יבואני הרכב בישראל מזהירים כבר זמן רב מפני מחסור בכלי רכב חדשים, עקב המשבר העולמי בשבבי מחשב. המחסור פוגע בכושר הייצור של חברות הרכב הבינלאומיות, כמו גם המשבר העולמי בהובלה הימית, שנוצר בעקבות מגפת הקורונה.
התמונה היא אמנם מורכבת, ואכן אספקת הרכבים ברחבי העולם נפגעה, אבל הנתונים בשטח מראים כי יבואניות הרכב ממשיכות לספק מספרים נאים. אם נתחיל בנתונים על מסירות מכוניות הרי שעל פי איגוד יבואני הרכב, בחודש אוקטובר 2021 נמסרו בישראל 18,784 מכוניות. נתון זה מביא את שוק הרכב הישראלי לשיא מסירות ב-10 חודשים של 267,684 מכוניות! כשהצפי הוא שבסוף השנה נראה שיא חדש במסירת מכוניות בישראל.
על פי הנתונים, היקף המסירות בעשרת החודשים הראשונים של 2021 גבוה ב-37.2 אחוז מאשר באותה תקופה בשנה שעברה ("שנת קורונה"). אבל גם אם משווים אותו לממוצע המסירות בעשרת החודשים הראשונים בארבע השנים 2016-2019 שעמד על 248,833 יחידות, הרי שמדובר בגידול לעומת תקופה שלא הושפעה מהקורונה.
בינתיים מייקרים מכוניות ומשיגים דוחות כספיים מצוינים
גם הדוחות הכספיים שמפרסמות בימים אלה חברות הרכב הנסחרות בבורסה בתל אביב, יכולים להעלות חיוך אצל בעלי המניות שלהן, כך מדווחות החברות עצמן. רווחיהן עלו גם בין היתר, משום שהן ייקרו את כלי הרכב ב-1,000-6,000 שקל, תלוי בסוג המכונית והביקוש. היבואנים ניצלו את אווירת "המשבר העולמי" להעלאת המחירים, כשהם מתעלמים לחלוטין מהירידה במחירי הדולר והיורו שנמצאים בשפל בחודשים האחרונים (יש דגמים שבהם היו גם הוזלות קטנות, אך הם בודדים).
אם נסתכל על הדוחות הכספיים שפרסמו חברות הרכב הנסחרות בבורסה בתל אביב ל-9 החודשים הראשונים של השנה:
חברת יוניברסל מוטורס (UMI) המשווקת את שברולט, קאדילאק ואיסוזו מסרה בתשעת החודשים הראשונים של 2021 10,908 רכבים חדשים זאת לעומת 8,356 רכבים בתקופה המקבילה בשנת 2020 ו-8,203 רכבים בתקופה המקבילה ב-2019. גם כאן רושמת החברה תוצאות מרשימות, שרשמה עלייה במסירת הרכבים גם בשנת 2020.
ב-9 החודשים הראשונים של 2021 רשמה היבואנית הכנסות של 3,177,554 שקל ורווח נקי של 285,934 שקלים, זאת לעומת 2,347,902 שקל הכנסות ורווח נקי של 140,712 בתקופה המקבילה בשנת 2020 והכנסות של 2,461,354 שקל ורווח נקי של 98,726 שקל בתקופה המקבילה ב-2019.
קרסו מוטורס, יבואנית ומשווקת מכוניות תוצרת "רנו", "ניסאן", "דאצ'יה" ו-"אינפיניטי", מזהירה בדוחותיה האחרונים כי כתוצאה מהירידה בהיקפי הייצור של כלי הרכב, חלה ירידה בכמות הקצאות הייצור לחברה של כלי רכב מתוצרים המשווקים על ידי החברה. למועד הדוח כמות ומגוון כלי הרכב במלאי החברה נמוכים ביחס לכמות ומגוון כלי הרכב המוחזקים על ידה.
עם זאת, החברה מדווחת על מכירת 16.6 אלף כלי רכב חדשים בתשעת החודשים הראשונים של השנה, לעומת כ-13 אלף בתקופה המקבילה ב-2020 ולעומת כ-19.6 אלף בתקופה זו ב-2019. ברבעון האחרון המדווח (רבען שלישי) אכן נרשמת ירידה, אבל לא ברור אם אפשר לייחס אותה רק למשבר השבבים, כשבקרסו נמכרו 4,250 מכוניות לעומת 5,015 ברבעון המקביל אשתקד.
