הדיגיטל ממשיך להתחזק והמשפיענים מתחזקים, כך עולה מסקר המפרסמים של קהילת מנהלי שיווק מצייצים בשיתוף חברת הסקרים Segmanta שנערך זו השנה הרביעית. על פי המשיבים, Tiktok היא פלטפורמת הפרסום של העתיד. האתרים של קבוצת קשת mako ו-12N מובילים בקרב המפרסמים. 

בסקר קהילת השיווק, 'מנהלי שיווק מצייצים', קהילת האון-ליין לאנשי השיווק, שבה חברים יותר מ-12 אלף חברים, נשאלו נשות ואנשי השיווק, מגוון שאלות אודות העדפות הפרסום ופלטפורמות הפרסום העיקריות בהן הן והם משתמשים.ות, לרבות מגמות ושינויים שחלו בתקציבי הפרסום לאורך השנה וכן מה הן ההעדפות לעתיד הפרסום. 

רשימת האתרים הישראלים המובילים שבהם פרסמו נשות ואנשי השיווק מוביל האתר mako עם 37 אחוז מהמשיבים, יחד עם 12N שהגיע ל-23 אחוז מגיעים האתרים של קבוצת קשת לנתח של 60 אחוז. האתרים של קבוצת ידיעות אחרונות YNET ש-36 אחוז מהנשאלים מפרסמים בו וכלכליסט עם 19 אחוז מגיעים לנתח של 54 אחוז. מבין אתרי הכלכלה מוביל גלובס עם 21 מהמשיבים שהעידו כי השקיעו בפרסום באתר. 

המשפיענים שומרים על כוחם: 25 אחוז מקצים את הנתח הגדול ביותר בפרסום

הדיגיטל ממשיך להוביל בפער ומרבית המשיבים רוכשים מדיה עצמאית. הפרסום בדיגיטל כשיותר מ-85 מהנשאלים העידו כי הנתח הגדול ביותר מתקציב הפרסום שלהם יוקצה לפלטפורמות הדיגיטליות. גם הטלוויזיה מתחזקת, כש-27 אחוז מהנשאלים העידו כי הפרסום הפלטפורמה יקבל את הנתח הגדול ביותר, גידול של 15 אחוז ביחס לשנה שעברה.   

התקציב השלישי בגודלו בקרב הנשאלים הוא תקציב הפרסום באמצעות משפיענים, כש-25 אחוז העידו כי יקצו לו את התקציב הגדול ביותר, נתונים דומים לשנה שעברה שבה כ-26 אחוז העידו כי ישקיעו את התקציב הגדול ביותר במשפיענים. 

צוות קהילת מנהלי שיווק מצייצים (צילום: קהילת מנהלי שיווק מצייצים, יח"צ)
צוות קהילת מנהלי שיווק מצייצים | צילום: קהילת מנהלי שיווק מצייצים, יח"צ

כאשר נשאלו המשיבות והמשיבים על המדיות שפרסמו בפועל ב-2021 - הנתח הגדול והמשמעותי ביותר ממשיך להיות הדיגיטל (90%) לצד קידום תוכן ממומן (45%) ומשפיענים (41%), הטלוויזיה זוכה ב-41% ויתר המדיות המסורתיות משתרכות מאחור. 

השינויים שנעשו בשיווק ב-2021: התקציבים מופנים לדיגיטל

השינוי הגדול ביותר שעליו העידו נשות ואנשי השיווק הייתה הסטת תקציבים לדיגיטל, 43 אחוז מהמשיבים ציינו כי יעשו זאת. כשהמשיבות והמשיבים נשאלו כיצד ישתנה התקציב ב-2022 עבור סוג המדיות, העידו מרבית המשיבים כי תקציב הדיגיטל יגדל משמעותית (מעל 40 אחוז), תקציב הטלוויזיה יגדל בצורה מתונה ותקציבי המדיה המסורתיות יצומצמו. 

