שבוע וחצי של מלחמה בישראל הצליחו לשתק כמעט לחלוטין את המשק הישראלי, ובתוכו מאות אלפי עצמאיים ופרילנסרים שעבודתם הופסקה לחלוטין ובימים אלו הם נמצאים במצב של אי-וודאות פיננסית וחשש כבד מהדרדרות לכדי קריסה כלכלית. החשש הכבד מלווה גם בניסיון העבר בעת המדינה לא הצליחה לספק מענה או פיצוי הולם לעסקים בזמני משבר לאומיים.

עקב כך, פורום העצמאיים והפרלינסרים בישראל מבית ההסתדרות נוכחים בימים האחרונים בועדות הכספים והכלכלה בכנסת כדי להשמיע זעקתם בפני מקבלי ההחלטות ולדרוש פיתרונות בהקדם. "נפגשנו אתמול והיום עם יו"ר ועדת הכספים ועם שר האוצר", מספר רמי בז'ה, יו"ר פורום העסקים והפרלינסרים. "הם כולם הביעו נכונות לעזור והצהירו כי יסייעו ככל הניתן. קיימת רק בעיה אחת קטנה – אנחנו לא מאמינים להם".

לפי יו"ר פורום העצמאיים והפרלינסרים, בפעם האחרונה שהעסקים שמו מבטחם בידי הממשלה, הם מצאו עצמם 'מדממים למוות' כדבריו: "זה חזר על עצמו בסבבי לחימה  קודמים והכה בנו שוב בקורונה. כל פעם שהיינו זקוקים לעזרה – המדינה לא סיפקה לנו ביטחון כלכלי. איבדנו בהם אמון ואין לנו סיבה טובה להתחיל להאמין להם עכשיו ".

עוד הוא מוסיף, כי באוצר הבטיחו כי בתוך יומיים הם יפרסמו את מתווה הפיצויים המתוכנן, שחלקו כבר נחשף אמש במהדורה המרכזית. המתווה, המיועד לעסקים קטנים ובינוניים בעלי מחזור שנתי של עד 100 מיליון ש"ח, יכלול בין היתר החזר הוצאות לעסקים שיציגו "ירידה משמעותית" במחזור ההכנסות, וכן החזר חלקי למעסיקים עבור שכר העובדים שנבצר מהם להגיע לעבודתם.

מהתרשמות ראשונית, ניתן לקבוע כי המתווה המתגבש אינו עונה על הצרכים והדרישות שהציבו פורום העצמאיים והפרלינסרים בפני מקבלי ההחלטות איתם נפגשו בכנסת בימים האחרונים. מלבד הדרישה לפיצויים לעסק על-פי ירידה במחזור ההכנסות, מובילי הפורום דרשו מהאוצר דחייה אוטומטית של שלושה חודשים לכל ההתחייבויות הכלכליות לממשלה ולרשויות המדינה (ביניהן תשלום מיסים וארנונה) ובנוסף השהיית ההתחייבויות וההלוואות לבנקים לרבות משכנתאות של משקי בית של עצמאיים והלוואות עסקיות.

רמי בז׳ה מפיק, דובר איגוד האמרגנים והמפיקים ויו"ר פורום העצמאיים
"לא באמת יכולים לסמוך על אף אחד". בז'ה

"בפגישתנו פנים מול פנים, משרד האוצר הסכים לכל הדרישות שהצגנו, אבל לצערנו, אנחנו כבר למודי ניסיון ואנחנו יודעים שכל ההצהרות הפומביות הן בגדר כדורי הרגעה ומס שפתיים, כשבפועל אנחנו לא באמת יכולים לסמוך על אף אחד", מבהיר בז'ה. "אנחנו מאסנו בדיבורים והבטחות – הגיע הזמן לפעולות ומעשים. אנחנו רוצים להיות שותפים מלאים בשולחן מקבלי ההחלטות שמחלק את כספי הקופה הציבורית שאנחנו בעצמנו ממלאים במיסים שאנו משלמים".

"עד היום אנחנו משלמים את ההלוואות שלקחנו בקורונה כדי להמשיך להתקיים", ממשיך בז'ה. "הגיע הזמן לשים סוף להתנערות מאחריות של המדינה מאיתנו. המדינה היא שאחראית על הביטחון הלאומי והכלכלי של אזרחיה. המערכה הזו הוכיחה שאין יותר ישראל – אלא יש ישראלים. אין כסף בבעלות המדינה, אלא יש כסף שאנחנו תורמים לקופת המדינה והוא שייך לנו. לפיכך, אנו קוראים למקבלי ההחלטות לשתף אותנו בהליך קבלת ההחלטות ולדאוג יחד איתנו לחיזוק החוסן הכלכלי של המשק ואזרחי ישראל".