בקיץ 2017, התייצבו דניאל ואליה ברקת, אז זוג צעיר מירושלים, על סט הצילומים של תכנית הכרישים, במטרה להציג לראווה בפריים טיים את "שוקולד פנדה" – חברת השוקולד הטבעוני שהקימו יחדיו. אלו היו ימים לא קלים לעסק – דניאל ואליה מעידים בעצמם כי היה נראה כי התזרים לחודשים הקרובים נמוך מסך ההוצאות וההלוואות שנלקחו עתידות להטיל את קיומו בספק. במטרה להתגבר על המשבר, דניאל ואליה החליטו לגשת לתכנית המוכרת ואולי להצליח לגייס את הכרישים הידועים כמשקיעים למיזם.
אלא שלא הכל הלך כמתוכנן – לאחר שהציגו את המוצר לחברי הפאנל, אחד הכרישים, זוהר לבקוביץ' פנה כנגד המוצר של אליה ודניאל וטען כי "טבעוני שווה בריא, והמוצר עומד בסתירה נוראית לזה. אם תיכנסו עם המוצר לקליפורניה – אתם תרגיזו אותם. זה ירעיל אותם רק הריח של זה". באותו הפרק הוצעה לבסוף הצעה מטעם הכרישים על-סך 750 אלף ש"ח עבור אחוז שליטה גדול משציפו דניאל ואליה, שהחליטו כי על אף מצב הרווחיות של העסק, מוטב להם שלא לקבל אותה.
היום, 6 שנים אחרי – ניתן כבר לקבוע רשמית כי הבעלים של שוקולד פנדה עשו את הצעד הנכון, ומנגד כי הכרישים פספסו הזדמנות להשקעה גדולה ומניבה. למרות התחזית הקודרת של לבקוביץ', אנו פוגשים את דניאל ואליה ברקת דווקא בקליפורניה, בעיצומו של כנס Expo West, הנחשב לתערוכה הגדולה בעולם של מזון בריא ובו 75 אלף מבקרים.
"נכון להיום אנחנו כבר נמצאים ב-700 נקודות מכירה בעיקר בחוף המזרחי של ארה"ב, כשלאחרונה נכנסנו גם לקליפורניה ופורטלנד", הם מספרים ומבטיחים לנו באותה נשימה: "יש לנו עוד הרבה תוכניות, רק התחלנו". אולם, כדי להבין איך שוקולד פנדה הטבעוני הפך להצלחה בינלאומית, כדאי לחזור בטיסה ישירה אחורה בזמן הישר לסלון הביתי של דניאל ברח' ארלוזורוב ברמת גן.
שוקולד & פלז'ר – כבר מהדייט הראשון
"הכל התחיל מרעיון של חבר מהעבודה שהציע לי לנסות להכין שוקולד חלב טבעוני", מספר דניאל, שלאחר שירותו ב-8200 עבד תקופה קצרה בהייטק עד שהתפנה לעסקי השוקולד. את אליה עדי, אז בת 21 שבאותה עת סיימה שירות לאומי בעמותת אנימלס (אז אנונימוס) לזכויות בעלי חיים, הכיר דניאל עוד מלפני דרך חברים משותפים על רקע היותם טבעונים וחשב לרתום אותה למשימה. "ידעתי ממפגשי עבר שהיא מאוד אוהבת שוקולד", הוא משחזר, "וניצלתי את ההזדמנות כדי להזמין אותה דרך הפייסבוק להכין איתי שוקולד חלב טבעוני אצלי בסלון. בדיעבד, זה היה הדייט הראשון שלנו".
בפן הקולינרי, המפגש המלכלך בביתו של דניאל הסתיים בכישלון חרוץ כשלטענת אליה, השוקולד שהם רקחו היה לא טעים בעליל, אולם באותו יום נולדה למעשה מערכת היחסים בין השניים שלבסוף הבשילה לנישואין. "הפכנו די מהר לזוג ועברנו לגור ביחד, אבל השוקולד עדיין היה רק בגדר תחביב", טוענת אליה. "לא חשבנו באותה תקופה שנבנה מזה עסק. כל אחד מאיתנו עבד בעיסוקיו, ומבחינתנו זו הייתה פעילות זוגית נחמדה בשעות הפנאי עבור שני אנשים טבעוניים שמאוד אוהבים ומתגעגעים לטעם של שוקולד חלב טוב".
