כ-3.75 מיליון כלי רכב, מתוכן 86 אחוז פרטיים נמצאים היום על הכביש, כך עולה מדוח d&b (דן אנד ברדסטריט)  על שוק הרכב הישראלי. ריכוז האוכלוסייה במרכז, תחבורה ציבורית לא מפותחת, וקצב סלילת כבישים נמוך הובילו לכך שצפיפות התנועה שישראל היא בין הגבוהות בעולם וגבוהה פי 3.5 מהממוצע ב-OECD, זאת למרות שרמת המינוע בישראל נמוכה (כמות כלי רכב פרטיים לכל 1,000 תושבים).

על כל קילומטר של כביש סלול בישראל יש 2730 רכבים, מדובר בנתון הגבוה מבין מדינות ה-OECD, ריכוז המכוניות הגבוה ביותר אחרי ישראל הוא של ספרד, שגם הוא נמוך בהרבה עם 1354 רכבים על כל ק"מ.

הצמיחה של ענף הרכב התמתנה בשנים האחרונות, ובשנת 2020 בעקבות הגבלות הקורונה נרשמה ירידה במסירות, אך יבואניות הרכב פוצו בשנת 2021 עם ביצועי שיא. תחת ההתאוששות המחודשת של המשק, עליות הביקושים נצפו בכל הסגמנטים בענף – הן בקרב יבואניות הרכב, הן מצד חברות הליסינג והן בשוק המכוניות המשומשות. זאת, על רקע משבר השבבים העולמי הפוגע בהיצע העולמי של כלי רכב ובאספקתם.

283 אלף רכבים חדשים סופקו, טסלה השתלטה על שוק החשמליות

ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2021 נמסרו כ-283 אלף רכבים חדשים, עם ציפייה לשיא מסירות בשנת 2021 כולה של מעל ל-300 אלף כלי רכב. בתוך כך, בשנתיים האחרונות החל להתפתח בישראל שוק הרכבים החשמליים, שוק צעיר גם בקנה מידה עולמי. בשנת 2021 סופקו כ-10 אלף כלי רכב חשמליים מלאים, מתוכם כ-60 אחוז הינם תוצרת טסלה. 

"שמחים לפרסם את דירוג חברות ההייטק". אפרת שגב (צילום: אפרת-יעל צור)
אפרת שגב, סמנכ"ל דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט | צילום: אפרת-יעל צור

נתח השוק של הרכבים החשמליים הוא עדיין נמוך, 3 אחוז מסך כל מסירות הרכב, אך הוא צומח במהרה, כשבשנת 2020 היווה 0.7 אחוז בלבד, עם כ-1,500 מסירות. לשם השוואה, בגרמניה מכירת רכבים חשמליים מלאים מהווים כ-11 אחוז מסך מכירות כלי הרכב ובנורווגיה, שמובילה את המעבר לתחבורה חשמלית, רכבים חשמליים מלאים מהווים כ-60% מסך מכירות כלי הרכב. מחירם הגבוה יחסית, והיעדר תשתיות מתאימות (עד אשר יוקם מערך עמדות הטענה בתחנות דלק בפריסה ארצית) מהווים חסמים להגדלת שיעורם של הרכבים החשמליים בישראל. 

ביקושים גבוהים נרשמו גם בביקוש להשכרת כלי רכב לטווח קצר, למרות היעדר התיירות הנכנסת לישראל, תוך הסבת ייעוד רכבים אלה לתקופה קצובה לטובת מגזר העסקי. כך, הרכבים מציי ההשכרה של חברות הליסינג הופכים להיות רכבי "גישור", המושכרים לטווח קצר עד לאספקת הרכבים החדשים, המסופקים באיחור (כתוצאה מהפגיעה בשרשרת האספקה העולמית בענף הרכב). 

בהלימה לעליה בפעילות ולנתוני השיא במכירות כלי רכב חדשים, החברות בענף הרכב מדווחות על שיפור בתוצאות העסקיות ועל רווחיות גבוהה בשנת 2021, כתיקון לשנה קודמת, תוך ניצול עודפי הביקוש אל מול ההיצע לייקור הרכבים כלפי הלקוחות, מה שהוביל לירידה בסיכון בענף.