הכלכלה הגלובלית חווה בשנתיים האחרונות האטה בצמיחה. אחד הביטויים הבולטים של מגמה זו בעולם העסקי הוא קיצוצים וגלי פיטורים נרחבים בחברות ענק ובתאגידים רב לאומיים. השנה, תוכניות התייעלות הפכו לתופעה חוצת מגזרים וענפים, שאינה פוסחת כמעט על שום תחום.

כך למשל, ביולי הודיעה ענקית התוכנה אמדוקס כי היא נערכת לגל פיטורים גדול של בין 1,500 ל-3,000 עובדים - כ-5%-10% אחוז ממצבת כוח האדם של החברה. בחודש שעבר החלה אינטל בגל פיטורים שאמור להשפיע על יותר מ-17 אלף עובדים שלה ברחבי העולם. כשבוע לאחר מכן הכריזה ענקית ציוד התקשורת האמריקאית סיסקו כי בכוונתה לקצץ אלפי עובדים ממצבת כוח האדם שלה במסגרת סבב פיטורים – השני בשנה האחרונה.

משרדי אמדוקס בקנדה (צילום: JHVEPhoto, shutterstock)
משרדי אמדוקס בקנדה. בין 1,500 ל-3,000 מפוטרים | צילום: JHVEPhoto, shutterstock

האתר Business Insider דיווח כי שורת חברות ענק אמריקאיות ורב לאומיות כבר הודיעו השנה או על מהלכי פיטורים נרחבים. אלו כוללים את IBM, גוגל ומיקרוסופט, חברות מובילות מתחום הפיננסים כמו גולדמן זאקס, סיטי ובלאקרוק; פירמות ראיית חשבון כמו PwC, שלפי הדיווח צפויה לפטר כ-1,800 עובדים; ענקיות מדיה ובידור כמו פיקסאר ופראמונט; וכן חברות רכב, תעשייה ואופנה כמו טסלה, דאו, נייקי, Stellantis ו-GM. חברות נוספות שפיטרו או צפויות לפטר עובדים השנה כוללות את salesforce, Shell, גופרו, דיסני, טינדר, אמאזון, באמבל וסוני.

לפי הדיווח ב-Business Insider, המתבסס על סקר מסוף 2023 של האתר ResumeBuilder בהשתתפות 900 מנהלים – 38% מהמשיבים צפו שיצאו למהלך של פיטורים השנה בחברה שלהם. מחצית מהנשאלים ציינו חששות ממיתון כלכלי כסיבה לפיטורים פוטנציאליים. גורם מרכזי נוסף שציינו המשיבים היה הכניסה של בינה מלאכותית - כארבעה מתוך 10 משתתפים ענו שהם מתכננים להחליף את המפוטרים ב-AI.

החודש דווח כי גם סמסונג, המעסיקה יותר מרבע מיליון בני אדם ברחבי העולם - צפויה לצאת למהלך הפיטורים הגדול בתולדותיה. לפי מקורות ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס, החברה מתככנת לפטר כ-30% מכוח האדם שלה. הקיצוצים, מסר אחד המקורות, נעשים כהכנה להאטה בביקוש העולמי למוצרי טכנולוגיה עם ההאטה בכלכלה העולמית.