מלון Six Senses בשחרות (צילום: יחסי ציבור)
אתר הנופש Six Senses Shaharut. לפני המלחמה, כ-60% מאורחי המקום היו זרים | צילום: יחסי ציבור

אליסיה גרהם עובדת במלונות יוקרה מאז שהייתה בת 15, אבל לראשונה בחייה היא מנהלת ריזורט יוקרתי הפועל במדינה שמצויה במלחמה. מתחילת 2024 נכנסו לישראל רק 611 אלף תיירים, לעומת כ-2.4 מיליון בתקופה המקבילה בשנה שעברה. זוהי מציאות מורכבת עבור Six Senses Shaharut - הסניף הישראלי של אחת מרשתות הלינה והספא היוקרתיות בעולם, הממוקם ביישוב המבודד שחרות - שכ-60% מלקוחותיו ערב המלחמה היו תיירים זרים. בעקבות המלחמה נסגר הריזורט לכמעט חצי שנה ולפני כשלושה חודשים נפתח מחדש.

"התפוסה כרגע דומה למה שהיה לפני המלחמה", מפתיעה גרהם. "השוק המקומי תומך בנו ואני שומעת על מגמות דומות ממנהלי מלונות יוקרה בתל אביב שאני בקשר עמם. מאז הפתיחה המחודשת, הבחנו בעלייה מיוחדת באורחים שמגיעים אלינו לציין אירוע חגיגי - בשבוע הראשון היו 11 הצעות נישואין ובשלושת החודשים האחרונים יותר מ-40. אורחים רבים ציינו כאן ימי הולדת וראינו נוכחות משמעותית גם של חברות הייטק ועסקים שונים שמשגיעים אלינו כדי להוקיר תודה לעובדיהם על מסירותם בתקופה המורכבת הזו ולעבד יחד את מה שהיה". על אף שלעתים קרובות הלקוחות של תיירות יוקרה הם אנשים מבוגרים ואמידים, גרהם מעידה כי במהלך המלחמה היא פוגשת באתר זוגות צעירים רבים של חיילים משוחררים, שלדבריה רוצים "לתפוס את החיים בידיים".

אליסיה גרהם (צילום: יחסי ציבור)
"רוצים לתפוס את החיים בידיים", אליסיה גרהם, מנהלת Six Senses Shaharut | צילום: יחסי ציבור

עמידות למשברים

התפוסה הגבוהה במלונות היוקרה לא לגמרי מפתיעה וניתן לייחס אותה לשתי מגמות שנחקרו היטב לאורך ההיסטוריה. ראשית, שוק מוצרי היוקרה עמיד יחסית למשברים, הוא אומנם נפגע אך בניגוד לענפים אחרים שורד ולעתים אף מצליח להעלות מחירים במהלך המשבר. מאז יצא העולם ממשבר הקורונה אנו עדים לאינפלציה גבוהה בארה"ב, בישראל ובשווקים השונים. למרות החשש ממיתון, מותגי היוקרה הצליחו בשנים האחרונות להעלות מחירים בקצב גבוה יותר מהאינפלציה במשק, על פי נתונים מתחילת השנה של תאגיד HSBC, מחירם של הממוצע של מוצרי יוקרה עלה ב-50% מאז 2019.

גרהם: "ראינו נוכחות משמעותית גם של חברות הייטק ועסקים שונים שמשגיעים אלינו כדי להוקיר תודה לעובדיהם על מסירותם בתקופה המורכבת הזו ולעבד יחד את מה שהיה".

הסבר שני לתפוסה במלונות היוקרה הוא ההשפעה של מלחמה על קבלת החלטות חשובות בחיים. לאחר מלחמת העולם השנייה זינק בארה"ב שיעור הפריון ובגיע ל-3.77 ילדים לאישה, מגמה שזכתה לכינוי "בייבי בום". עוד מוקדם לנבא האם יהיה בייבי בום מקומי, אך אין ספק שהמלחמה משפיעה על החלטות מרכזיות בחיי המשפחה, ביניהן ההחלטה להינשא וכן להביא ילדים לעולם. אירועים אלו מקבלים משמעות מיוחדת בימים אלו ומביאים צעירים ישראלים לבחור שלא להמתין עם החתונה, להינשא במהלך המלחמה ולקיים את שלבי הטקס השונים - מההצעה ועד לירח הדבש - כאן בארץ.

