אתם נכנסים לתוך חנות DVD ענקית, בוחנים את הסרטים הממלאים את המדפים, מתייעצים עם המוכרת איזה סרט הכי כדאי לכם להשכיר לערב, ולוקחים איתכם הבייתה את הסרט הנבחר. זה כנראה נשמע כמו זיכרון נוסטלגי מחנות בלוקבסטר בשנות האלפיים, אבל גם היום, בשנת 2022, מסתבר שתעשיית השכרת סרטי ה-DVD חיה ובועטת.
לאחרונה ישבתי על ספסל מחוץ לסניף של ה"אוזן השלישית" בתל אביב ולא האמנתי למראה עיניי. אישה באזור גיל ה-30 לחייה החזיקה בידיה חפץ בלתי מזוהה, ושאלה אותי האם אני עובדת בסניף. כשעניתי לה שלא, היא שאלה: "את יודעת למי אני אמורה להחזיר כאן את הסרט?". לא יכולתי שלא להתערב ולשאול אותה מה בדיוק היא מחזיקה ביד, ועל מה היא לעזאזל מדברת. בתמימותה היא ענתה: "השכרתי אתמול את הסרט הזה, צפיתי בו, ועכשיו הגעתי כדי להחזיר", כאילו מדובר באירוע שגרתי ויום יומי בשנת 2022. החלטתי שאני חייבת לרדת לשורש העניין – האם סרטי ה-DVD חזרו לחיינו?
"האוזן השלישית", חנויות מוזיקה וקולנוע, הוקמה בשנת 1987 כחנות תקליטים קטנה ברחוב שינקין בתל אביב. בתחילת שנות ה-90, יחד עם טרנד חנויות הבלוקבסטר שהתפשטו בכל העולם, היא החלה להציע בין היתר השכרת סרטי DVD (לצעירים מביננו, מדובר באותם דיסקים שטוחים וכסופים שנדרש להכניס למכשיר ייעודי כדי לצפות בהם). עם כניסת הסטרימינג לחיינו, נדמה היה שמדובר במוצר פרה היסטורי שנותר מאחור. עתה, מתברר שהוא קם לתחייה ולרשת יש אלפי לקוחות מנויים ומאות הקרנות ברחבי הארץ מדי חודש של סרטי DVD.
"הספרייה שלנו עדיין קיימת והיא הגדולה בארץ, יש שיגידו שאפילו במזרח התיכון, כאשר היא מכילה 30 אלף כותרי DVD שניתן להשכיר לשימוש פרטי, ו-3,000 להקרנות פומביות", מתאר רועי פריי מהאוזן השלישית, "זה עובד כמו פעם, אפשר להגיע פיזית כדי לבחור סרט, ואחרי צפייה בו להזדכות עליו כאן בבית קפה, כמו שפעם היו מחזירים לתיבות החזרה. אפשר גם לבחור סרט באתר שלנו ולהזמין משלוח".
באוזן השלישית מציעים כיום שירותי השכרת סרטים ללקוחות פרטיים, העומדים על למעלה מאלף מנויים חודשיים, כאשר ההצלחה האמיתית היא ההקרנות הפומביות. לדבריהם, בקיץ האחרון הם עומדים על ממוצע של לא פחות מ-600 הקרנות פומביות בחודש, במסגרתן מוקרנים סרטי DVD שלהם בכל רחבי הארץ בבתי קולנוע עצמאיים, במתנ"סים, ואפילו תחת כיפת השמיים בפארקים ובמסעדות. "עכשיו זה השיא שלנו", הם חורצים.
אחת ההצלחות הגדולות שכבשו את תל אביב לאחרונה, היא "סינמה מגדלור", הקרנות סרטים על מסך ענק ברחבת בית הקפה המגדלור בנמל. "יצרנו סדרת קיץ שבה בכל יום שלישי אנחנו מקרינים אצלנו סרט חינמי לקהל הרחב עם פיצות, פופקורן ושתייה. זה למעשה בית קולנוע על הים", מסבירים ענבר קובץ׳ וניצן סיני, שותפים במקום, שלא סתם גם החליטו להשכיר סרטי DVD במקום: "מניסיוננו בהקרנות חוץ יותר נכון להשתמש באופציה הזו ולא להסתמך על קליטה אינטרנטית. הסאונד מעצים את החוויה ולרוב טוב יותר. בנוסף, בסרטי הקלאסיקות שאנחנו בוחרים התמונה חדה וטובה יותר מהאפשרויות האחרות שניסינו עד כה".
