המירוץ אחר האלטרנטיבה לדלק עולה מדרגה. בזמן שהרכבים החשמליים כובשים את כבישי ישראל, לא מעט חברות שמות את הז'יטונים שלהן דווקא על מכוניות מונעות מימן. מדובר בטכנולוגיית הנעה הדומה לרכב החשמלי אך במקום שימוש בסוללה משתמשים באנרגיית מימן.  היום (שני) השיקה חברת סונול את תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל בצומת יגור הסמוכה למפרץ חיפה. 

השקת התחנה היא חלק משותפות של שלוש חברות סונול, בזן שמייצרת את המימן ומתאימה אותו לתחבורה וכלמוביל שייבאה לישראל משאיות של חברת יונדאי המונעות באמצעות מימן. בעוד שהתחרות העזה בשנים האחרונות היא על ייצור ושיווק הרכבים החשמליים, חברות כמו טויוטה ויונדאי רואות במימן כמקור מרכזי לייצור אנרגיה ירוקה בעתיד. 

יש בעולם רק כ-15.5 אלף רכבים הממונעים במימן, זאת בהשוואה ליותר מ-2.5 מיליון רכבים חשמליים. הסיבה לפער היא המחסור בתחנות תדלוק והעלות הגבוהה יחסית. בשל העלויות והמחסור בעמדות תדלוק, הנעת המימן פחות מתאימה לרכבים פרטיים, אך למשאיות מונעות מימן שני יתרונות מרכזיים, טווח נסיעה ארוך יותר וזמן טעינה שאורך דקות בודדות בלבד. 

לכן, הביקוש למשאיות ואוטובסים מונעי מימן ברכבי העולם עלה על המצופה. המשאית XCIENT Fuel Cell של יונדאי שיובאה לישראל על ידי כלמוביל, נמצאת כבר על כבישי מדינות כמו ניו זילנד, דרום קוריאה, גרמניה, ארה"ב ושוויץ. 

המשאיות יכולות להגיע לטווח נסיעה של כ-400 ק"מ בתנאי נסיעה אמיתיים בטעינה אחת, זאת בניגוד לסוללה חשמלית שטעינתה אורכת זמן יחסית ארוך עם טווח קטן יותר. בימים הקרובים יתחילו לנוע על כבישי ישראל 3 משאיות מונעות מימן. 

לדברי קבוצת סונול, החברה חקרה את תחום המימן ב-6 השנים האחרונות, בשיתוף פעולה עם החברות Linde ו-H2Mobility – שהיו אחראיות על הקמתן של מאות תחנות מימן ברחבי אירופה. בחברה מוסרים כי התכנון הוא לפתוח תחנות נוספות בפריסה ארצית בהתאם להתפתחות השימוש ברכבים מבוססי מימן. 

"אנו גאים להשיק פרויקט חלוצי בתחום האנרגיה, אשר יאפשר תנועת כלי רכב לא מזהמים על בסיס מימן עם אפס פליטות וזיהום אוויר", ציין ניר גלילי, מנכ"ל סונול. "ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. זוהי חובתה של הממשלה להפוך את ישראל למובילה בתחום אנרגיית המימן באמצעות תכנית מקיפה שתתמוך ותמריץ מעבר חשוב זה, שטמונות בו לא רק תועלות כלכליות ולאומיות, אלא גם הצלת חיי אדם, לא פחות מזה". 

אסף אלמגור, מנכ"ל בזן: "קבוצת בזן גאה להביא בשורה של מימן נקי לתחבורה, יחד עם השותפות שלה לתהליך. בשלוש השנים האחרונות, במקביל לפרסום האסטרטגיה החדשה שלנו, השקענו ביכולת חלוצית לייצר מימן".  

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: ״אנו שמחים כי הודות לשיתוף הפעולה בין החברות, החזון הופך למציאות, טכנולוגיית המימן המתקדמת של יונדאי תנוע החל מהיום על כבישי ישראל. אנו בכלמוביל נמשיך להצעיד קדימה את אסטרטגיית האנרגיה המתחדשת המיטיבה עם הסביבה באמצעות השקעות ושיתופי פעולה הכוללים בין השאר: הקמת מפעל למיחזור סוללות ליתיום יון, ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים ועוד".