פורום Duns 100 כינס בפעם הראשונה את בכירי ענף השילוח כדי לדבר על השפעות המלחמה באוקראינה על המשבר בשרשראות האספקה. עליית המחירים והנושאים הבוערים בתחום.
"אנחנו שמחים מאוד לארח את פורום הסחר והשילוח הראשון של Duns 100", אמרה אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט. "הוא אחד מהענפים הסוערים והחשובים במשק הישראלי, הוא מושפע המון מתמורות גלובליות ומהמצב הבינלאומי וככזה, עבר תהפוכות רבות בשנתיים האחרונות".
"לקורונה היו השפעות רוחב על ציר הייצוא", מסביר רפי רוזליס, מנכ"ל DHL ישראל. "מהצד השני, העולם של ההובלה האווירית הצטצמם באופן מאוד משמעותי וגם המון הפרעות בעולם של הספנות - כל זה העלה את המחירים באופן מאוד משמעותי למעלה. מה שהוסיף לאירוע הייתה תחילת המלחמה באוקראינה, כשחברות רוסיות לא יכלו לטוס והיה אסור לטוס מעל המרחב האווירי הרוסי. בהמשך, המלחמה דווקא הקטינה את תנועת המטענים בין סין לרוסיה ופינתה עוד מקום לשווקים אחרים".
"אנחנו שוק מוטה ייבוא ואין מספיק יצוא ממדינת ישראל", טוענת סיגל מנהיים קצוביץ', מנכ"לית DSV Air & sea. "וזה בגלל הבריחה של הרבה מפעלים והרבה יצרנים ממדינת ישראל החוצה. מאפיין נוסף הוא שאנחנו שוק קצה, אני מאוד ציונית ואנחנו אוהבים את המדינה ואנחנו חושבים שאנחנו הכי גדולים אבל בסוף אנחנו מדינה קטנה בקצה העולם. רוב הסחר הבינלאומי מתבצע בין היבשות הגדולות שהן סין, ארה"ב, אירופה".
גיל מילר מנכ"ל חברת אלאלוף ספנות ושות' בע"מ ואלאלוף לוגיסטיקה התייחס למגמה העולמית של הירידה בייצור המכוניות בשנה האחרונה בארה"ב ובאירופה ולעלייה בייצור במדינות אסיה. "יש שם מאגרי ליתיום מאוד גדולים", הוא מסביר. "ולכן יצור המכוניות החשמליות הוא מאוד משמעותי. מייצרים כ-2 מיליון מכוניות סיניות כל רבעון".
"העולם הזה מיושן, חייבים לעלות מדרגה"
מנהיים קצוביץ' גם התייחסה למצב החדשנות בתחום. "העולם הזה הוא מאוד מיושן", היא אומרת. "חייבים לעלות כאן מדרגה בכל עולם הטכנולוגיה. אנחנו עובדים עם המון חברות סטארטאפ כדי להכניס טכנולוגיות חדשות כי זה העולם הבא ואין דרך אחרת להתחרות.
"יש כניסה הולכת וגוברת של טכנולוגיות ודיגיטציה", ציין מילר. "גם בתחום השילוח וגם בשקיפות של תזוזת המטען מנקודה לנקודה".