רשתות הסטוק תופסות תאוצה גם בשוק החזרה לבית הספר. שוק זה הינו חלק מענף מכשירי הכתיבה בכללותו, ומאופיין בעונתיות - מתפרס על פני 4 חודשים: יולי-אוקטובר. שוק זה נאמד בפידיון כספי של כ-500 מיליון שקל בשנה (לא כולל מוצרי מחשוב ומוצרים טכנולוגיים).
היקף המכירות של מכשירי כתיבה וציוד משרדי הנמכר בחנויות ורשתות הסטוק נאמד בכ 180-200 מיליון שקל בשנת 2020, כ-9 אחוז מסך מכירות ענף חנויות הסטוק. הקטגוריה המובילה בענף חנויות הסטוק הינה מוצרים לעיצוב הבית, הנאמדים בכ-30 אחוז מסך מכירות חנויות הסטוק. על פי הערכות, מחצית מסכום מכירת מכשירי כתיבה וציוד משרדי בחנויות הסטוק, קרי 90-100 מיליון שקל, הינו בגין תקופת 'חזרה לבית ספר'.
כך עולה ממחקר שביצעה חברת d&b (דן אנד ברדסטריט). על פי ניתוח הנתונים, אם לפני שלוש שנים היה חלקן של חנויות ורשתות הסטוק היה כ-13 אחוז משוק החזרה לבית הספר, הרי שכיום חלקן מוערך בכ-20 אחוז משוק זה והצפי הינו להמשך הגדלת האחיזה בשוק בשנים הקרובות, כחלק מתחרות ענפה מול הרשתות הגדולות קרביץ ואופיס דיפו ומול חנויות כלי כתיבה מסורתיות שאינן חלק מרשת.
חולצות בית ספר במקס סטוק
ההסבר לגידול בנתח השוק - חנויות הסטוק המאפשרות value for money כחלק מהמודל העסקי שלהן, מציעות מגוון מוצרים לבית ספר גם כן במחירים אטרקטיביים. כך, רק ביולי האחרון החלה מקס סטוק למכור גם חולצות בית ספר עם סמל במחיר תחרותי במיוחד של 8 חולצות ב-100 שקל, ובימים האחרונים החלה גם למכור 4 חולצות ב-50 ₪, לפי שמעדיף רכישה של כמות קטנה יותר של חולצות.
עם זאת, רשתות הסטוק אינן מחזיקות היצע רחב של מוצרים טכנולוגיים ומוצרי מחשוב, בשונה מהרשתות הגדולות קרביץ ואופיס דיפו, עבורן שוק חזרה לבית ספר הוא אמצעי למשיכת לקוחות למכירה צולבת של מוצרי טכנולוגיה ומחשוב, אשר נחשבים ליקרים יותר. אותן רשתות גדולות מציעות מבצעים או קופונים על המוצרים המסורתיים (בדרך כלל באמצעות חבירה למועדוני לקוחות שונים, כגון 'אשמורת' של הסתדרות המורים, 'בהצדעה' של חיילי המילואים, מועדוני חברות כרטיסי אשראי), גם על חשבון הרווחיות של מוצרים אלה, כנגד הנחות מעטות, אם בכלל, על מוצרי הטכנולוגיה והמחשוב. וזה חידוש מהשנתיים האחרונות (בשנים עברו הציוד המסורתי, בפרט ילקוטים, אופיינו במחירים גבוהים יותר, ללא הנחות).
פריחה של רשתות הסטוק תחת משבר הקורונה
בשנים האחרונות התרחבו רשתות הסטוק, המציעות לצרכן מוצרי צריכה מוזלים (דיסקאונט) ממגוון קטגוריות, לרבות צעצועים ומשחקים, כלי כתיבה, כלי עבודה, כלי בית, כלי מטבח, טקסטיל לבית, מוצרים לימי הולדת ומסיבות וכן מוצרי יצירה ואמנות. רשתות אלה רשמו צמיחה מואצת בעיקר מעת פרוץ המחאה החברתית בשנת 2011, שהובילה לשינוי הרגלי צריכה בקרב הציבור, תוך עליה ברגישות לרמת המחירים של המוצרים. במסגרת המודל העסקי, רשתות הסטוק עוסקות ביבוא ישיר של חלק ניכר המוצרים הנמכרים, בעיקר מסין ומהמזרח הרחוק, תוך השלמת רכש למוצרים מסוימים מספקים מקומיים. יבוא הסחורה באופן עצמאי תורם לצמצום עלויות הרכש, ובכך, להתייעלות על פני שרשרת האספקה, אשר מגולגלת לטובת הצרכנים במחירי המוצרים. עם זאת, במודל עסקי זה לחשיפה לשינויים בשערי מט"ח, במחירי הספקים בחו"ל (בעיקר בסין) ובגובה המכסים על מוצרים מיבוא השפעה מהותית על התוצאות העסקיות. במטרה לפזר סיכונים תפעוליים, השיטה הרווחת להפעלת הסניפים הינה באמצעות מתן זיכיונות.