כך, במשך שנתיים נעשו עוד ועוד ניסיונות, חלקם כושלים וחלקם מוצלחים מעט יותר, להכין שוקולד חלב טבעוני – כשלפתע אליה ודניאל הרגישו שהם פיצחו את הנוסחה. "אחרי שנתיים ארוכות של ניסויים, פתאום טעמנו את השוקולד והוא היה ממש טעים – כמו שוקולד חלב", נזכר דניאל. "באותה תקופה גם היינו בדיוק לפני מעבר לירושלים – אליה הייתה אמורה להתחיל ללמוד ואני הייתי לפני מעבר לעבודה חדשה, כך שנוצר לנו פרק זמן שאפשר לנו לחשוב איך לקדם את השוקולד שלנו".
בהחלטה משותפת, החליטו השניים לפתוח קמפיין הדסטארט כדי לגייס כסף שיאפשר להם לייצר ולמכור לאנשים נוספים את "שוקולד פנדה" הייחודי. "המטרה שלנו באותם ימים לא הייתה להקים מפעל שוקולד – אלא להפוך את התחביב הזוגי לפרויקט צד נחמד שנוכל להתעסק בו בזמן הפנוי", מסביר דניאל. אגב, אם תשאלו אותם מדוע בחרו כבר מההתחלה לקרוא לשוקולד על שם חיית הפנדה – תקבלו מאליה את התשובה המפתיעה: "זה היה הכינוי שהדבקתי לדניאל מתחילת הזוגיות, היה לי טבעי שזה גם יהיה שם השוקולד שיצרנו שנינו. הוא הרי חלק חשוב הסיפור שלנו".
אולם ציפיות לחוד ומציאות לחוד – הקמפיין שנועד לממן את 'פרויקט הצד' של אליה ודניאל הפך מהר מאוד לוויראלי. "כשהתחלנו את הקמפיין ב-2015, שמנו יעד גיוס של 30 אלף שקל וגם זה אחרי שחברים שכנעו אותנו להעלות אותו מ-15 אלף", מספרת אליה. "אבל לא חשבנו שהקמפיין הולך עד כדי כך להתפוצץ – אנשים התלהבו, שיתפו, כתבו לנו ותרמו הרבה כסף למיזם. פתאום מצאנו את עצמנו עם 210 אלף שקלים בארנק והבנו שכנראה עלינו פה על מוצר עם ביקוש אדיר".
"יכולנו לייצר עד 6 חבילות ביום – אבל היינו צריכים איכשהו לייצר 10,000"
בשלב הזה, ייצור השוקולד כבר הפך עבור דניאל ואליה ליותר מעוד סתם תחביב. "במסגרת קמפיין הגיוס, נדרשנו לייצר כעשרת אלפים טבלאות שוקולד לתומכים שלנו, אבל הכי הרבה שהצלחנו לייצר עד אז היה שש חבילות ביום עבודה אחד", מדגישה אליה. "היינו מייצרים את כל השוקולד במטבח הביתי שלנו, הכל בעבודת יד, בלי שום מיכון, אל תוך הלילה, שעות על גבי שעות. זו הייתה אולי התקופה הכי אינטנסיבית שהייתה לנו בחיים, וכאן נפל האסימון שכדי לייצר באמת אלפי טבליות שוקולד צריך מקום גדול יותר, צריך מפעל".
"צריך לומר שלגייס 200 אלף ש"ח זה מדהים עבור קמפיין הדסטארט, אבל בשביל לבנות מפעל זה רק טיפה בים", מבהיר דניאל. "פתחנו את החסכונות שלנו, לקחנו הלוואות והשקענו את כל הממון שלנו בעסק. מצאנו מקום בשכונת גבעת שאול בירושלים, מאה מטר בקומה שלישית עם מעלית שלא עובדת ובאזור בלי חנייה. זה מה שיכולנו להרשות לעצמנו באותה תקופה. קנינו את המכונות הראשונות שלנו והתחלנו בעבודה".
