בשנתיים האחרונות אנחנו עדים למהפכה בענף הרכב, הכניסה של יצרניות רכב סיניות לישראל הובילו לכך שרכב חשמלי הפך לנגיש והפופולריות שלו עולה. נכון, עדיין מרבית הרכבים שנמכרים בישראל הם עם מנוע בנזין, אך הביקוש הגבוה והמהיר לרכבים החשמליים כבר יצא לא מעט בעיות בכל מה שקשור לעמדות טעינה. כבר היום, הפריסה של עמדות היא גבוהה בהרבה ממה שראינו לפני שנה וחברות הטעינה במירוץ התחמשות לקראת המפץ. EV Meter היא אחת החברות המרכזיות בתחום, שכנראה לא שמעתם עליהן, אבל אם יש לכם רכב חשמלי כנראה שכבר טענתם באחת מהעמדות שלה. "המטרה שלנו היא לתת מענה בכל השרשרת", מספר מנכ"ל החברה עומר בוביס בריאיון לזירת המנכ"לים.
החברה הוקמה בשנת 2015 והיא בבעלות ענקית הפינטק NAYAX, שגם בפלטפורמות שלה כנראה שהשתמשתם (הקופסות הצהובות לתשלום באשראי שמותקנות במכונות שתייה, חניונים ועוד). "החברה התחילה בייצור עמדות טעינה בתשלום, אבל החל מ-2020 הרחבנו את האסטרטגיה", מסביר בוביס. "החלטנו לתמוך בכל הוורטיקלים של תפעול עמדות הטעינה, מתוך הבנה שנהג שמגיע לטעון נמצא כל פעם בוורטיקל אחר שאופן השימוש בו הוא שונה. כשאתה מגיע לבית משותף יש צורך של ועד הבניין, של המפעיל ולעיתים קרובות נדרשת מערכת לניהול עומסים בשל העומס הכבד על מערכת החשמל, בחניון ציבורי השימוש הוא שונה ודורש מאפיינים אחרים כמו תשלום מידי ועוד".
"זה מאתגר", מודה בוביס. "אם הייתי מטפל רק במערכת הניהול הייתי מאוד ממוקד בדבר אחד ויש לזה יתרונות. אנחנו לקחנו על עצמנו לעשות את כל השרשרת. מה שקורה היום הוא שחברות מחברות אותך לאפליקציה וזה יוצר חוויית משתמש פחות נוחה. הנהג לא רוצה בכל פעם לפתוח אפליקציה אחרת. אנחנו מאפשרים מערכת אחת ששולטת על הכול כולל עמדת הטעינה והסליקה ומאפשרים לשלם בכרטיס אשראי".
ל-EV Meter יותר מ-7,000 עמדות טעינה ולאחרונה חתמה על הסכם שת"פ ענק עם חברת תיבא האמריקנית, שמפעילה מאות חניונים ברחבי ארה"ב, שעל פי הערכות בתעשייה יניבו יותר מ-30 מיליון דולר לחברה רק על הקמת התשתיות. "במסגרת העסקה נקים אלפי עמדות בכל ארה"ב", הוא מספר. "אנחנו נקים את עמדות הטעינה וגם ננהל את כל מערכת התשלומים במערכות של NAYAX. נייצר תפעול נוח וחכם שיאפשר תשלום גם על החניה וגם על הטעינה בכרטיס אחד".