מנתוני D&B עולה, כי הענף חווה דווקא פריחה בשנת 2020 תחת משבר הקורונה, כי בשונה מעסקי מסחר רבים אחרים שנותרו סגורים בתקופת הסגרים (הרוב המכריע של החנויות בענף ממוקם ברחוב ולא בקניונים), תוך התאמת תמהיל המוצרים ברוח התקופה (שיווק מוצרי מיגון והיגיינה בחנויות הרשת ואף אספקה לשוק המוסדי בשיא תקופת המשבר – משרדי ממשלה, בתי חולים ועוד).
ה"רתיחה" בענף נמשכת גם במהלך שנת 2021 עם רכישת רשת "זול סטוק" על ידי רשת קמעונאית המזון יוחננוף, עם זליגת חנויות סטוק למרכזים מסחריים ומתחמי קניות ועם הפתיחה הצפויה בסוף שנת 2021 של רשת הסטוק היוונית JUMBO שתופעל בארץ על ידי קבוצת FOX .
להערכת דן אנד ברדסטריט הפדיון המצרפי של ענף חנויות הסטוק נאמד בכ-2 מיליארד ₪ בשנת 2020, עליה של כ 25%-20% בהשוואה לפדיון הענפי בשנת 2019. מתוך זה, הפדיון המצרפי של רשתות הסטוק הגדולות נאמד בכ 1.3 מיליארד ₪ (יתר הפדיון בידי רשתות קטנות יותר – 15%, והחנויות העצמאיות, שאינן חלק מרשת – 20% באופן מצרפי).
בענף פועלות 3 רשתות גדולות (MAX , זול סטוק, הסטוק) – המפעילות יחדיו כ-140 חנויות בפריסה ארצית. לצדן פועלות רשתות קטנות יותר (בהן רשת MINISO היפנית המונה כ-24 חנויות ורשת JUMBO STOCK המונה 15 חנויות) וכן רשתות המונות מספר סניפים אחדים, וכן עשרות חנויות עצמאיות שאינן חלק מרשת. בסך הכל, כולל הרשתות הקטנות והחנויות העצמאיות, להערכת d&b פועלות כ-270 חנויות בענף הסטוק.
התפלגות נתחי שוק בענף הסטוק 2020, הערכת דן אנד ברדסטריט
רשתות הסטוק הגדולות
MAX ('מקס סטוק') – הרשת נוסדה בשנת 2004 ונחשבת לרשת המובילה בענף. הרשת פועלת תחת חברת 'מקס סטוק בע"מ', בשליטת קרן אייפקס (מחזיקה כיום כ-28 אחוז מהון המניות), כאשר מייסד הרשת אורי מקס מחזיק כ-17.5 אחוז מהון המניות. זאת לאחר שבמהלך שנת 2017 רכשה קרן אייפקס, המנוהלת על ידי זהבית כהן, 55 אחוז ממניות החברה תמורת 170 מיליון שקל, ששיקפו שווי חברה של 300 מיליון שקל, דאז. בספטמבר 2020 הונפקה החברה בבורסה לניירות ערך בתל אביב לפי שווי של 1.7 מיליארד ₪ ומאז מהווה כחברה ציבורית, תוך שינוי באחוזי ההחזקה במניות החברה. נכון ל 07/2021 שווי השוק של החברה נאמד בכ-1.8 מיליארד ₪.