מרגע המעבר למפעל, נדמה היה כי לאט לאט העסק מתחיל לתפוס תאוצה. "ביום טוב היינו מייצרים כמה מאות טבליות וב-2016 התחלנו למכור את השוקולד לחנויות טבע כמו ניצת הדובדבן וטבע קסטל", מספרת אליה, אך מדגישה כי לא הכל היה ורוד: "התקופה הזו הייתה די קשה לעסק. מצד אחד היה נראה כי אנחנו בכיוון הנכון, לקוחות אוהבים את המוצר ועסקים רוצים לקבל אותו – אבל התקשינו להישאר רווחיים".
"מסוף 2016 ועד 2018, לא היו כמעט שבועות שבהם לא חווינו רגעי משבר", מוסיף דניאל. "כל הזמן היינו במרדף – לייצר מספיק, לעמוד בביקושים ובעיקר להרוויח כדי להישאר עם הראש מעל המים. שיא המשבר היה בתחילת 2017 כאשר רכשנו בהמון כסף, רובם מהלוואות, פס ייצור חדש שאמור היה לייעל את העבודה שלנו ולהגדיל את הרווחים – אך בפועל הוא התעכב מאוד וגרם לנו להיכנס לבור כלכלי עמוק שלא היינו בטוחים איך לצאת ממנו. אני זוכר את הרגע שבו הסתכלנו על התזרים הצפוי לשלושת החודשים הקרובים – והבנו שיכול להיות שזהו, שכאן נגמר הסיפור של פנדה".
המשבר הזה הוא גם שהוביל את דניאל ואליה לסט הצילום של תוכנית הכרישים, אם כי לבסוף הם הצליחו לצאת מהבוץ הכלכלי בזכות קמפיין הדסטארט נוסף ובעיקר בזכות שלושה חברים שהשקיעו כסף בחברה בתמורה למניות ובכך סייעו להצילה.
"בסופו של דבר, לא סגירת העסק היא מה שמפחיד אותך, אלא זה שאנחנו זוג צעיר בתחילת חייו הבוגרים שמוצא את עצמו ערב באופן אישי להלוואות שאין לו דרך להחזיר", מסביר דניאל וקובע: "הכסף שנכנס אמנם סייע לנו בסוף להתגבר על המשבר – אבל אי אפשר לשכוח את הרגעים הללו בהם היה נדמה שהעסק הגיע לקו הסיום. הזיכרונות מאותם רגעים קשים, בסוף לימדו אותנו הרבה על העסק ונתנו לנו הרבה כלים להמשך".
"בקרוב נוכל לייצר 100 אלף חבילות שוקולד ביום"
מאז שצלחו את המשבר ההוא, נראה כי משפחת ברקת עלתה על דרך המלך. העסק גדל בהתמדה, עד שהחברה נאלצה לעבור בשנת 2020 למפעל חדש וגדול יותר בצפון, כשבחודש האחרון הם עזבו גם אותו למען מפעל גדול עוד יותר בו הושקעו 2.5 מיליון ש"ח, שיתאים לביקוש האדיר למוצר בארץ ובחו"ל.
רק כדי להמחיש את גודל הצמיחה של העסק – בעוד במפעל הקודם בקריית טבעון היה ניתן לייצר עד 5,000 יחידות ביום, המפעל החדש בקיבוץ גבע, המשתרע על פני 1,400 מ"ר, יאפשר לחברה לייצר כ-100,000 יחידות ביממה, כשדניאל ואליה בטוחים שלכל יחידה שהם ייצרו – יהיה רוכש. "בסוף, לא היה רגע אחד ב-3 שנים האחרונות שהיה לנו מספיק שוקולד לכולם", מדגיש דניאל. "אנחנו בסך הכל רואים שיש לנו ביקוש – ועושים כל מה שאנחנו יכולים כדי לספק אותו".
