבינלאומי, היא נציגה בלעדית בישראל של מותגים בינלאומיים מובילים כמו ארמני, דיזל, בוס, טומי הילפיגר, מייקל קורס, פנדי, סן לורן, מונקלר, בלאנסיאגה ועוד. היא גם מפעילת רשת פקטורי 54, עם 120 חנויות וכ-1,800 עובדים. לאחרונה, היא הודיעה כי היא מתכוונת להקים קרן השקעות חדשה שתשקיע בסטארטאפים מתחום האופנה. 

קרן ההשקעות הייחודית של הקבוצה, בהיקף של יותר מ-100 מיליון שקל תשקיע ותלווה סטארטאפים מובילים בעיקר בתחום המסחר הקמעונאי והאופנה ותעמיד לרשותם את כל תוצרי הידע והעבודה שצברה החברה בכ-30 שנות ייבוא, ייצור ומסחר.

"בשנים האחרונות עברה הקבוצה שלנו טרנספורמציה טכנולוגית ודיגיטלית בתחומי הקניינות, הרכש, אי קומרס ועוד. הפיתוחים הטכנולוגיים משרתים מאד את עולם הקמעונאות ואנחנו צברנו הרבה ידע עסקי. חברות איתן אנחנו עובדים בחו"ל התעניינו במה שעשינו בתחום והחלטנו להשקיע בו", אומר מנכ"ל הקרן, אמיר רוזן בריאיון ל-Business.

מיכל קליש, אמיר רוזן, רוני ויפעת אירני (צילום: נועם ריאקי)
מיכל קליש, אמיר רוזן, רוני ויפעת אירני | צילום: נועם ריאקי

רוזן כיהן בשנים האחרונות כסמנכ"ל טכנולוגיות ומערכות המידע של הקבוצה ועכשיו ישמש כמנכ"ל הקרן, כשמיכל קליש, שניהלה את הפיתוח העסקי והאסטרטגיה של הקבוצה, תמונה לסמנכ״לית בכירה להשקעות ואסטרטגיה (senior VP).

קשה בעבר, הכרחי היום

"השנתיים האחרונות של משבר הקורונה, חידדו את צרכי הרשת ואת ההתייעלות התפעולית שלה. מה שנחשב עד אז כקשה לקידום ויישום, קיבל זירוז. היום, הצרכנים התרגלו להיות בעולמות האי קומרס ועכשיו הם מבקשים להתמיד ולאמץ חדשנות", אומר רוזן.

לקבוצת אירני היכולת להציע לסטארטאפים בתחום ידע  וניסיון שנצבר ביותר מ-30 שנה בתחום. "צברנו עשרות שנות ניסיון בכל תחומי הריטייל", אומר רוזן, "מקניינות ועד מכירה בכל פלטפורמה אפשרית, ייבוא, ייצור וגם ריטייל. לא כל חברה יודעת לעשות את זה".

כך, מאפשרת הקבוצה מעבדת ידע אמתי עבור החברות שיקבלו תמיכה מהקרן, בעולמות הבינה המלאכותית והביג דאטה ולא פחות חשוב - חשיפה ישירה למותגים הגדולים בעולם ללא תיווך. מנטורים בכירים של הקבוצה ילוו אותם ותתאפשר להם גישה ישירה ליותר מ-120 מותגים מובילים בעולם היוקרה והאופנה הבינלאומי.

"אנחנו מכוונים לחברות בשלבים ראשונים שלהן, עם קשר לריטייל. אנחנו רוצים להתמקד גם בעולם הקיימות, שחשוב לנו כקבוצה", אומר רוזן.

רוזן רואה באופן ברור בעיניי רוחו את עולם האופנה העתידי. "החוויה בחנות הפיזית תהפוך לפרסונליות ומותאמות אישיות ואני רואה את זה ממש בקרוב. גם שרשרת האספקה תרוויח, כשיהיו מערכות בינה מלאכותית וייצרו אוטומציה. עולמות הביג דאטה והבינה המלאכותית (AI) יכולים לעשות אופטימיזציות  עד אין סוף", הוא אומר.

"ב-150 השנים האחרונות הריטייל כמעט ולא השתנה, אנחנו עומדים בפני מהפכה, ועולם הריטייל כפי שאנו מכירים יעבור שינוי דרמטי", מסכם רוני אירני, המייסד והבעלים של קבוצת אירני את הכיוון קדימה.