צריכת בשר הבקר ברחבי העולם פוחתת. על פי דיווח ברשת בלומברג, מאז תחילת מגיפת הקורונה חלה ירידה משמעותית בצריכה – אפילו בקרב מדינות שהקרניבוריזם הוא חלק מסממניהן התרבותיים. ברשת אף טוענים כי גם אם האינפלציה תתמתן והכלכלה העולמית תתייצב, הרי שהסימנים מעידים כי לחץ המחירים ישפיע על הביקושים גם במהלך 2023.

משבר האקלים ועליות המחירים ברחבי העולם, הם אלו שכפי הנראה הובילו את הצרכנים לזנוח את בשר הבקר. למעשה, תופעת הפחתת צריכת בשר בקר בימי אינפלציה אינה נדירה. אלא שהפעם היא בולטת גם במדינות "טורפות" שהתפריט היומי בהן לא הושפע מכך בעבר. כך למשל, לפי נתוניNielsenIQ , הצריכה בברזיל ב-2022 הגיעה לשפל, ואילו הקונים בארה"ב צמצמו ברכישות ביותר מ-4% בשנה האחרונה. גם בבריטניה מכירות הסטייקים צנחו.

מכלל המדינות, הדוגמה הבולטת ביותר היא ארגנטינה. האסאדו שזור היטב בחיי היומיום, וצריכת הבשר בקרב הארגנטינאים לא ירדה אפילו בתקופות השפל של כלכלתם. למרות זאת, עליית המחירים מאלצת אותם "להסתפק" בעוף על הצלחת. על פי הנתונים, צריכת הבשר לנפש הגיעה ל-47.2 ק"ג אשתדקד, בהשוואה לשיא של 68.7 ב-2007. לעומת זאת, צריכת העוף גדלה לכ-46 ק"ג לאדם לעומת 18 לפני כ-20 שנה.

"מנגל הוא מותרות"

הנתונים הללו מעוררים דאגה בקרב גורמים שונים בארגנטינה, ויש מי שיאמרו כי אם המגמה תימשך – הדבר עלול לפגוע ב"זהות הלאומית" של אזרחיה. הממשל בארגנטינה הודיע אשתקד כי ישאף לשמר את צריכת הבשר ואף יטיל מכסי ייצוא, אבל לאינפלציה המשתוללת היו חוקים משלה.

זה מרגיש כמו ביטול הזהות הלאומית של מדינה שבאופן מסורתי התחרתה באורוגוואי השכנה על התואר הטורף הגדול בעולם על בסיס לנפש. ממשלת המדינה אמרה לפני כשנה שהיא תשאף לשמור על צריכת בשר בקר מעל 50 קילו לאדם, באמצעות מדיניות כמו מכסות יצוא. אבל עד כה היעד הזה מתברר מחוץ להישג יד והאינפלציה משתוללת.

עומר אניבל סוסה, אב לשלושה בן 41 המתגורר בבואנוס איירס, מתייסר כשהוא נזכר באסאדו האחרון שלו - לפני יותר מחודש. "נהגתי להדליק את הגריל בכל סוף שבוע", אמר. הוא מספר כי החליף את חגיגות האסאדו האהובות בעוף ובבשר חזיר. "זה פשוט נהיה מותרות".

כשמצרפים לכך את הנתונים מהעולם כולו, הרי שמדובר בבשורה לכדור הארץ וכמענה למשבר האקלים. במדדים מסוימים, החקלאות אחראית ליותר פליטות גזי חממה עולמיות מתחבורה, בין היתר בשל גידול בעלי החיים. מוקדם מדי לומר אם תחזיק מעמד. כלכלנים רבים עדיין מצפים שהצריכה תתרחב במקומות מסוימים במהלך העשור הבא ככל שהאוכלוסייה תגדל וככל שהצרכנים באסיה ובשווקים מתעוררים אחרים יאכלו יותר בשר בקר. מה שבטוח, המהלך מהווה איתות ליצרניות הבקר, שנדרשות להתמודד עם הירידה במכירות לצד בצורות שחיסלו עדרים ודרישת משקיעים לחלופות לבקר הטבעי.