ואכן הביקוש למוצר ניכר ברחוב הישראלי, כאשר בין יולי 2022 ליוני 2023 החברה צמחה בשיעור של 107%. הנתונים לא נעלמו גם מעיניהם של חברת דיפלומט, שנחשבת לחברת המכירות וההפצה המובילה בישראל, שמיהרה לסכם על שותפות עם פנדה והחלה לשווק את השוקולד בכ-1,500 נקודות מכירה בישראל, "כמעט מלוא הפוטנציאל המסחרי בארץ", לדבריהם של אליה ודניאל.
"אם פעם היה ניתן למצוא אותנו בחנויות טבע כמו ניצת הדובדבן שפופולריות מאוד בקרב הקהל הטבעוני, היום אנחנו כבר נמצאים על המדפים בשופרסל, רמי לוי, יוחננוף, ויקטורי ורשתות רבות נוספות", טוען דניאל ומוסיף: "קל לטעות ולחשוב שאנחנו שוקולד לטבעונים בלבד – אבל זה ממש לא נכון. הנתונים מראים כי בעוד רק שני אחוזים מהאוכלוסייה מזדהים כטבעונים, ישנם כיום בין 40 ל-60 אחוזים בעולם שבוחרים על בסיס קבוע לצרוך תחליפים טבעוניים למוצרים מהחי, ביניהם שוקולד פנדה, כי הם רוצים לשמור על הסביבה ובעלי החיים, כי הם רגישים ללקטוז או כי פשוט זה יותר טעים להם".
לפי דניאל, מגמה זו נכונה למדינות המערב ולישראל כאחד, כאשר בארץ אף ניתן לזהות ביקוש הולך וגדל למוצרים טבעוניים בין היתר בקרב המגזר הדתי: "בעוד רבים בישראל מקפידים לשמור על הפרדה בין חלב לבשר, השוקולד שלנו הוא פרווה ומאפשר להם ליהנות משוקולד 'חלב', בשלל טעמים ובכל זמן שירצו".
"הלקוחות בוחרים בנו בזכות הטעם – ולא למרות הטעם"
עם ייצור של מאה אלף יחידות שוקולד ביום, חברת פנדה יודעת שכעת היא עתידה לעבור להתחרות עם השחקניות הגדולות בתחום. עם זאת, אליה ודניאל בטוחים כי המוצר שלהם לא מוגבל רק לקהל הטבעוני וכי הטעם של השוקולד שלהם מסוגל לשכנע את החך של כל חובב שוקולד.
"צריך לומר את האמת – אנשים שיש להם אפס מודעות לטבעונות ואין להם שבריר מחשבה או רצון להחליף את החלב שלהם – יהיה לנו קשה לשכנע אותם לקנות דווקא שוקולד פנדה, כי אי אפשר להתעלם מהאטרקטיביות והבולטות של המותגים הגדולים – הן מבחינת שיווק, תפוצה וגם מחיר", מבהיר דניאל.
עם זאת, לטענתם של אליה ודניאל, אנשים שכן פתוחים לאלטרנטיבות ותחליפים למוצרים מהחי, ניתנים לשכנוע בתנאי שהם לא מתפשרים על הטעם. "שוקולד זו קטגוריה של הנאה, ואף אחד לא יוותר על השוקולד שלו בשביל מוצר שהוא לא מספיק טעים", מבהירה אליה. "לכן, אנחנו עושים הרבה פעמים מבחני טעימה עיוורת עם קהל לא טבעוני – והם כמעט תמיד בטוחים שמדובר בשוקולד חלב אמיתי והופכים לקליינטים נאמנים. הציבור בוחר בנו בזכות הטעם שלנו – ולא למרות הטעם ומכל מיני מניעים אידיאולוגיים שונים".
