בשנים האחרונות מדינות וחברות ברחבי העולם בוחנות את קיצור שבוע העבודה. לפני כשנתיים הכריזה בלגיה על קיצור שבוע העבודה מחמישה לארבעה ימים, והיתה למדינה הראשונה באירופה שעיגנה אפשרות זו בחוק. פיילוטים שבחנו את הצעד נערכו בארה"ב, בבריטניה ואף בישראל, כשבמקביל חברות ברחבי העולם החליטו עצמאית לעבור לשבוע מקוצר, וארגוני עובדים (כמו למשל האיגוד המקצועי הגדול בגרמניה) הכריזו על תמיכתם במודל.

אלא שבעוד שהפופולריות של קיצור שבוע העבודה תופסת תאוצה, מדינה אחת החליטה לצעוד דווקא בכיוון ההפוך: בשבוע הבא תיכנס לתוקף ביוון רפורמה שתאפשר למעסיקים לחייב עובדים לעבוד שישה ימים בשבוע. הצעד, שנועד להתמודד עם הירידה בפריון העבודה במדינה, יחול על ענפי הקמעונאות, החקלאות, על חלק ממגזר השירותים ועל עסקים שפועלים במתכונת של 24/7.

לפי החוק החדש, מעסיקים יוכלו לדרוש מעובדיהם לעבוד 48 שעות בשבוע (במקום 40 כיום) כשהבחירה מתי להשלים את השעות הנוספות תהיה בידי האחרונים: הם יוכלו לעבוד שעתיים נוספות ביום, או לעבוד עד שמונה שעות (לכל היותר) ביום העבודה השישי. המעסיקים יחוייבו להודיע לעובדיהם על השעות הנוספות לפחות יממה מראש.

אריס קזקוס, פרופסור לדיני עבודה באוניברסיטת אריסטו בסלוניקי, אמר בשבוע שעבר לערוץ הגרמני DW כי החוק החדש "יהרוג לתמיד את שבוע העבודה בן חמשת הימים". לדבריו, קיים חשש שהרפורמה תגדיל את סיכוני הבטיחות שנשקפים לעובדים בענפים התעשייתיים.

האבטלה ביוון, לצד התכווצות האוכלוסייה, הביאו לכך שבשנים האחרונות מועסקים רבים עובדים שעות נוספות מבלי לקבל תמורה מוגדלת. כעת, עקב הרפורמה, השכר שיקבלו עבור השעות הנוספות יגדל ב-40%.

בשנה שעברה נערך בישראל פיילוט של קיצור שבוע העבודה לארבעה ימים. החברות שהשתתפו בפיילוט דיווחו על עלייה בהכנסות ועל ירידה בשיעור ימי ההיעדרות והיקף העובדים שעוזבים מרצון. רוב משתתפי הפיילוט העידו כי הם ישנים יותר טוב ודיווחו על שיפור באיזון בין העבודה לבית וירידה בתחושת הלחץ.