"המצב חרא" אמר אסף חורש, שותף בקרן וינטג' בפתח הסקירה של מצב ההייטק הישראלי בכנס הטרנדים והתחזיות המסורתי במשרד עורכי הדין פרל כהן צדק לצר ברץ. כל בכירי התעשייה התייצבו לאירוע בכנס באירוע שמאורגן על ידי היזם גיא קצוביץ בפעם השישית ברציפות.
קצוביץ' הפך לאחד האנשים המוכרים בתעשייה בעיקר בזכות היכולת לייצר מפגשי נטוורקינג שמחברים בין אנשי התעשייה. הוא גם מוביל פודקאסט פופולרי ומייסד ושותף בקרן ותוכנית ההאצה Fusion. "אני השתחררתי ב-2011 אחרי טיול של שבוע בברצלונה, והלכתי לעבוד בגלובס", הוא מספר בריאיון ל-Business. "היה לי חלום לכתוב ולעבוד ככתב והגשתי קורות חיים בדואר האדום לכל המערכות. זרקתי קורות חיים, הייתי בתהליכים אצל כמה חברות תקשורת והגעתי לגלובס".
את השירות הצבאי הוא עשה ב-8200 ותוך כדי העבודה בעיתון הוא הקים עמותה לקידום מדע וידע והרצאות על הבר שקיימת עד היום. "כל מה שניסיתי לעשות ויצרתי בשנים הראשונות אחרי השחרור ב-8200 היה הרצון להפיק כוונה ולייצר משמעות אחרי השחרור", הוא מספר. "השירות היה מאוד משמעותי, אבל הוא גם נתן לי תחושת משמעות ושליחות והיה אז מאוד ברור למה אני קם בבוקר, ובשחרור היה כיף אבל חיפשתי משמעות".
למה עזבת את העיתונות?
"עזבתי כי הרגשתי חוסר מיצוי", הוא משחזר. "אז לא ידעתי לזקק את זה אבל הרגשתי שאני לא רוצה להיות על הקווים ושאני רוצה להיכנס עוד יותר לעולם העסקי. להיות באותם גופים שעליהם אנחנו כותבים. עבדתי בחברת דיגיטל מרקטינג ומכרתי שירותים לחברות גדולות ובמקביל הקמתי את מה שהיום נקרא 8200 אימפקט. כל זה הגיע מהרקע".
"ראיתי את עצמי כיזם חברתי והיה לי רצון לתת עזרה לעוד יזמים איכותיים במקומות שהרגשתי, שלא היה להם גישה. ממש הרמנו את התשתית גייסנו כסף בנינו מערכת שלמה. ביום שגזרתי את הסרט נקראתי למשרדו של ניר למפרט, מעמותת בוגרי 8200, והוא אמר לי בוא תנהל אקסלרטור וכך קיבלתי את ההצעה להתחיל את התפקיד".
ואיך חשבת על פיוז'ן?
"התקופה ב-8200 הייתה מאוד משמעותית, תוך כדי גם הייתי מאוד פעיל בצוות הקמה של פעילויות מטעם עמותת בוגרי 8200", הוא מספר. "עשיתי פעילות כללית יחסית רחבה בעולמות החינוך – בשיתוף קרן טראמפ ועוד פעילויות, אחרי שסיימתי את התפקיד ב-8200 היה לי חלום להקים אקסלרטור משלי. מאוד נהניתי מהעבודה אני מאוד נהנה ללוות יזמים ולייצר אופרציה שמאפשרת ליזמים לקבל את הכלים להצמיח את החברה שלהם ואמרתי שאין בישראל מוביל בתחום הזה".
"כשהסתכלנו על השוק אמרנו שיש הרבה קרנות טובות בעולמות הסיד והשלבים המוקדמים ורצינו לבנות גוף שיהיה שונה ממה שיש בשוק וייתן ערך נוסף. הצ'ק הראשון ליזמים בד"כ הרבה לפני הקרנות, בשלב שבו מביאים את הלקוחות הראשונים בונים ולידציה חזקה ומכניסים קרן שתיכנס בזמן הנכון".
בקרן של פיוז'ן השקיעו לא מעט שמות גדולים בתעשייה כמו קרן אינסייט וליעד אגמון, גיגי לוי ועוד.