אם כבר הזכרנו כי החשיפה לקהל הלא טבעוני היא בגדר החסם הראשון, כדאי גם לציין חסם נוסף שמקשה על חברות טבעוניות לפרוץ את השוק – והוא חסם המחיר. "המותג שלנו באמת יחסית יקר לשוקולד ואין ספק שזה יכול להרתיע חלק מהקהל הפוטנציאלי", מודים דניאל ואליה וממהרים להסביר. "צריך לזכור שבסוף, אנחנו גם קצת בתחרות לא הוגנת. בעוד מוצרי חלב מסובסדים על-ידי המדינה ומקבלים עזרה בשלל דרכים, מוצרים טבעוניים לא זוכים לשום סובסידיה ולכן האתגר התחרותי הוא כפול".
"כדי להיות אטרקטיביים", ממשיך דניאל "אנחנו פועלים כל הזמן כדי לייעל את תהליך הייצור שלנו ואנחנו מאמינים שהמעבר למפעל החדש יסייע לנו להגדיל את ההיצע ולהוזיל עלויות. את התוצאות אפשר לראות כבר בשטח, כאשר בשנה האחרונה כל המותגים העלו מחירים בכ-20 עד 30 אחוזים, ואילו בזכות ההתייעלות שלנו נמנעו מלהעלות את המחיר יחד איתם. אני בטוח שאם נמשיך כך – המחיר שלנו ימשיך לרדת".
כמו-כן, הם מציינים כי נתון נוסף שמשפיע על גובה המחיר והוא מחירי הקקאו שהכפילו את עצמם בשנה האחרונה והבחירה של החברה להשתמש אך ורק בקקאו שייוצר בסחר הוגן. "כחברה שנוסדה כדי להפיץ ערכים של טבעונות – אנחנו לא מוכנים לוותר על המוסר למטרות עסקיות. אנחנו מוודאים שהחקלאים מקבלים את המשכורות שלהם, שאין עבדות ילדים ושכל התהליך נעשה באופן תקין. לא נעים לומר את זה, אבל שוקולד שיוצר על-ידי ילדים במדינת עולם שלישי באמת יהיה זול יותר משלנו. כל עוד זה יימשך, המוצר שלנו באמת יהיה יותר יקר, אבל בחירה בנו היא בסוף בחירה ערכית - למען בעלי החיים ולמען בני האדם".
"מה שבארץ בנינו ב-8 שנים – בארצות הברית עשינו בשנה"
מלבד המדפים ברשתות הישראליות – בשנתיים האחרונות דניאל ואליה מסתערים גם על השוק האמריקאי, ולשמחתם הרבה נדמה כי הם מצליחים לסחוף גם אותו. "בשנת 2019, התחלנו להסתכל על השוק האמריקאי וזיהינו משהו מוזר", מגלה דניאל. "מצד אחד, מוצרים מהצומח היו במגמת צמיחה חסרת תקדים, אך מצד שני לא היו על המדפים אף תחליפי שוקולד טבעוניים למען שוקולד מריר".
על מנת להבין האם מדובר בביקוש נמוך מצד הצרכנים, או שמא חוסר הצלחה של חברות לייצר שוקולד מספיק טעים, חברת פנדה פצחה בפיילוט ראשוני מעבר לאוקיינוס. "השקנו אתר למכירת שוקולד לצרכנים בארצות הברית, כשהמטרה העיקרית הייתה לצרוך מהם מידע – לראות איך הם מגיבים למוצר, כמה מהם קונים אותו, איך הם מגיבים לאחר שטעמו אותו לראשונה והאם הם חוזרים לאתר לקנייה חוזרת", מגלה אליה. "כמעט כל התגובות היו מעולות – ומיד הבאנו שזו ההזדמנות שלנו להיכנס לשוק האמריקאי".
צריך לומר, כי בניגוד למשק הישראלי הקטן, שוק השוקולד בארה"ב מגלגל מדי שנה כ-18 מיליארד דולר, ונשלט בעיקרו בידי חמש חבורת מובילות: הרשיז, מונדליז, פררו, מארס ונסטלה. לצד זאת, בחברה מגלים כי הם זיהו שבעשור האחרון קיימת צמיחה משמעותית של מותגים צעירים שמצליחים לייצר נישות חדשות בשוק, שנאמדים בשווי כולל של מאות מיליוני דולרים. כך, שוק השוקולד הטבעוני מוערך כיום בארה"ב בכ-200 מיליון דולר וצפוי לגדול בקצב שנתי של 13% בעשור הקרוב.
