אלו ימי שיא הסגר הראשון, הישראלים מכונסים בבתיהם, הרחובות דוממים והפאניקה בשיאה. בתוך כל הכאוס, בסמטה קטנה בכפר סבא פועלת לה חנות יד שנייה בוטיקית במלוא המרץ, כאילו לא השתנה כלום. זהו אחד מסודות ההצלחה של חנות הוינטג' "2 בחצר", אשר הצליחה לא רק לשרוד את הקורונה, אלא גם לבנות קהילה של עשרות אלפי אנשים בפייסבוק סביבה.
מכירים עסק שכדאי שנכיר? ספרו לנו עליו בתגובות
שתי האחיות רויטל גולן (60) מתל אביב וגלי גולן (56) מרמת גן, החליטו בשנת 2014 לעזוב הכל ולהגשים יחד חלום ילדות ישן. "גדלנו בדימונה במשפחה מרובת ילדות, ועוד בשנות ה-70 היינו אוהבות לנסוע לחנויות יד שנייה, לחטט ולהתלבש שונה מכל הילדים האחרים", מספרת גלי ורויטל מוסיפה: "היינו מאוד בתלם וכל אחד הלכה לכבוש את ההישגים שלה, גלי עבדה כמעצבת פנים ואני עסקתי בטיפול רגשתי בשיטת אלבאום. ועדיין, כבר עשרים שנה שאנחנו אומרות לעצמו 'כשנהיה גדולות נעזוב הכל, נסיים עם גידול הילדים ונפתח חנות יד שנייה".
כשהן הגיעו לגיל 50, הן החליטו ללכת על זה בגדול. "כדי להרים עסק בכל גיל, ובוודאי בגיל 50, צריך הרבה מאוד אומץ. את רגילה למשכורת קבועה ופתאום לשבור את ההרגלים ולהתמודד עם הציפיות מהמשפחה זה לא פשוט", משתפת רויטל, "ביום החתימה אצל עורך הדין על החוזה רעדתי. זה קרה הרבה בזכות גלי, שאין לה אלוהים והיא לא מפחדת מכלום".
הן פתחו את בוטיק היד שנייה "2 בחצר" בחנות קטנה עם חצר בכפר סבא, ולאט לאט צברו לקוחות. "אנחנו מוכרות מותגים, מעצבים ווינטג' באיכות טובה בלבד ועובדות בשיטת קונסיגנציה – נשים שמביאות לנו בגדים מקבלות אחוזים על מכירתם. לאורך השנים הפכנו לבית חם ליד שנייה עבור כל אזור כפר סבא והשרון", מספרת גלי ומוסיפה, "עם הזמן נסגרו מסביבנו כמעט כל חנויות היד שנייה האחרות באזור, אבל אנחנו הצלחנו".
אחת הסיבות להצלחה שלהן, היא קהילת הפייסבוק המצליחה שהקימו "מכורות ליד שנייה". "היינו צריכות לפרסם את עצמנו והיינו נורא לבד, היינו מפרסמות וזה הרגיש כמו עץ שנופל ביער, אף אחד לא שומע או יודע עלינו. הקהילה שפתחנו הביאה את עולם היד שנייה להמונים והביאה לנו חשיפה", מספרת גלי ומפרטת, "הקהילה היא סוג של קניון אינטרנטי עבור יד שנייה ווינטאג'. יש בקבוצה נשים שאוהבות לקנות יד שנייה, חנויות שמוכרות ונשים פרטיות שמוכרות בגדים מהארון שלהן".
כשהקורונה הגיעה, הן החליטו לשדר עסקים כרגיל. "המשכנו לבוא לחנות גם בסגר הכי כבד שהיה. לא נלחצנו, אני הייתי אופטימית וזה לא הטריד אותי", נזכרת גלי ורויטל מוסיפה: "בהתחלה היה פחד מוות של מה יהיה, אבל לא עשיתי שום צעדים דרסטיים. החלטנו לחיות מרגע לרגע ובסוף אני זוכרת את זה כתקופה טובה".
הלקוחות כמעט לא הגיעו, מה שהכריח אותן להתחיל למכור גם אונליין. "התחלנו לצלם אלבומים של כל הבגדים שמגיעים לחנות בכל יום. היינו מצלמות סרטונים מטומטמים ומצחיקים שלנו וגילינו שאנשים אוהבים טרלול", מספרת רויטל, "אנשים ישבו בבית כל היום על הפייסבוק ולא עזבו את המדיה. סגרו להם את הקניונים אבל ההתמכרות לבגדים לא הפסיקה, אז מכרנו להם את כל מה שהיינו יכולות. אנשים קנו בלי הבחנה באינטרנט".
ההבדל המרכזי ביניהן לבין עסקים נוספים, הוא מהירות התגובה שלהן למשבר: "בסגר הראשון היינו החנות היחידה שהייתה פתוחה, לא לקחנו חופש ולא הסתגרנו. כל החנויות האחרות היו סגורות ועד שעסקים התחילו להתעורר ולמכור באינטרנט אנחנו כבר היינו צעד אחד לפני כולם".
