כשבר כהן התחילה את הקריירה שלה בעולם הצילום היה לה ברור דבר אחד – היא לא הולכת להיות צלמת רגילה. עם מחירים גבוהים שהיא עומדת מאחוריהם בגאווה, אסטרטגיות מעולמות השיווק שגרמו לה להצליח וקהל לקוחות שמונה את חברות ההייטק הגדולות בישראל וגם סלבס, יש לה לא מעט טיפים לחלוק עם צלמים ובעלי עסקים מתחילים. 

עם הצילום כהן (32) מגבעתיים התחילה רק לפני שנתיים. "זה לא שכל החיים הסתובבתי עם מצלמה ביד, אבל תמיד הייתה לי דעה והייתי מוגדרת כילדה חצופה", היא מספרת. "בילדות ביטאתי את עצמי בריקוד, ואחרי הצבא בקופירייטינג, במשרד דיגיטל". 

את האהבה לצילום היא גילתה באמצע שנות ה-20 לחייה. "התחלתי לצלם כי במילים פשוטות הרגשתי שכבר לא מקשיבים לי ושאני רוצה להביע את עצמי בדרך אחרת", היא מספרת. "התחשק לי לדבר פחות". 

בתחילת דרכה ועד שהפכה לצלמת במשרה מלאה, היא עבדה בלא פחות מחמש עבודות שונות במקביל – במסעדנות, במכירות, בדיגיטל, ובמה לא. עד שיום אחד מכרה מהעבודה ביקשה ממנה לבוא לצלם את הברית של הבן שלה ודבר הוביל לדבר. "זה היה האירוע הראשון שצילמתי", היא מספרת . "במהלך האירוע הגיעו עוד שתי נשים שהתחברו לוויב שלי, והזמינו אותי לצלם גם אירוע שלהן. משם הכרתי עוד לקוח ועוד לקוח". 

הצלמת בר כהן (צילום: שי הנסב)
לא מתביישת לתמחר גבוה: "יודעת מה הערך שלי" | צילום: שי הנסב

את ההצלחה שלה היא זוקפת במיוחד ליכולת שלה להשתמש בכלים שצברה בעולמות הפרסום והשיווק בצילום. ״התחלתי להשתמש בכלים השיווקיים שלמדתי בעולם הפרסום והדיגיטל, והעברתי אותם לעולם שלי ולעסק שלי", היא מסבירה. "מעולם לא הוצאתי כסף על פרסום, אני לא ממנת פוסטים. יותר מזה, אני חושבת שעצם העובדה שאני שומרת על התדמית שלי הופכת אותי לאטרקטיבית יותר, כי אנשים מחפשים בסופו של יום את הדבר המיוחד יותר. הם רוצים לקבל ביטחון שהאירוע שלהם ישווק החוצה בצורה הנכונה ביותר, ופה אני נכנסת מכמה כיוונים״. 

"אני לא הצלמת הכי טובה, אבל אני חושבת שאני יודעת לתת ללקוחות שלי את התוצאה, התקשורת והשירות הטוב ביותר, כחלק מאסטרטגיה שלמה. אני יודעת לשאול את השאלות הנכונות, לעשות תיאום ציפיות ברמה המדוקדקת ביותר ולקחת חלק באסטרטגיה של הלקוח. אני לא פשוט באה ומצלמת – אני מתאימה את אסטרטגיית הצילום למטרות השיווק של הלקוח". 

תמחור גבוה מהרגע הראשון: "לא רציתי לסגור עבודות רק בשביל לשלם שכירות" 

במשך מספר שנים היא חיה חיים כפולים. בבוקר היא במשרדה הדיגיטל ובזמנה הפנוי עובדת כצלמת. אבל, אל דבר אחד היא לא הייתה מוכנה להתפשר – על המחיר שהיא גובה. "לא רציתי שיצא מצב שאני נותנת הצעת מחיר נמוכה מהערך שלי, ולכן דאגתי לעבוד בעבודות נוספות כדי שהצעות המחיר יהיו גבוהות ותואמות את מה שאני רוצה", היא מסבירה. "לא רציתי לסגור סתם עבודות רק כדי לשלם שכירות".

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by BAR COHEN PHOTOGRAPHY AGENCY (@bar.cohen.photo)

 

איך הלקוחות קיבלו את התמחור? 

"למרות שהייתי רק בתחילת הדרך לקחתי מחירים כמו צלמים ותיקים מאוד בתחום", היא אומרת ומסבירה את הבעיה לדעתה בתחום. "באותה התקופה עבדתי הרבה מול מפיקים. מי שקיבל את זה מעולה, מי שלא פשוט לא עבד איתי. והכול היה בסדר, כי הייתה לי עוד עבודה ולא הייתי לחוצה על כסף. זו הבעיה אצל צלמים, שהם לחוצים לסגור עבודה. יש משפט שהרבה צלמים אומרים שמרתיח אותי: ׳הורידו אותי לתחתונים׳. זה לא נכון, כי אתה הורדת את עצמך. יכולת לא להסכים להנחה. אני יודעת מה הערך שלי ומה אני נותנת ולכן אני שווה את המחיר". 