העדפת המפרסמים לפרסום באתרים ישראלים בשנת 2022: mako/12N ו-Ynet

על פי הסקר, 37 אחוז מהנשאלים העידו כי mako הוא האתר המועדף עליהם לפרסום, יחד עם 22 אחוז שמעדיפים לפרסם ב-12N האתרים מקבוצת קשת הם ההעדפה של 59 אחוז מהנשאלים. הפער בין האתרים מקבוצת קשת לאתרים מקבוצת ידיעות אחרונות ממשיך להצטמצם כש-39 אחוז מהנשאלים בחרו ב-YNET, ו-25 אחוז בחרו בכלכליסט. אתר ערוץ הספורט הוא האתר המוביל בקטגוריית הספורט עם 13.5% מהמשיבים. כאשר 33 אחוז מהמשיבים העידו כי הם לא יפרסמו באתרים ישראלים. 

בגזרת הפלטפורמות הדיגיטליות פלטפורמות הפרסום של מטא (פייסבוק) וגוגל מובילות. 90 אחוז בחרו לפרסם בפייסבוק, 75 אחוז באינסטגרם, 74 אחוז בגוגל ו-49 אחוז ביוטיוב.  27 אחוז ציינו כי יפרסמו בלינקדאין, 27 אחוז בפלטפורמת התאמת התוכן של טאבולה, 23 אחוז בחרו באאוטבריין ו-22 בטיקטוק. 

תחזית הנשאלים לעתיד: טיקטוק תצמח,  מטא וטוויטר ייחלשו

בשאלה שנשאלו המשיבים והמשיבות על ההערכה מה תהיה פלטפורמת העתיד שבה המפרסמים יגדילו משמעותית את תקציב הפרסום, כ-60 אחוז מהנשאלים השיבו כי זו תהיה פלטפורמת TikTok שזוכה לשיעור שימושיות גבוה מאוד בקרב קהלים צעירים. העדפה זו מובילה בפער ניכר על פני הפלטפורמות של מטא וגוגל שזוכות לשיעורים של כ-35 אחוז מהמשיבים והמשיבות. 

כאשר נשאלו המשיבים והמשיבות מי מבין הפלטפורמות ייחלשו בשנת 2025 - 1 מתוך 4 אנשי ונשות שיווק ציינו כי מטא (פייסבוק) תחלש, לצד טוויטר (17%) ולצד פלטפורמות קידום התוכן הממומן אאוטבריין (12%) וטאבולה (8%). בשאלה מדוע תחלש הפלטפורמה, השיבו כמעט מחצית מהמשיבים והמשיבות כי ב-2025 במטא (פייסבוק) ובאינסטגרם יהיו פחות משתמשים. 

"מגפת הקורונה יצרה מציאות עולמית שונה, שגררה גם דפוסי צריכה עדכניים לחלוטין", מסרו אמיר שניידר וטל ספיבק, שותפים מנהל בקהילת השיווק מנהלי שיווק מצייצים. "הצרכנים אימצו את המציאות החדשה ודילגו לצרכנות שנת 2025. המפרסמים היו צריכים לעצור לרגע ולכן מסלול מחדש. רובם עדכנו את המסרים השיווקיים ואת הקמפיינים והתאימו מוצרים ותשתיות לעולם החדש. כאשר מעמיקים בתוצאות הסקר שאנו מקיימים כבר שלוש שנים, ניתן לראות שקריאת הכיוון ממשיכה להיות ברורה והמעבר ממשיך לפרסום במדיה הדיגיטלית".

דניאל גולדינג, מנהלת פעילות חברת Segmanta בישראל, הוסיפה: ״זו השנה הרביעית ברציפות שאנו משתפים פעולה עם ׳מנהלי שיווק מצייצים׳ בכדי לסכם את שנת השיווק והפרסום בשוק הישראלי ולהבין לאן הרוחות ינשבו בשנה הבאה. שנה ייחודית ומאתגרת זו, ממשיכה להראות את המגמה הברורה שעולמות אלה פונים ומשקיעים את מירב תקציביהם – עולם הדיגיטל" 

קהילת "מנהלי שיווק מצייצים" הינה פורום מקצועי בענף השיווק והפרסום שייסדו אנשי השיווק והדיגיטל אמיר שניידר, טל ספיבק ולירן פורמן, ושותפים בו כיום כ-12,000 מנהלי שיווק ופרסום מהחברות הגדולות במשק. את הקהילה מנהלות נשות השיווק איילת שוורץ, גלית מור, קרן נהיר, הילה שאול ותמר ציונוב.