"הבאנו שכדי להשתלב בשוק האמריקאי, אנחנו צריכים להתכונן למשחק אחר ברמת היקפי הייצור והאופרציה. הבאנו שהדבר הנכון לעשות הוא לצאת לגיוס הון". לשמחתם הרבה של אליה ודניאל – גיוס הכספים זכה להצלחה אדירה. אם רק כמה שנים לפני כן הם התקשו לגייס 750 אלף ש"ח בתכנית הכרישים, במסגרת גיוס ההון שהחברה ביצעה ב-2021, הם הצליחו לגייס 6.5 מיליון שקלים בתוך שבוע בודד - אחד מקמפיינים הגדולים והמהירים ביותר בישראל עד היום. אם לא די בכך, ב-2022, קבוצת משקיעים פרטיים אמריקאים הצטרפה זיהתה גם היא את הפוטנציאל בחברה והצטרפה למעגל המשקיעים בפנדה בהשקעה על סך 3 מיליון דולר.
בזכות ההון שנכנס לחברה, דניאל ואליה בנו צוות אמריקאי שהחל להכניס את השוקולד, שבגרסתו האמריקאית מכונה "7th Heaven" (עקב שימוש בשם פנדה ע"י מותג אחר) לחנויות ורשתות מזון בחוף המזרחי של ארצות הברית בקצב חסר תקדים. כך, אם בתחילת 2023 השוקולד הישראלי נמכר ב-7 חנויות פיילוט בלבד במנהטן, בתחילת 2024 ההפצה גדלה פי 100, כאשר השוקולד נמכר ב-700 חנויות ורשתות מזון גדולות בניו יורק, בוסטון, פילדלפיה, שיקגו ועוד.
לפי הנתונים, מדובר בהשקה המוצלחת ביותר בשוק האמריקאי בקטגוריית השוקולד הטבעוני, וגם אליה ודניאל לא נשארים אדישים ומודים: "אנחנו רק שנה בארה"ב – והמכירות באמריקה כבר מהוות יותר מחצי מהעסק שלנו. מה שבארץ בנינו ב-8 שנים, בארצות הברית עשינו בשנה אחת". אם זה לא מספיק, בחודש האחרון החלה החברה להיכנס גם לרשתות מזון בחוף המערבי – בין היתר בפורטלנד ובקליפורניה, כשבחודשים הקרובים הם מתכננים להגיע לעוד ועוד ערים ומדינות.
"אמרו לנו שלא נגיע לקליפורניה – והנה אנחנו שם", מזכיר דניאל ומבקשת לנפץ את הסטיגמה המצמידה את המונח טבעונות לשמירה על אורח חיים בריא. "זה נכון שיש אנשים שבוחרים באורח חיים טבעוני מטעמי בריאות – אבל הם רק קבוצה אחת, כאשר עבור הרוב בריאות היא המניע השולי. רוב הטבעונים בוחרים שלא לצרוך מזון מהחי מתוך דאגה לבעלי חיים, רצון להילחם בשינויי האקלים, אלרגיות ורגישויות ללקטוז. הם לא בחרו בטבעונות בשביל דיאטה, והם עדיין אוהבים מאוד שוקולד שפשוט לא זמין להם".
לצד זאת, דניאל ואליה מדגישים כי הם אכן נענו להצעתו של זוהר לבקוביץ' ומאז שידור התוכנית הם הצליחו לשפר את המתכון ולהסיר ממנו מספר מרכיבים הנחשבים ללא בריאים. עם זאת, חשוב להם להדגיש כי כמו מארס, סניקרס או שוקולד פרה – גם שוקולד פנדה הוא לא מוצר "מרזה" בעל סגולות בריאותיות. "השוקולד שלנו הוא פשוט שוקולד. ממתק שמכיל קקאו וסוכר - בדיוק כמו כל שוקולד אחר. בסופו של דבר, אנשים מישראל וגם מקליפורניה בוחרים לרכוש את השוקולד שלנו מכיוון שהם רוצים ליהנות ממוצר טעים, מבלי להתפשר על עולם הערכים שלהם".