ואי אפשר להתעלם מהקסם שמתלווה לשימוש. "בהחלט יש משהו נוסטלגי, ׳להרגיש ביד את הסרט׳, לשמור על הדיסק שלא ישרט ולהכניס אותו למכשיר במקום לפתוח לינק. כל אלו, הופכים את השימוש לרומנטי ואיכותי יותר לנו ולצופים, ומתחברים לחוויה הנוסטלגית", הם משתפים ומדגישים, "אנשים מחפשים משהו שונה וייחודי ולשמחתנו התגובות מהם ממש מרגשות".
גם בגזרת הלקוחות הפרטיים יש אנשים שלא נטשו מאחור את הדיסקים, וממשיכים מדי שבוע לבוא ולהשכיר סרטים. "אנחנו כל הזמן עם ה-DVD, מאז שזה התחיל ועד היום. הרבה מאוד מהסרטים שאני מחפש לא נמצאים בסטרימינג או בנטפליקס, ואני מעדיף ללכת ולבחור סרט שאני רוצה לראות במהלך סוף השבוע ולהחזיר לאחר כמה ימים", מספר מיקי יקואל (64) מתל אביב, אחד מלקוחותיהם הקבועים של האוזן השלישית, "אי אפשר למצוא למשל סרט כמו קזבלנקה בנטפליקס. היצע הסרטים בסטרימינג דיי עלוב".
לפני כמה שנים, כשהוא גילה שמכשיר הDVD- שלו התקלקל, הוא התעצב לגלות שנשארה רק חנות אחת בעיר שמתקנת מכשירים כאלו. "המכשיר הזה הולך איתנו כבר בערך 20 שנה. כשהוא התקלקל חשבתי לקנות מכשיר חדש, אבל אין. בסוף הצלחתי למצוא חנות קטנה בשינקין שהצליחה לתקן אותו, וכמו חיה רעה עד היום הוא עובד מעולה", הוא מספר.
"יש משהו בלהחזיק סרט DVD ביד פיזית"
יקואל רואה דימיון לטרנד התקליטים שחזר לחיינו: "יש משהו בלהחזיק את הסרט פיזית ביד, כשאני בא לספרייה ורואה בעיניים את האפשרויות, ולא רואה רק לינקים בצבע כחול במסך. למה אנשים קונים תקליטים למשל? בסין נאלצו להקים מחדש מפעלים לייצור פטיפונים כי לא עמדו בביקוש. גם היום, כשאפשר להוריד מוזיקה ברמה הכי גבוהה באפליקציה וברשת, לעומת תקליטים שנשמעים פחות טוב ויש עליהם שריטות, אנשים עדיין אוהבים ללכת, לדפדף ולהחזיק את התקליט ביד. יש בזה משהו שמנסה לומר – רגע, אני רוצה משהו אחר, לא עוד לינק שמוביל ללינק ועוד פרסומת. אנחנו קצת אנשים אנלוגיים בעולם דיגיטלי".
על מנת לאפשר לכל זה לקרות, האוזן השלישית מסדירה את כל זכויות היוצרים ועומדת בקשר מול אולפני הקולנוע הגדולים בישראל ובעולם, וביניהם גם שמות מוכרים כמו דיסני, יוניברסל, וורנר, סוני ופוקס. "אנחנו מעבירים כסף לבעלי הזכויות בארץ ובעולם, והלקוחות שלנו מקבלים זכות להקרין את הסרטים", מסביר פריי.
בעקבות מספר הלקוחות הולך וגודל, השנה לראשונה מאז שנת 2013 האוזן השלישית השיגו סרטי דיסני חדשים מדובבים לעברית. "זה משהו שלא היה קיים, כי חשבו שה-DVD עובר מן העולם. עכשיו, בזכות הביקוש, הצלחנו להשיג מבעלי הזכויות עותקים מקוריים עם דיבוב לעברית", מספר בגאווה פרי. אחד הפרויקטים שהוא חולם לראות בישראל בעתיד, אלו הקרנות "אקסטרים": "תדמיינו לעצמכם הקרנה של פרויקט ׳המכשפה מבלייר׳ ביער בן שמן בלילה, או הקרנת הסרט ׳מלתעות׳ בים, כשמי שצופה בסרט יושב על אבוב בתוך המים. אני מאתגר את הראשון שיביא לנו הקרנה כזו ונסדר לו הנחה".
כשאני מודה בפניו שאני נדהמת מהיקף התופעה וההצלחה, הוא עונה: "אם הייתי אומר לך לפני 3 שנים שנמכור מאות תקליטים בכל שבוע, זה לא היה מפיל לך את הלסת? אנשים אוהבים מדיה מוחשית. גם אם הדיסק נשרט זה בסוף חלק מהקסם שלו – השבריריות של הדבר, והעובדה שצריך לשמור עליו. בסופו של דבר אין תחליף לחוויה המרגשת של לשבת ולצפות ביחד בסרט".