אירס פרלמן (52) מרעננה, עברה כברת דרך של כשלושה עשורים בעולמות ההלבשה התחתונה. היא עבדה כסמנכ"לית רכש בחברות גדולות כמו שילב, H&O ודלתא, אבל דווקא שיחה אחת לפני כשש שנים עם בנה בן ה-16 גרמה לה להבין מה היא באמת רוצה לעשות בחיים. "הכול התחיל כשיום אחד הבן שלי שאל אותי – ׳אמא למה אתם לא מייצרים גרביים חד פעמיות?׳. הוא לא סובל גרביים כי אף פעם אי אפשר למצוא את הגרב שהולכת לאיבוד וכל הזמן אתה מתעסק באיפה הגרביים ומה עושים איתן. הוא תהה בעצם למה לא מייצרים גרביים שגורבים בבוקר וזורקים בערב", נזכרת פרלמן. גם במלחמה N12 Business נותן במה לעסקים הקטנים והבינוניים בישראל
כדי לפתור את הבעיה היא הקימה את המותג Pulliez שמכר כבר מיליוני זוגות של גרביים בישראל, וגם בתקופה הקשה הזו מנסה להרים את הראש ולחזור לשגרה. בחודש האחרון, הם נאלצו כמו עסקים רבים להתמודד עם אי הוודאות של המלחמה. "היינו מזועזעים ובשבוע הראשון הייתה דממת אלחוט. זה היה שוק לכולם, וכמובן שזה גם משפיע גם על ענף הקמעונאות. בהתחלה התרסקנו כמו כולם מכל הכיוונים. זה היה משמעותי לנו כי אנחנו עסק עונתי ואלו החודשים העיקריים שלנו מבחינת התגלגלות המלאי אז כמובן שזה פגע", היא אומרת ומוסיפה, "תרמנו יותר מ-3000 זוגות גרביים לחיילים ולמפונים כדי לעשות קצת טוב על הלב ולעזור כמה שאפשר".
רוצים לספר את הסיפור שלכם? מכירים עסק שכדאי לנו להכיר? כתבו לנו: Business@mako.co.il
הם ניסו לחתוך את ההוצאות ככל הניתן. "צמצמנו הוצאות בסושיאל ובקמפיינים, ניסינו להיות יותר ממוקדים וחסכוניים במשלוחים. למעשה התכנסנו להבנה שהמצב הולך למקום לא ידוע, אחד הדברים הכי מפחידים בעסקים, אבל זה המצב", היא מתארת, "עכשיו אנחנו מנסים להיכנס לשגרת חירום. יש לנו כמה יתרונות כמו ערוץ האונליין שלנו. אנחנו מתחילים להעלות תקציבים בסושיאל ולנסות למכור מוצרים שאנשים צריכים עכשיו. אנחנו עושים גם הרבה מבצעים, נותנים קופונים ללקוחות שלנו ומנסים לעודד רכישה חוזרת. אנחנו מציגים קולקציה חדשה בהשקה שקטה יותר ופרסום רך. לאנשים רבים יש עכשיו רתיעה להזמין אונליין מחו"ל כי עלויות השילוח עלו, ואולי זה דווקא יעזור לעסקים מקומיים להרים את הראש. הרצון לתמוך בעסקים ישראלים זה גם משהו שיכול לפעול לטובתנו, כשהמטרה היא לחזור לשגרה יותר שפויה".
מתפקיד בכיר בדלתא להקמת החברה
לפני כ-4 שנים, עזבה פרלמן את חברת דלתא, וחשבה להקים עסק עצמאי, אז היא נזכרה בשיחה עם הבן שלה. "התחלתי לגלגל את הרעיון ולחפש חומרים מתכלים אבל לצערי גיליתי שאין דבר כזה, כדי להחזיק רגל במשך יום שלם צריך מוצר עם מסה מסוימת", היא מספרת, "בזמן המחקר הנושא שכל הזמן צף ועלה הוא חומרים ממוחזרים. החלטתי לעשות טוויסט בעלילה ולייצר גרביים שמשלבות 20 אחוז של סיבים מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים. עדיין היינו צריכים לפתור את הנושא הפרקטי, אחרת סתם נייצר עוד גרביים וזה לא היה הרעיון במקור".
