כ-700 חנויות בסכנת סגירה ועוד כ-4,000 עובדים צפויים לאבד את עבודתם בעקבות המשבר בענף האופנה – כך עולה מסקירת דן אנד ברדסטריט. לפי הנתונים, המשבר הכלכלי העולמי משפיע באופן ישיר על הענף, ואילו הצריכה הפרטית שעלתה בשנת 2022 ב-7% צפויה להיחתך לכדי 4% בלבד בשנת 2023. זאת על רקע העלאת הריבית במשק במטרה להילחם באינפלציה באמצעות האטת (דיכוי) הצריכה.

הענף אופיין בשנים האחרונות בסיכון גבוה, שהתפתח בעיקר עקב תחרות עזה מול אתרי קניות זרים ומ"טיולי השופינג" שחזרה עם פתיחת השמיים ופריחת התיירות העולמית בשנה החולפת. בנוסף, לענף חשיפה גבוהה למצב המקרו-כלכלי במשק, שבעתות האטה כלכלית חלה ירידה בצריכה הפרטית של הציבור, ובכלל זה, ירידה ברכישת פרטי אופנה. כך, לאחר צמיחה מואצת של 6.3% בתור בשנת 2022, תחזית הצמיחה בישראל לשנת 2023 עומדת על 2.8% בלבד. גם הצריכה הפרטית שעלתה בשנת 2022 ב-7% צפויה להיחתך לכדי 4% בלבד בשנת 2023. זאת על רקע העלאת הריבית במשק במטרה להילחם באינפלציה באמצעות האטת (דיכוי) הצריכה.

עוד עולה כי אי הגעת החורף לישראל משפיעה באופן ישיר על המכירות בענף. החברות נותרו למעשה עם מלאי גדול של פרטי אופנת חורף שלא הצליח להימכר ואילץ אותן להקדים את מבצעי סוף העונה ולמכור לעיתים במחירי הפסד. את המצוקה בענף ממחיש המבצע החריג של רשת האופנה קסטרו שיצאה לפני כשבוע.

כמו כן, יותר ויותר ישראלים עוברים לקנות באונליין: הנתונים מראים כי כיום המקור לכ30-35% מהרכישות בענף (רכישות מאתרי אופנה ישראלים ורכישות מאתרי אופנה זרים), לעומת שיעור נמוך יותר של 20-25% בשנת 2019, טרם "עידן הקורונה". באופן זה, הרשתות הגדולות ניצלו את משבר הקורונה להעמקת פריסת רגל בערוץ המקוון ושדרגו את אתרי המכירות המקוונים. בנוסף, הוקמו והורחבו גם אתרי מולטי-ברנד ישראליים, דוגמת Terminal-X (מופעל על ידי קבוצת פוקס), one project (מופעל על ידי קבוצת MGS ספורט טריידינג), Azrieli.com (מופעל על ידי קבוצת עזריאלי) ועוד.