הרשת מונה כיום 51 סניפים בפריסה ארצית (מתוכם 28 בבעלות, לצד 23 סניפים בזיכיון), רב חנויות הרשת מהוות חנויות גדולות בעלות שטח ממוצע של כ-1,800 מ"ר מסחרי לחנות. החנויות הקטנות הינן בעלות שטח ממוצע של כ-200 מ"ר לחנות. בסך הכל מפעילה הרשת חנויות בשטח מסחר כולל של כ-46,000 מ"ר (שטח מסחר חנויות - לא כולל שטח מרלו"גים ושטח מטה החברה).
מהדו"חות הכספיים המבוקרים של החברה לשנת 2020 עולה כי החברה רשמה בשנה זו הכנסות בסך של כ-885 מיליון שקל (מפעילות החנויות, לא כולל הכנסות נוספות בסך של כ-125 מיליון שקל ממכירת ציוד מיגון מפני קורונה למוסדות), עליה של כ-20% בהכנסות פעילות החנויות בהשוואה לשנת 2019, ורווח נקי של כ-86 מיליון שקל. זאת לאחר שבשנת 2019 הכנסות החברה הסתכמו בסך של כ-741 מיליון שקל והרווח הנקי עמד על כ-70 מיליון שקל.
נציין כי בעבר, טרם מכירתה של הרשת לקרן אייפקס, 45 אחוז ממניות החברה הוחזקו על ידי חברת 'דן – אס בע"מ', יבואנית וסיטונאית של מוצרי יצירה בבעלותו של דני אסטרוג, וכיום מפעילת רשת 'דן דיל' המתחרה. בתחילת שנת 2017 מכרה את חלקה לשותפיה דאז, אורי מקס ואבן צ'ארלס נוימן, שחברו לאחר מכן לקרן אייפקס.
• זול סטוק – הרשת נוסדה בשנת 2014, בבעלות חברת מ. יוחננוף ובניו (1988) בע"מ (50.1%) ומייסדי הרשת אדיר ונונו (29.95%) וסהר כוכבי (19.95%). זאת החל מ 03/2021 עת רכשה רשת המזון יוחננוף את חלקה תמורת 45 מיליון ₪, המשקפים שווי חברה של כ-90 מיליון ₪. הרשת מונה 51 סניפים, מתוכם 12 חנויות בבעלות ו-39 חנויות בזכיינות. לרשת, כולל הכנסות חנויות הזכיינים, מחזור מכירות שנתי מוערך של כ-230 מיליון ₪ בשנת 2020.
• הסטוק – הרשת נוסדה בשנת 2006, החל מ-11/2018 בשליטת איש העסקים חיים אלקובי (50%, בעלה של חברת ההסעות רמשן מירושלים), לאחר שרכש את חלקו של גבריאל אוהב ציון. יתר המניות הינן בבעלות עופר ברק (33%) וכפיר ברק (17%). לרשת 36 סניפים בפריסה ארצית (כולל כ-10 סניפים שנפתחו בשנת 2020), מרביתם בזכיינות. לרשת מחזור מכירות שנתי מוערך של כ 150-200 מיליון שקל בשנת 2020. שטח המסחר המצרפי של הרשת מוערך בכ-20,000 מ"ר.
רשתות קטנות יותר
• MINISO – רשת יפנית למוצרי לייף סטייל שנכנסה לישראל בשנת 2018. הרשת מתחרה בענף הסטוק, מציעה אף היא מוצרים במחירים נוחים בקטגוריות הכלים לבית, טקסטיל, כלי כתיבה וצעצועים. הרשת מונה כיום כ-24 חנויות. בשונה מהמאפיין את ענף חנויות הסטוק, מרבית חנויות רשת MINISO ממוקמות בקניונים ובמרכזי קניות סגורים, על כן הרשת ספגה שיבוש בפעילותה בשנת 2020.
• JUMBO STOCK – הרשת הוקמה בשנת 2015, בבעלות רועי ונונו. הרשת מונה 15 סניפים.
• DAN דיל – רשת חדשה יחסית שנוסדה בשנים האחרונות, בבעלות משפחת אסטרוג המחזיקה גם בחברת 'דן-אס בע"מ'. לרשת תכנית להתרחב בשנים הקרובות, ולהוות ליבת הפעילות הקמעונאית של הקבוצה, לאחר שהקבוצה הפסיקה להוות בעלת ענין ברשת MAX, טרם מכירתה לקרן אייפקס, כאמור. נכון להיום הרשת מונה 8 סניפים.
