אחרי הדאגה ממחירי שמן הזית, באיטליה חוקרים משבר נוסף - העלייה החדה במחירי הפסטה. ממשלת איטליה כינסה ביום חמישי ועדת חירום מיוחדת על מנת לחקור את הסיבה מאחורי הזינוק במחיר של אחד מהמאכלים החשובים והאהובים בארץ המגף. מחיר הפסטה במדינה זינק במרץ ב-17.5 אחוז ביחס לאותה התקופה בשנה שעברה.

שר התעשייה האיטלקי אדולפו אורסו כינס ועדה שבה משתתפים מחוקקים, יצרני פסטה וארגונים אזרחיים ברומא על מנת להבין מה גורם לזינוק החד. האינפלציה במחירי הפסטה התמתנו מעט בחודש אפריל, אך עדיין נרשם זינוק של 16.5 אחוז ב-12 החודשים האחרונים.

הזינוק במחירי הפסטה הוא יותר מכפול מהזינוק במחירי הסחורות האחרים במדינה, זאת למרות שמחירי החיטה, המרכיב העיקרי בייצור הפסטה, נמצאים בירידה בחודשים האחרונים. בתום השיחות נמסר מהוועדה כי מחירי הפסטה מראים סימנים ראשונים של ירידה, ושבחודשים הקרובים תרשם ירידה משמעותית.

שדות חיטה באוקראינה (צילום: AP)
דווקא מחירי החיטה ירדו. שדה חיטה באוקראינה (ארכיון) | צילום: AP

דוברו של אורסו מסר בהצהרה כי יצרנים רבים כבר התחייבו שהעלייה במחירים היא זמנית: "מדובר בחיסול המלאי של פסטה שיוצרו כשמחירי חומרי הגלם היו גבוהים יותר".

למשבר במחירי הפסטה יש משמעות לאומית באיטליה. האיטלקי הממוצע צורך כ-23 קילוגרם של פסטה בשנה. אחד מהגורמים העיקריים לעלייה במחירי הפסטה היא המלחמה באוקראינה, שגרמה לעלייה חדה במחירי החיטה.

ב"קולדירטי", איגוד החקלאים הגדול בארץ המגף, לא מוצאים הצדקה לעלייה החדה במחירים וטוענים שהם לא נהנו ממנה כלל. מחיר חיטת הדורום, הסוג הפופולרי ביותר לייצור פסטה, ירד בכ-30 אחוז מאז מאי 2022. "כל מה שנדרש כדי לייצר פסטה זה לערבב את הקמח עם המים", מסרו.

החברה המשפחתית ברילה, יצרנית הפסטה הגדולה בעולם שבסיסה בפארמה, לא הסכימו להגיב לפניית CNN. מטעם איגוד יצרני האוכל האיטלקי נמסר כי עליות מחירי הפסטה נובעות ממחירי האנרגיה, האריזה והלוגיסטיקה.