אז מה מיוחד בכם?
"אני והשותפים שלי לא יושבים בבורדים ונותנים עצות", הוא מציין. "אנחנו עוזרים ליזמים בהוצאה לפועל ונותנים פלטפורמה, חיבורים לאנשים ומעניקים כלים פרקטיים ליזמים. בשלב שבו אנחנו משקיעים הרבה פעמים זה ההבדל בין הצלחה לכישלון. הרבה יזמים לא יודעים מה לעשות בשלב הראשון והם צריכים המון עזרה, וכשהם רוצים לגייס אנחנו נעזור להם להגיע למשקיעים, אבל גם נחבר אותם למצגות, ללקוחות ולסטארטאפים במערכת שלנו שיכולים לתת להם מידע רלוונטי".
איך השפיע עליכם המצב בתעשייה ובמדינה?
"אני חושב שכישראלי אני מרגיש את אותן החששות שהתקופה המורכבת מעלה גם אצל אחרים. אנחנו מוטרדים מהמצב הביטחוני, מהמצב הכלכלי, חוששים מחזרתו ואף התגברותו של הקרע החברתי שאיים על החברה הישראלית. ישנן עליות וירידות ברמה הרגשית וברמת המורל האישי, אני חושב שהתקופה הזו לימדה את כולנו שכדאי להנכיח את הקשיים האלה ולהתמודד איתם ביחד. אני מנסה לתעל את התקופה הנוכחית לטובת עשייה, אפילו אם זה לעיתים כבריחה, זו לגמרי דרך התמודדות ראויה".
למשל, להגביר את היוזמה למפגשים ואירועים, או ליזום פעילויות לטובת תעשיית ההייטק, לעבוד – ביצענו מעל ל-12 השקעות חדשות מאז ה-7 באוקטובר. זו לא רק חובה עסקית, זה כלי חשוב להתמודדות שלנו, וגם דוגמה אישית להנהיג ולסחוף אחרינו נוספים בתעשייה. אם כל אחד מאיתנו בחלקת האדמה הפרטית שלו יעשה בתקופה הזו את האקסטרה-מייל ואת הפעולות הנכונות, החברה הישראלית והמדינה כולה תצא מהמשבר הזה חזקה יותר".
איך אתם בוחרים את הסטארטאפים שלך?
"אנחנו מסתכלים עליהם כמו משקיעי הון סיכון. מחפשים יזמים טובים ובעיקר מסתכלים על החומר האנושי של היזמים והצוות ואנחנו בודקים אם הבעיה שהם פותרים אמיתית. התזה שלנו, שהיא ייחודית, היא להסתכל על השוק בצורה דיכוטומית. יש יזמים ששירתו ביחידות עם רקע מסוים שפועלים על רעיון בלבד – סייבר,AI וכו'. אנחנו טוענים שהרבה פעמים אם אתה יזם שלא שפר מזלו להיות ביחידה הנכונה או שאתה פועל בכל תחום אחר שהוא לא מהבודדים הסופר חמים, מעטים המשקיעים שיכולים לשלב בין זה לעובדה שמדובר ביזמים שמקימים חברה בפעם הראשונה. אנחנו פשוט מחפשים את הצוותים הכי טובים".
בעצם אחד מהיתרונות הגדולים שלכם זה הנטוורקינג
קשרים אישיים הם מאוד חשובים, בטח ליזמים בתחילת הדרך. אנחנו מסתכלים על תוכן ועל מערכות יחסים, המטרה שלנו היא לתת לחברה האלה ערך לא מבקשים מהם שום דבר וזה מאפשר לנו.
טיפ ליזמים
הקלישאה היא שעם עבודה קשה והתמדה מצליחים. אנחנו חושבים שתשוקה ואנרגיה מתפרצת חשובה, אבל התמדה ועמידה בפני כישלונות ואתגרים חשובים מאוד. במשך שנה וחצי ישנו על ספות של חברים ולא משכנו משכורות. אנחנו עוברים את המסע היזמי שלנו, זה לוקח זמן וסבלנות, דברים לא קוראים בין לילה. חשוב להיות אמפתיים, ענבים וקשובים. לא לתת לרגעים השמחים לעלות לראש ולא לכישלונות להפיל למטה".