מלון Six Senses בשחרות (צילום: יחסי ציבור)
החלטות חשובות מקבלות משמעות מיוחדת במלחמה. אתר הנופש Six Senses Shaharut | צילום: יחסי ציבור

בזכות הנחישות

גרהם התבקשה על ידי רשת המלונות להגיע ולפתוח את הריזורט בישראל במהלך מגפת קורונה, בעת שניהלה אתר אחר בתאילנד. היא אוסטרלית לא יהודייה ומעולם לא ביקרה בישראל קודם לכן. "התאהבתי באנשים, בתרבות ובאוכל", מספרת גרהם. "הייתי אמורה להיות כאן חודש לסייע בהכנה לפתיחה ומשם זה התגלגל". לגרהם היה ניסיון בהתמודדות עם משבר בתיירות במהלך המגפה. "אני מאמינה שבזמני משבר אנשים עדיין רוצים לשמור על הבריאות הנפשית שלהם ועדיין רוצים ליצור זכרונות טובים, ראינו את זה אז ואנו רואים את זה היום", היא מתארת. "ההגעה של אורחים לתרגול היוגה בבוקר בימים אלו היא בשיא כל הזמנים. האורחים המקומיים שלנו מנצלים יותר מבעבר את הפעילויות השונות שאנו מציעים ביניהן אירועים סביב מוסיקה, מדורות, טיפולי ספה וכן מפגשים בשקיעה עם אומנים מקומיים. אנחנו מאמינים שצריך להתנתק ולצאת לחופשה כדי להתחבר מחדש וזה משמעותי עוד יותר בתקופה כזו".

"אחרי 7 באוקטובר כאב הלב למראה המארחים שלנו (כינוי לעובדים ברשת Six Senses) מקבלים כולם את שיחת הטלפון שקוראת להם להתגייס", מוסיפה גרהם. "חזרתי לישראל בעיצומה של המלחמה לפתוח את אתר הנופש' שכן הנחישות והעוצמה שהפגינו העובדים שלנו והמדינה כולה איפשרו את זה. החזרה לעבודה הייתה מאתגרת ואני כמנהלת נכנסתי למצב 'טייס אוטומטי', כדי לוודא שאנחנו מצליחים לדאוג לאורחים שלנו, לסייע לעובדים שלנו שגויסו וחלקם חזרו מאז לעבודה ולהמשיך בקשר שיש לנו עם קהילת האומנים ביישוב הקהילתי שחרות ובכלל עם הקהילה המקומית באזור. בין היתר אנו מפעילים קרן של 'השקעה מקיימת' שמשקיעה ביוזמות כמו חוות סוסים טיפולית באזור".

 

מלון Six Senses בשחרות (צילום: יחסי ציבור)
"ההגעה של אורחים לתרגול היוגה בבוקר בשיא כל הזמנים". מלון Six Senses בשחרות | צילום: יחסי ציבור

לא רק גרהם נשארה בישראל במהלך המלחמה, אלא גם אנשי צוות קנדיים, בריטים ואזרחים זרים אחרים שעובדים במחלקות המזון והמשקאות בריזורט. למרות הביקורת הקולנית נגד ישראל בעולם, גרהם טוענת שקיבלה רק תגובות חיוביות על בחירת הרשת להמשיך ולפעול בישראל. היא מוסיפה כי את הריזורט פקדו בתקופה המורכבת הזו מספר דמויות בפרופיל גבוה, שאת זהותם היא מנועה מלחשוף. מלבד ביקורי הזדהות עם ישראל של גורמים מחו"ל, בר רפאלי פרסמה בראשית חודש יוני ששהתה במקום.

Six Senses Shaharut ממוקם במרחק 45 דקות מאילת ובסמוך לנמל התעופה רמון ומציע לאורחים חדרים שונים ביניה סויטות עם בריכות פרטיות. האתרים של המותג שמים דגש על ספא, קולינריה מקומית וקשר עם הקהילה בסביבה. בימים אלו של חודש אוגוסט, המחירים ללילה בריזורט היוקרתי מתחילים מכ-3,200 שקלים ללילה.