לדלק מוטורס, יבואנית ומשווקת מכוניות מסוג מאזדה, פורד ו-ב.מ.וו, ממש אין מה להתלונן; החברה מדווחת שבחודשים ינואר עד סוף ספטמבר 2021, היא מכרה כ-20 אלף כלי רכב לעומת כ-11.8 אלף כלי רכב בתקופה המקבילה אשתקד, ו-13,700 מכוניות בתשעת החודשים הראשונים של 2019, לפני הקורונה.
החברה אף מדווחת על רווח גולמי (הכנסות פחות עלות המכר) של מעל 800 מיליון שקל, לעומת כ-476 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2020. ברבעון השלישי (7-9 2021) מכרה דלק מוטורס כ-5,850 כלי רכב לעומת כ-4,450 ברבעון השלישי של 2020.
אלדן, מדווחת שבתשעת החודשים הראשונים של 2021 מכרה 1,348 כלי רכב חדשים, לעומת 843, בתקופה המקבילה אשתקד; ברבעון השלישי (7-9/2021 ) היא שילשה את המכירות כשמכרה 479 לעומת 160 ברבעון השלישי של 2020. בהיקפים כספיים – הכנסות החברה ממכירת כלי רכב הסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של 2021 בכ-492.4 מיליון שקל וברבעון השלישי בכ-174.4 מיליון שקל. לשם השוואה מול אותן תקופות ב-2019 (לפני הקורונה) – הסתכמו הכנסות החברה ממכירות בכ-471 מיליון שקל וב-157 מיליון שקל ברבעון השלישי.
גם שלמה אחזקות, בעלת חברת ש.שלמה רכב (בבעלותה שלמה סיקסט), מזהירה כי "קיים קושי שנוצר לאחרונה באספקת דגמי רכבים חדשים לישראל אשר על-פי פרסומים בתקשורת ובענף, נובע ממחסור משמעותי בתעשיית ייצור הרכבים בעולם כולו בשל משבר הקורונה. בהתאם, שרשרת אספקת הרכבים האטה את קצב אספקתם של רכבים חדשים לארץ, עניין שמאריך את זמן ההמתנה לרכבים חדשים המוזמנים על-ידי הקבוצה ללקוחותיה ולצי כלי הרכב שלה במגזרי הפעילות השונים".
לכן, החברה מציינת שהעלתה בהתאם את מחירי רכב יד ראשונה ורכבי אפס קילומטר שמוכרת הקבוצה.
התוצאות אכן מרשימות (של כל הקבוצה שכוללת גם את שלמה ביטוח ומוצרי אשראי); החברה מדווחת על מכירת כלי רכב בסכום כולל של 1.329 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה לעומת 922 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2020; לשם השוואה לתקופה שלפני הקורונה – בתשעת החודשים הראשונים של 2019 הסתכמו הכנסות החברה ממכירת כלי רכב בכ-1.025 מיליארד שקל, כך שההכנסות גדלו גם לעומת התקופה שלפני מגפת הקורונה. יש לציין, כי הסכום כולל גם רכב חדש וגם רכב שנמכר מתוך מלאי רכבי הליסינג וההשכרה של החברה. בכל מקרה, החברה מציינת כי הגידול ברווח נובע מגידול במספר כלי הרכב שנמכרו ומשיפור ברווחיות לרכב – במילים אחרות, לא ניכרת בעיה במגזר זה בחברה.
למעט קרסו, שמדווחת על ירידה במכירות לעומת 2019, שאר החברות הנסחרות בבורסה נהנות מגידול במכירות בשנה זו לעומת 2019 שלא הושפעה ממגפת הקורונה, שפרצה בתחילת 2020.
בחברות הפרטיות אין דיווח על מספר המכוניות שנמכר ובטח שלא על ההיקף הכספי שלהן, אבל כאמור, על פי הנתונים של איגוד יבואני הרכב, העלייה המשמעותית במספר המסירות חלה בכל הענף, וחלה עליה גם מול הממוצע השנתי בשנים 2016-2019. גם בענף הרכב החשמלי, שאף הוא היה אמור להיפגע ממשבר השבבים העולמי, ואולי אף יותר - נמכרו השנה כ-10,000 כלי רכב, לעומת 1,500 בלבד בשנת 2020.