ומה המצב בישראל? ראינו לאחרונה הפסקות חשמל יזומות ולא נראה שהמדינה מוכנה לקליטת מסות גדולות של רכבים חשמליים
"מדינת ישראל נמצאת בחוסר יציבות שלטונית כבר כמה שנים", הוא אומר. "כל שנה יש בחירות, והעובדה שאין רציפות שלטונית גורמת לכך שאין תוכנית ארוכת טווח מסודרת לדבר הזה. שים את הרכבים החשמליים בצד, ישראל כבר נמצאת במשבר אנרגטי. תחזית הייצור לא מסתדרת אל מול הגידול בביקוש לאנרגיה. יש היום לא מעט יצרנים פרטיים שמנסים לחפות על כך אבל הם עדיין לא מצליחים להדביק את הביקוש, תוסיף לזה את הרכבים החשמליים אנחנו במשבר. היו ניצוצות בממשלה הקודמת אבל התוכנית נגנזה עם חילופי השלטון, עכשיו הממשלה החדשה תידרש לכך. אנחנו לא המדינה היחידה בעולם, צריך לראות איך מדינות אחרות מטפלות בעניין".
בוביס משווה את המשבר לזה שחוותה ישראל עם המים. "תסתכל איזה עשייה מטורפת עשינו במים", הוא מציין. "ישראל היא מדינה כמעט בלי מקורות מים ובכל זאת בכל מקום בערבה תפתח ברז ויהיה לך מים. זה ממש לא מובן מאליו, באירופה מתמודדים עכשיו עם משבר ובהרבה מקומות אין מים. ישראל עברה בצורת בשנות ה-80 הקימה מוביל ארצי ומתקני התפלה, בעולם מסתכלים עלינו בפליאה".
מנכ"ל החברה לא חוסך בביקורת על ניהול משבר החשמל בישראל. "בינתיים לא רואים עבודה משותפת של משרדי הממשלה בעניין החשמל", הוא מבקר. "האוצר מבטל את ההנחה על המס לרכב חשמלי, ולמעשה לא מעודד את המעבר לאנרגיה ירוקה, משרד האנרגיה מנסה להילחם. לא מנסים פתרונות כמו מס נסועה דיפרנציאלי למשל. גם בתקציב החדש אין בשורה בנושא".
איך יראה המצב בענף בעוד 10 שנים?
"הביקוש לרכב חשמלי מגיע", הוא מסביר. "יש מודעות לנושא הסביבתי, ואנחנו רואים את הדור הראשון שמשלם מחיר אמיתי על ההתחממות הגלובלית. אנשים רוצים לעבור לרכבים חשמליים זה גם כיף: פחות רעש ואתה לא תלוי בתחנות דלק. ה-OECD גם ידחוף את הדבר הזה חזק בשנים הקרובות, ישראל חייבת להיות שם, כנראה שקודם נגיע למשבר ואז יצטרכו לטפל בזה".
מה זה אומר משבר? עוד 10 שנים אין חשמל?
"עם הרכבים החשמליים יכול להיות מצב שבבניינים לא יהיה מספיק חשמל לכל הרכבים, חברת החשמל לא תסכים לספק את הכמות הנדרשת. יגידו לך לייצר חשמל על הגג עם פאנלים סולריים למשל, קודם כל נמצא את עצמנו בסיטואציה שאין חשמל כדי להטעין ואז אולי יימצא הפתרון. אני מקווה שהמדינה תתעורר לפני".
"שים לב, האינפלציה מורידה את הביקוש לרכבים חדשים אבל דווקא לרכבים חשמליים הביקוש עולה. מחירי הדלק עולים, ובינתיים מחירי החשמל עדיין אטרקטיביים, אני מקווה שגם את זה המדינה לא תהרוס".
מתי ייפרץ המחסום אצל הרוכשים בכל מה שקשור לרכישת רכב חשמלי?
"צריך לצאת ממודל הטעינה שקיים היום", הוא מסביר. "כדי שכל אדם יוכל להחזיק רכב חשמלי אנחנו צריכים עמדות טעינה בכל מקום. לתגמל בעלי עסקים שיתיקנו אצלם עמדות כדי שתוכל להטעין את הרכב בפעימות קטנות בכל מקום שאתה קונה. אי אפשר להתבסס על עמדות טעינה מהירות, הן עולות המון כסף, דורשות המון חשמל ולוקח זמן רב להקים אותן".