הקורונה הביאה להן גם קהלים חדשים. "הקורונה פתחה לנו ערוצי שיווק חדשים לגמרי כי המודעות לסביבתיות ולמוצרים יד שנייה גדלה. תעשיית האופנה היא התעשייה השנייה המזהמת בעולם אחרי הנפט ואנשים מבינים זאת. הגיעו אלינו לקוחות מאוד צעירות, מגיל 12 ומעלה. אלו ילדות שלא אוהבות קניונים, הן התבגרו לתוך המודעות הזו והן רוצות להתלבש בצורה מיוחדת ולהיראות שונות בנוף", מסבירה רויטל, "עם המסכות אנחנו כל כך דומים לכולם, ואנשים רבים מרגישים שהם צריכים בגד שיפגיז ויגרום להם להתבלט".
המשבר הכלכלי הוביל ישראלים רבים לחפש איך לחסוך בהוצאות, כשיד שנייה היא פתרון נהדר. "יש הרבה מאוד נשים ממעמד כלכלי בינוני ואף גבוה שהחליטו להיכנס לתחום כי זה משתלם להן כלכלית. אנשים ישבו בחל"ת בבית והחליטו לקנות בזול", מספרת גלי ומוסיפה, "היה לאנשים גם הרבה מאוד זמן פנוי והם החליטו לעשות סדר בארון שלהם. הם הבינו שהם יכולים למכור את הבגדים המיותרים האלו".
מאז הקורונה קהילת הפייסבוק שלהן גדלה מעשרת אלפים למעל 35 אלף חברים. "דרך הקהילה מגיעות אלינו לקוחות נוספות. הרבה נשים, בזכות הקהילה, הפסיקו לקנות בקניונים. על כל פוסט שאנחנו מעלות יש תוך דקה כבר עשרות תגובות ויש נשים שחיות מזה. פעם אחת הוצאתי מישהי מהקהילה כי היא עברה על החוקים והיא הסבירה לי שזו הפרנסה שלה". נזכרת רויטל ומוסיפה, "לפעמים אפילו מזהים אותנו ברחוב".
הן אפילו התחילו להוציא סיורים בכל רחבי הארץ. "רצינו לעזור לחנויות יד שנייה אחרות והתחלנו לארגן טיולים לחנויות יד שנייה לחברות הקהילה", מספרת גלי, "אנחנו חורשות 8-12 חנויות ביום, מהבוקר עד הלילה. זו הדרך שלנו לתמוך בקולגות שלנו וגם לתת מענה לנשים שמכורות ליד שנייה כמונו".
יש להן מספר טיפים פרקטיים לעסקים קטנים. "אל תתנו לאנשים חיצוניים לנהל לכם את המדיה החברתית. אין מישהו שמכיר אתכם ואת הלקוחות יותר טוב מכם. ככל שבעל העסק יתמודד עם המקום הלא פשוט הזה הוא יהיה הכי קרוב ללקוחות, ישמור על אותנטיות וירים את העסק. אל תוותרו ותתעצלו", ממליצה רויטל.
לדבריהן, לשמירה על קוו ייחודי יש חשיבות גדולה. "חשוב לשמור על ייחודיות, שכשרואים תמונה מהעסק שלכם יודעים שזה צולם אצלכם. חייבים ללמוד להיות אטרקטיביים ברשתות ולהמציא את עצמך כל פעם מחדש, אי אפשר לכתוב בכל פוסט 'מהמם, מהמם ומהמם'. תנסו ללמוד איך לעניין את הקהל שלכם ולהיות בולטים ושונים", הן מדגישות.
הן ממליצות לא לנהל עסק לבד: "אל תהיו לבד בעסק, קחו שותף, יועץ או חברה. אני תומכת בגלי וגלי תומכת בי ולבד לא הייתי יכולה לעשות זאת. אי אפשר לבד – גם ברמה הניהולית וגם ברמה המנטלית, ראינו עסקים רבים שנסגרים בגלל שחיקה ובדידות", משתפת רויטל ומדגישה, "כשיש לך מישהו לצידך אתם תצליחו לדחוף אחד את השני בזמן משבר".
החיבור החזק בניהן מתבטא גם בקשר עם הלקוחות. "אנחנו הפכנו את הלקוחות לחברות שלנו כתוצר לוואי. אנחנו משתתפות, שומעות ומקשיבות לכל הצרות שלהן, ממש כמו אצל ספר", מספרת גלי וממליצה, "ברגע שהלקוחות שלכם נהפכים לחברים שלכם הם יבואו אליכם שוב ושוב. חיבור שהוא קצת מעבר עם הלקוחות הוא קריטי".
בתוך כך, הן קוראות לכם לנסות לבנות סביבכם קהילה תומכת: "תזהו את המאפיין בעסק שלכם שיכול להיות פוטנציאל לקהילה בה העסק שלך יוכל לשמש כמרכז. כשיש קהילה אנשים מביאים אחד את השני, ובסוף קשה לשרוד בריק. בעקבות הקורונה אנשים מחפשים קהילתיות, חום ושייכות ואם תזהה את זה בתור עסק השמיים הם הגבול – גם בפייסבוק וגם בחיים האמיתיים".