• DAISO – הרשת היפנית שהחלה פעילותה בישראל בשנת 2018 – וכבר הודיעה כי תעזוב את ישראל. לרשת אמנם הייתה תוכנית התרחבות, אך זו נבלמה לאור משבר הקורונה. הרשת ממוקמת בקניונים ובמרכזי קניות סגורים, על כן הרשת ספגה שיבוש בפעילותה בשנת 2020.
• לצד הרשתות פועלות בישראל עשרות רבות של חנויות כלבו עצמאיות עם תמהיל מוצרים דומה, שאינן מהוות חלק מרשת.
תחת רשתות הסטוק ישנן קטגוריות של מוצרים שהיקף מכירתם צמח בעשרות אחוזים בשנים האחרונות (למשל שוק מוצרי יצירה ואמנות – צבעי גואש, תבניות יצירה וכו'). זאת בין היתר, בשל הפריסה הרחבה של רשתות הסטוק במיקומים מרכזיים (רחובות ראשיים, מרכזי קניות ומסחר, אזורי תעשייה) אשר הנגישו את המוצרים לצרכן.
נכנסות למרכזים המסחריים
ענף חנויות הסטוק אופיין בשנים האחרונות בפעילות ערה בעיקר באמצעות חנויות רחוב או חנויות הממוקמות באזורי תעשייה. על פי פרסומים, רשת מקס סטוק צפויה לפתוח שתי חנויות ענק במתחמים מסחריים – כך פורסם לאחרונה כי הרשת חתמה עם חברת צים אורבן לייף על הקמת חנות עוגן בשטח של כ-2,700 מ"ר בקומת הקרקע של מתחם לעיצוב הבית המוקם על ידה בנוף הגליל. בנוסף, מקס סטוק צפויה לפתוח סניף בשטח של כ-5,000 מ"ר בקניון אושילנד בכפר סבא, בהלימה לאסטרטגיית הנהלת הקניון, הפועלת להוספת עוגנים קמעונאיים המשלימים את מגוון הצעות הבילוי והקניות במתחם.
כניסת רשת קמעונאות המזון יוחננוף לענף באמצעות רכישת רשת זול סטוק – במרץ 2021 רכשה יוחננוף את השליטה ברשת זול סטוק (50.1%), תמורת 45 מיליון ₪ במטרה לבצע דריסת רגל בתחום על רקע הצמיחה ששוק חנויות הסטוק רושם. מייסדי הרשת, אדיר ונונו (29.95%) וסהר כוכבי (19.95%), ממשיכים להחזיק ביתר המניות ולעסוק בניהול הרשת תחת מבנה הבעלות החדש. בכוונת יוחננוף להקים מתחמים משותפים בהם תפעיל חנות מזון לצד חנות סטוק, כך פורסם כי רכשה קרקעות בעפולה ובפ"ת עליהם צפויים להיות מוקמים מתחמים מסחריים בבעלותה. בנוסף, רשת יוחננוף תוכל לנצל את רצפת המסחר בסניפי חנויות המזון למכירת מוצרי סטוק. לרשת יוחננוף, מעצם היותה חברה ציבורית, נגישות גבוהה לשוק ההון, כך שבהמשך ייתכן ותפעל להנפקת רשת זול סטוק בבורסה לני"ע בתל אביב.
נהנות מרווח גולמי של 35%-40%
הרווחיות הגולמית המקובלת בענף חנויות הסטוק בשנת 2020 הינה של 40%-35%. קיימת שונות ברווחיות התפעולית בענף בין הרשתות, כפועל יוצא של יעילות הרשת. הרווחיות התפעולית בענף נעה בטווח של 15%-5% . רשת מקס סטוק, שהינה חברה ציבורית החל מספטמבר 2020, מציגה מדדי רווחיות (תפעולי ונקי) גבוהים ביחס לענף. בשנת 2020 רשת מקס סטוק רשמה הכנסות מפעילות הפעלת רשת החנויות בסך של כ-886 מיליון ₪, רווח גולמי בסך 344 מיליון ₪ (שיעור רווח גולמי של כ-39%), ורווח מפעולות רגילות בסך של כ-87 מיליון ₪ (שיעור רווח נקי גבוה של כ-10%). במאגרי דן אנד ברדסטריט אותרו גם רשתות וחנויות סטוק בעלות מתח רווחים נמוך יותר (רווח תפעולי של 5% ורווח נקי של 3%-2%).