כהן לא מתנצלת שהיא אוהבת כסף. "יש הרבה נשים ואנשים שמתביישים לומר את זה", היא מסבירה. "זה לא גורם לי להיות גרידית (חמדנית), אני פשוט עושה את העבודה על הצד הטוב ביותר. התמחור שלי מאפשר לי לבחור את הלקוחות שלי, אומרים לי שהמחיר שלי כפול מהמחירים בשוק ואני בסדר עם זה לחלוטין כי כל לקוח שלוקח אותי לעבודה יודע שהוא יקבל הרבה יותר מרק צילום. אני עובדת קשה מאוד בשביל לקלוע בול, והרבה לקוחות מוכנים לשלם הרבה על הביטחון שיקבלו את התוצאות הטובות ביותר". 

זה מעניין, כי מחקרים מראים שהרבה פעמים דווקא נשים חוששות לבקש שכר גבוה על עבודתן.

"מעולם לא חשבתי על זה וזה די מצחיק כי העולם שלי הוא עולם של גברים", היא מספרת. "אני מדברת עם הרבה צלמים בתחום ואומרת להם תעלו מחירים. זה מה שמבדל אותי מהם, כי הרבה מהצלמים הם קודם כל אמנים. כשהמיקוד שלך הוא באמנות אז אתה לא בהכרח יודע לעבוד כפרילנסר, ולנהל את העסק מבחינה פיננסית: איך לחשב את השעות ואיך לתמחר את העבודה. מבחינתי אני קודם כל אשת עסקים ויזמית. הצד האמנותי מאוד חשוב לי, אבל אני מבינה שיש לקוח ואני צריכה לספק תוצר שהוא מרוצה ממנו. הרבה ספקים וקולגות שקרובים אלי לא יודעים לעשות את החשבון הזה". 

המהפך בקורונה: "בלי עבודות או הכנסה – החלטתי שאני מתפטרת מהכול" 

את ההחלטה להפוך לצלמת במשרה מלאה היא קיבלה דווקא בתקופת הקורונה. "הגיעה הקורונה ואמרתי בחייאת דינאק, את מנהלת דפי פייסבוק ואינסטגרם של לקוחות אחרים, את צלמת ואין לך פרופיל באינסטגרם", היא משחזרת. "איך זה הגיוני? ממש הסנדלר הולך יחף. הייתי גם עצמאית וגם שכירה, אז לא קיבלתי מענקים מהמדינה ולא יכולתי לחתום אבטלה – זמן גרוע מאוד בשביל לעזוב הכול ולהתרכז בשיווק ואסטרטגיה ללקוחות שלי. לשמחתי היה לי את הבוס הכי מדהים שאמר לי שהוא מאמין שזה הדבר הנכון עבורי. אז ככה באמצע המשבר, כשאין אירועים, אין עבודות ואין הכנסה החלטתי שאני מתפטרת מהעבודה ובוחרת להיות עצמאית לחלוטין". 

לא חששת? 

״לא חששתי. תמיד הייתי אדם שיודע להתנהל כלכלית נכון והיה לי כסף בצד עם חסכונות והשקעות", היא מסבירה. "הרגשתי שיש לי בטחון. כל כך האמנתי בעצמי, בכלים וביכולות שלי ובבסיס שכבר יש לי שהייתי בטוחה שהכול יהיה בסדר״. 

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by BAR COHEN PHOTOGRAPHY AGENCY (@bar.cohen.photo)

 

 

ההחלטה מבחינתה התבררה כנכונה. היום, היא כבר צברה לקוחות משמעותיים כמו החברות Samsung, Insight Partners, Adidas, EIT, Deloitte, Fusion Vc, Playtika, Payoneer, Norwegian Embassy, Milgo&Milbar ו- Pronto, ואף סלבס כמו נועה קירל, מאיה וורטהימר, עומר חזן,  לירן כוהנר, איתי לוי וסטטיק". 

יש לה גם כמה טיפים לצלמים ובעלי עסקים מתחילים. ״אני מספרת על עצמי וחשופה מאוד באינסטגרם ואני חושבת שיש משהו בלא להיות מסחרית", היא מציינת. "לדוגמה אין לי לוגו, כי מבחינתי הלוגו שלי זה אני. עצם העובדה שאני מי שאני, באותנטיות בטוב וברע, זה דבר שמושך אליו אנשים. תהיו מי שאתם, אל תחפשו להיות מישהו אחר, תביאו את עצמכם לפרונט. אנחנו לא מוכרים מוצר אלא מוכרים שירות כצלמים, ובעצם אנחנו מוכרים את עצמנו״. 

מילת המפתח מבחינתה זה נטוורקינג: ״לפני הכל, זה להכיר אנשים. בכל אירוע אליו הגעתי, הכרתי אנשים חדשים. עצם העובדה שאתה אוהב אנשים ומדבר איתם באירוע, גורם לך להבין שאנשים זה הכוח ומשם מגיעה העבודה. אני לא מפרסמת את עצמי, אלא משתמשת באנשים מסביב כמו מעין שגרירים שלי - אל תתביישו לדבר עם אנשים. יש כוח לשיח, לנטוורקינג".

רוצים לספר את הסיפור שלכם? רוצים לספר לנו על עסק שכדאי לנו להכיר? כתבו לנו: Business@mako.co.il