אחרי השקעות בחברות כמו BigPanda ,Capitolis ,VAST Data ואפילו אקזיט של חברת Guardicore, קרן הצמיחה גרינפילד פרטנרס (Greenfield Partners) מודיעה היום (ה') על סגירה סופית של קרנות השקעה חדשות בסך 350 מיליון דולר.

 200 מיליון דולר מכספי הגיוס מיועדים לקרן שנייה ויתר 150 המיליון ישמשו לקרנות נלוות, שנועדו לאפשר השקעות בסכומים גדולים ולתמוך בחברות הפורטפוליו הקיימות של גרינפילד בשלבי גיוס מאוחרים לטווח הארוך. הקרנות החדשות מביאות את סך הנכסים שגרינפילד מנהלת למעלה מ-500 מיליון דולר.

גרינפילד פרטנרס הוקמה ב-2016 על ידי קרן TPG Growth, וב-2020 יצאו שותפי הקרן לדרך עצמאית שכללה גיוס משקיעים חדשים ביניהם גופים מוסדיים, יזמים, ומשקיעים בולטים מהארץ ומהעולם. ההשקעות אותן מבצעת הקרן הינן בעיקר בתחום התוכנה, החומרה, פינטק, ומתמקדות בשלב הצמיחה המוקדמת. אייברי שוורץ הצטרף לקרן כשותף לאחר תקופה ממושכת במחלקת בנקאות ההשקעות של גולדמן סאקס ורז מנגל, מבנק ההשקעות ברקליס. הקרן מעסיקה כיום 7 משקיעים בצוות ההשקעות הפרוסים על פני משרדים בניו יורק ותל אביב.

שי גרינפלד, שותף-מייסד בקרן: "היסטורית, עשינו ספין מקרן פרייווט אקוויטי ותמיד הסתכלנו על יעילות כמדד מרכזי. זה רק התחדד בתקופה הנוכחית"

"גילינו שהמשקיעים שלנו מאוד מאמינים ביכולות של היזם הישראלי להמשיך לבנות חברות גדולות, גם בתקופה הזו", אומר ל-tech12 שי גרינפלד, שותף-מייסד בקרן. "דווקא בתקופה הזו שבה שווי חברות הצמיחה עובר תיקון, נוצרות הזדמנויות אטרקטיביות יותר להשקעה".

"היסטורית, עשינו ספין מקרן פרייווט אקוויט ותמיד הסתכלנו על יעילות כמדד מרכזי", מוסיף גרינפלד בהתייחס לאסטרטגיית ההשקעות של הקרן. "גם אחרי שאנחנו משקיעים, אנחנו מסתכלים המון על יעילות מכירות ומדדי הצלחה שבונים את החברה לטווח הארוך וזה לא השתנה ורק מתחדד יותר בתקופה הנוכחית".

אתה רואה שינוי כלשהו אצל יזמים שמגיעים אליכם בתקופה הנוכחית?
"אין ספק שיזמים מבינים את השוק שאנחנו נמצאים בו ואת התקופה. הם בעצמם רוצים לדאוג שקודם כל יהיה להם מספיק מזומן לחצות את התקופה שאנחנו נמצאים בה. הם מנסים להיות יותר מדויקים. במקביל, הנורמלי החדש של חברות נסחרות זה חזרה לתקופה שלפני הקוביד, לא חזרנו לעולמות מאוד שונים מבחינת מדדי שווי. בסוף אנחנו עדיין מאמינים במוצרים שמגדילים ערך או חוסכים כסף ללקוחות וחברות שבונות מוצרים כאלה ימשיכו לצמוח".

גרינפלד: "הנורמלי החדש של חברות נסחרות זה חזרה לתקופה שלפני הקוביד, לא חזרנו לעולמות מאוד שונים מבחינת מדדי שווי. בסוף אנחנו עדיין מאמינים במוצרים שמגדילים ערך או חוסכים כסף ללקוחות וחברות שבונות מוצרים כאלה ימשיכו לצמוח"

אנחנו עדים לאחרונה להרבה קרנות אמריקאיות גדולות שמעבירות לפורטפוליו שלהם מצגות והדרכות עם מיני עצות, זה משהו שגם אתם עשיתם?
"אנחנו עובדים בצורה מאוד קולבורטיבית ואישית עם כל מנכ"ל ומנכ"ל כי כל חברה היא מקרה שונה. חברה שיש לה מספיק מזומן לשנתיים שונה מחברה שיש לה לשנה. עם כל אחד עובדים על מה צריך להתרכז בו ברבעון הקרוב, איפה משנים וממה אנחנו מרוצים. אנחנו מאמינים שזה יותר אפקטיבי ממצגת גנרית או שיחת 'תתכוננו לחורף'".

שי גרינפלד, שותף-מייסד בקרן גרינפילד (צילום: גרינפילד פרטנרס, יחצ)
שי גרינפלד, שותף-מייסד בקרן. "אנחנו מתרכזים בחברות שנמצאות בשלב הצמיחה מוקדמת" | צילום: גרינפילד פרטנרס, יחצ

כשהוא נשאל אם יש טעויות נפוצות של יזמים שצריך לשים לב אליהן בתקופה הנוכחית, עונה גרינפלד: "אחת הטעויות הנפוצות שחוזרות בקרב יזמים בשלבים מוקדמים היא מיקוד בצמיחה בלבד ללא התחשבות במידת היעילות של הצמיחה וחוסר מעקב צמוד אחר מדדי יעילות של החברה. במילים אחרות, יזמים מתמקדים לעיתים בעיקר בכמות ההכנסות שנכנסות לחברה אך לא מספיק בכמות הכסף שנדרשה על מנת לייצר את ההכנסות הללו".

ייעצתם לחברות שלכם לקצץ?
"המילה קיצוצים היא לא המילה המתאימה. צריך לבחור פעולות ואפיקים שבהם יש החזר יותר נכון על הכסף. עם הפעלת ערוץ מרקטינג מסוים שלא נתן לך תפוקה - האם אתה רוצה להמשיך איתו או לחתוך? אנחנו מתרכזים בזה לאורך כל שרשרת הארגון. דווקא בחברות עם הרבה מזומן אנחנו מציעים לחברות להאיץ מאמצי פיתוח כדי לחזק את המוצר כדי שכשתצא מהמשבר יהיה לך יתרון תחרותי גדול יותר בהמשך".

"אנחנו מתרכזים בחברות שנמצאות בשלב הצמיחה מוקדמת, שבו היזם סיים 3-4 שנות פעילות שבהן הוא חיפש התאמה לשוק והגיע למסקנה שהוא מצא כזו כי יש לו כבר 10-20 לקוחות ו-5-10 מיליון דולר מכירות".

"הרבה אנשים חושבים שהחל מהשלב הזה כל מה שצריך זה רק לשים עוד כסף בחברה. אנחנו מגלים שהצמיחה הזו דורשת שינוי של תפיסת עולם ממצב שהיזם הוא מאוד אדפטיבי ומשנה את המוצר תדיר, למצב שבו הוא צריך להיות יותר מנהל".

"צריך לדעת איזה מדדי הצלחה לשים, איך לנהל חברה ואיך למדוד הצלחה של כל מחלקה בה. איך לבנות יסודות שעליהם אפשר להנפיק את החברה. לעזור לחברות למצוא מדדי הצלחה ושיטות ניהול ולעזור למנכ"ל קפוץ לרמה הבאה - שם אנחנו משקיעים הכי הרבה אנרגיה".