כך במקום לייצר גרביים חד פעמיות, היא מצאה פתרון אחר. מדובר בגרב ללא עקב, כך שאין לה מגבלה של מידה והיא יכולה להתאים לכל רגל. הם יצאו לשוק עם מוצר ראשון של מידת ילדים ומידת מבוגרים, בצבעי שחור ולבן. הפתרון השני שהיא מצאה היה קשור לכמויות הגרביים שנרכשות על ידי משפחה ממוצעת. "אתה תמיד קונה זוג או שלישייה אבל זה יוצר בעיות של התאמה, כי צריך להתאים מידות ושוב זה הולך לאיבוד ולא מוצאים. כאמא אני יודעת שזה לא יכול להיות ככה והחלטתי שנמכור בכמויות", היא מספרת. מאז ועד היום, הקופסאות הכי נמכרות הן של 28 זוגות גרביים ב-One size. "בבית של שני הורים ו-3 מתבגרים כולם משתמשים באותה קופסה ואותם גרביים, ככה אין מידות, אין מיון ואין כאב ראש. כל זה עשוי מחומר ממוחזר והמחיר מעולה. אנחנו מוכרים קופסא כזו בממוצע של בין 80 ל-90 שקל עם הנחות".
אחרי פיתוח קו המוצרים הראשון והיציאה לשוק, היא חברה לחן אשד בשותפות, ויחד הם הקימו את Pulliez. הם מצאו זמן דיי אופטימלי לכך מסתבר, בשיא הקורונה של מאי 2020. "הקורונה דווקא פעלה לטובתנו", היא אומרת ומסבירה, "היה לנו אתר מוכן וכל תחום האונליין היה מאוד חזק כשאנשים היו יותר בבית. היה לנו מזל שהיה לנו אתר מעולה ומחסן רובוטי". עם השנים הם התפתחו למוצרים נוספים כמו קרסוליות לילדים, נשים ונוער וגברים, ואפילו גרביים מעוצבות. "גם אם הילד קצת גדל או המידה משתנה, הגרב נשארת אותה גרב. כך לא צריך להחליף ואפשר לערבב בין הגרביים במיקס - הכל הולך. הקו שמלווה אותנו כל המוצרים עליו שמרנו הוא פרקטי, זול ומאובזר".
מתברר שתופעת הגרביים האבודות לא קיימת רק בראש שלנו, אלא גם מגובה בנתונים. "25% מהגרביים שאנחנו קונים אנחנו מאבדים, וזה בזבוז. מחקר באנגליה מצא שבן אדם מבזבז במהלך החיים שלו 7,000 שקלים רק על גרביים שהלכו לאיבוד. זו תעלומה כי הן נעלמות ואין איך למצוא אותן לפעמים" מתארת פרלמן ומוסיפה, "אנשים לא שמים לב ומוציאים סכומי כסף מטורפים על גרביים. משפחות חרדיות ודתיות למשל עם הרבה ילדים מוציאות כמעט 70 אחוז מהוצאת הביגוד השנתית על גרביים".
עד היום, הם מכרו כבר מאות אלפי קופסאות של 28 זוגות, מה שמצטבר לסכום של מיליוני זוגות גרביים. "לא דמיינו את הצורך עד כדי כך. ידעתי שזה משהו שכואב כמעט לכל משפחה אבל לא דמיינתי עד כמה. זה יכול להגיע למכירות של אלפי זוגות בכל חודש, כאשר קנייה ממוצעת אצלנו היא בערך 220 שקלים. ב-220 שקלים אפשר לקנות 56 זוגות או יותר" היא מספרת, "עדן הראל למשל, אם ל-6 ילדים הייתה לקוחה שלנו. היא אמרה לנו ׳הצלתם לי את החיים, אין לי דרך אחרת לומר את זה׳. מעבר לכסף, זה פשוט חוסך המון זמן וזה מאוד משמעותי בחיים העמוסים של כולנו".
למרות שהרעיון המקורי של גרביים חד פעמיות לא יצא לפועל, בדיעבד היא שמחה על הדרך שבה הדברים התגלגלו. "העולם לא הולך לכיוון של חד פעמי וגם מהבחינה הזו עשינו טוב. למרות שזה לא מוצר חד פעמי הוא עדיין נותן את הפתרון. הרווחנו בגדול כי המטרה זה לא לייצר מוצר חד פעמי אלא להקל על החיים. את הפתרון אנחנו נותנים בלי לפגוע באיכות הסביבה אלא להפך, עם סיבים ממוחזרים", היא אומרת.
פרלמן לא מפסיקה לחלום על העתיד, בתקווה שיהיה טוב יותר. "התחלנו לייצר גם הלבשה תחתונה כמו גופיות וחולצות טישרט ואנחנו חושבים גם על תחתונים והלבשה תחתונה לילדים. לקראת הקיץ הבא נצא בקו מוצרים חדש. אנחנו רוצים להפוך לחנות וואן סטופ להלבשה תחתונה ומבחינתנו נמשיך לשמור על הקו הפרקטי, הידידותי לסביבה עם מחירים טובים".
פרלמן משתתפת בפרויקט ShoppingIL by Google הפועל לקידום עסקים מקומיים באמצעות קידום המסחר המקוון בישראל. בשל המצב, האירוע השנה אינו תחום בזמן ופתוח בפני כל עסק ישראלי.