?Lindt ?Reese's" האמריקאים בוחרים בנו"
ואם כבר הזכרנו חברות אחרות, חשוב להדגיש כי הצמיחה הגדולה של החברה בארצות הברית לא מתרחשת בוואקום – לצד פנדה, חברות נוספות החלו בשנה האחרונה להשיק שוקולדים טבעוניים. עם זאת, נכון לנתונים שהתקבלו בשנה האחרונה – נראה כי השוקולד הישראלי מצליח בשלב זה לנצח בנוקאאוט את המתחרים על המדף.
כך למשל, חברת השוקולד השוויצרית הבינלאומית Lindt המוכרת מוצריה גם בישראל, השיקה בשנה האחרונה שוקולד חלב טבעוני שמהווה מתחרה ישיר של שוקולד פנדה בארצות הברית. אך על אף שמדובר במותג מוכר וידוע, קצב המכירות של שוקולד פנדה בארצות הברית בשנה האחרונה היה גבוה פי 3 מהשוקולד של Lindt. כמו-כן, קצב המכירות של פנדה היה גבוה פי 7 משוקולד החלב הטבעוני שהושק גם הוא במקביל ברחבי ארצות הברית, תחת השם Chocolate Lovo.
אם לא די בכך, בימים אלו החברה גם עובדת על ליין מוצרים חדשים שנועדו להוות אלטרנטיבה טבעונית לחטיפי השוקולד האהובים והמוכרים בעולם – ביניהם ה-"פינט באטר קאפס" של חברת Reese's. "חטיפי ריסז בארצות הברית הם מוצר היסטרי שמרוויח 2.5 מיליארד דולר בשנה", מדגיש דניאל. "זיהינו את הפוטנציאל והחודש השקנו את הגרסה הטבעונית שלנו לשוקולד המפורסם".
ואיך הקהל האמריקאי מגיב? "לפני שבועיים היינו בפסטיבל שוקולד בניו ג'רזי בו השקנו את המוצר, והחלטנו לבצע מבחן טעימה עיוורת, ממש כמו פפסי וקולה, רק הפעם בין השוקולד שלנו לחטיף הטבעוני שהשיקה חברת ריסז בעצמה", הוא מספר. "התוצאה בלתי נתפסת –12 בחרו בריסז לעומת 50 טועמים שבחרו בנו. הצרכן האמריקני בוחר בנו".
נתונים מסוג זה רק מגדילים את התיאבון של אליה ודניאל לייצר אלטרנטיבות לחטיפי שוקולד מוכרים נוספים, כשעל הכוונת נמצאים בין היתר חטיפים כגון M&M, סניקרס, מארס וטוויקס. כדי להמשיך ולפתח מוצרים חדשים, כמו גם להתרחב למוקדים נוספים בארצות הברית ואף קנדה, הודיע החברה השבוע כי היא יוצאת לסבב גיוס השקעות נוסף בפלטפורמת השקעות ההמונים Fundit, כשהמטרה לדבריהם היא "לבנות מותג שמוכר בעשרות מיליוני דולרים בשנה".
"היעד שלנו כרגע הוא לבנות מותג אמריקאי ואז בינלאומי מוביל", מציינים דניאל ואליה, "בארצות הברית יש 30 אלף נקודות מכירה – והמטרה שלנו היא שבכל אחת מהן יהיה שוקולד טבעוני על המדף". יחד עם זאת, הם מדגישים את המטרה האמיתית שעומדת לנגד עיניהם ולשמו הוקם שוקולד פנדה: "השאיפה האמיתית שלנו זה שיום אחד לא יהיה יותר שוקולד חלב. ברור לנו שזה ייקח עוד זמן, לא מהיום למחר משנים הרגלי צריכה של מאות שנים. אבל אנחנו כבר רואים את השינוי שמתחולל ומצפים לעתיד מתוק יותר – ובעיקר טעים לא פחות. בסוף זה יקרה. זה חייב לקרות".