בישראל החל להתפתח בשנתיים האחרונות שוק הרכבים החשמליים, שהוא שוק צעיר גם בקנה מידה עולמי. הרכב החשמלי נחשב היום לטכנולוגיה החדשנית והעתידנית בענף הרכב (עד שיגיע הרכב האוטונומי), כאשר שימוש ברכבים חשמליים צפוי להביא לחיסכון כלכלי של צריכת דלק (כ-70%), לירידה בתחזוקה השוטפת של הרכב ולירידה בפליטת מזהמים.
על פי מחקר של חברת d&b , בשנת 2020 עלו על כבישי ישראל כ-1,500 כלי רכב חשמליים (רכבים חשמליים מלאים), קרוב למחציתם מדגם ZS של המותג הסיני MG (טסלה טרם החלה לשווק רכבים חשמליים בישראל בשנת 2020). השנה, בתשעת החודשים הראשונים, נמסרו עד כה יותר מ-7,800 רכבים חשמליים (עליה של כ-500 אחוז בהשוואה לשנה קודמת), מתוכם כ-60 אחוז הינם תוצרת טסלה, שהחלה לשווק בישראל ביבוא ישיר בפברואר השנה. הצפי בענף, עם משלוחי הרכב הקרובים, לעבור 10,000 מסירות כלי רכב חשמליים בסיכומה של שנת 2021 כולה. אבל יותר ויותר יצרניות מתחילות לשווק רכבים חשמליים והתחרות מתחילה להתגבר.
האירופאים מובילים בשימוש ברכב חשמלי
אבל גם אם המכירות עלו והנתונים מרשימים, אנחנו עדיין רחוקים מאוד בשימוש ברכב חשמלי ביחס לעולם, ובמיוחד מול אירופה. לשם השוואה, בשנת 2021, 11 אחוז מסך הזמנות הרכבים באירופה היו לרכבים חשמליים מלאים. בנורבגיה, שמובילה את המעבר לתחבורה חשמלית, רכבים חשמליים מלאים מהווים כ-60 אחוז מסך מכירות כלי הרכב בשנה זה. אבל קצב הצמיחה בישראל די גבוה – על פי מחקר של חברת BDO, בהולנד צמח השוק בתוך שנתיים מ-5 אחוז לנתח שוק של 25 אחוז מסך כלי הרכב בשנת 2020. בשוודיה הייתה צמיחה תוך 3 שנים מ-5 אחוז ל-32 אחוז. לפי תחזית BDO עד שנת 2025 תגיע סך מצבת הרכבים החשמליים והנטענים בישראל ל-215,000 רכבים במצטבר. במשרד התחבורה צופים שעד 2030 יגיע מספר הרכבים החשמליים בישראל ליותר מ-300 אלף.
סוד ההצלחה של טסלה – אילון מאסק
כשמדברים על רכב חשמלי המותג הראשון שעולה לראש הוא טסלה; מודל 3 שלה נכנס לשוק הישראלי רק בפברואר השנה, דגם בודד, עם אפס מהלכי שיווק ומחיר שמתקרב ל-200 אלף שקל ובכל זאת היא המכונית החשמלית שהכי הרבה ישראלים קנו באופן פרטי בחודשים האחרונים. "אילון מאסק – זהו סוד ההצלחה המרכזי", מסביר אליאב אללוף, מומחה לשיווק. "הוא וטסלה הפכו למותג אחד של הצלחה וחדשנות".
"אם הרכב עצמו לא היה עומד בציפיות הלקוחות, הכותרות על הצלחת מאסק לא היו מספיקות להצלחת טסלה", הוא מציין. "מדובר באמת במכונית שהיא חוד החנית של התחום".
טסלה נכנסה בסערה והצליחה גם לשנות את אופן השיווק של המכונית. הזמנה ישירה באתר, ללא נסיעת מבחן וללא שירות. יחד עם זאת למותג שנהנה לחשיפה תקשורתית מצוינת, הרבה בזכות אילון מאסק צפוי אתגר לא פשוט – לשמור על הביקוש בזמן שיצרניות הרכב המסורתיות מדביקות את הפער.
אורי אוברוצקי מרצה בביה"ס לתקשורת ומנהל עסקים במכללה האקדמית נתניה ופרסומאי מציין שגם לשינויים בהרגלי הצריכה שלנו במהלך השנים יש השפעה. "אנחנו רואים שינויים בכל מיני תחומים", הוא אומר. "כבר אין לנו פחד לשלם 180 אלף שקל בהעברה דיגיטלית. אבל צריך לזכור, אנשים עדיין רוצים להרגיש, ענף הרכב או אולי היחידי שעדיין מדפיס מפרטים. טסלה באה ועשתה ביה"ס, אבל מה שהיה לטובתה לימים הם חטפו על זה גם על הראש. בקבוצות בפייסבוק אנשים התלוננו, לפעמים עדיין צריך להשתמש באנשי שיווק שיידעו שיסבירו. עכשיו המבחן, נראה אם המגמה החיובית של טסלה תימשך או תדעך".
"הציבור הישראלי מסגל מהר מאוד חידושים", הסביר אוברוצקי. "בגל הראשון של שיווק טסלה כמעט לא יכולת לבחור כלום. הסוד השיווקי הוא שפשוט אנשים רוצים מה שאין. אם הכול נגיש מותג לא יכול להתקיים. הכול עובר היום לדיגיטל, בחיים האמיתיים אנחנו רוצים חוויות".
אללוף טוען כי ההצלחה הפנומנלית של טסלה היא למרות השירות הבינוני ומטה שהיא מספקת ללקוחותיה. "אני עצמי הזמנתי טסלה וביטלתי את ההזמנה כי כל ההתנהלות מול החברה בישראל, הייתה כאילו עושים לי טובה שמוכרים לי", אמר. "הם מתנהגים כמונופול. אם הדגם הוא סיפור הצלחה – אתה לא חשוב להם".
הזמנה באמצעות לינק – בלי אנשי מכירות
Aiways היא מותג רכבים חשמליים סיני שהוקם על ידי גו פנג ופו צ'אנג לשעבר מנהל המכירות של וולוו. החברה שמייבאת את המותג היא אוטו חן והם מציעים את הרכב בשיטה דומה לטסלה, אך הם מאפשרים תיאום נסיעת מבחן ושירות לקוחות, לאחרונה הם פתחו מרכז דיגיטלי פיזי בהרצליה פיתוח, הניסיון הוא לאמץ מיתוג ושירות הדומים לאפל. "לקוח המעוניין לבצע התנסות נהיגה נכנס לאתר או מקבל לינק דרכו ב-5 שלבים פשוטים וקצרים הוא יכול לתאם לעצמו נסיעה בבית או במשרד בשעה שנוחה לו", מסבירים אלחנן יהב מנהל פעילות Aiways ישראל וענבר נחשון CMO ופיתוח עסקי ב-Aiways. "את הנהיגה עושים צוות Aiways Pro שהם לא אנשי מכירות אלא מומחים למוצר באיפיון דומה לApple Genius".
"מדובר בשינוי פרדיגמה מעולם של מסע לקוח ארוך ומיגע לעולם בו ללא מגע יד אדם אתה מזמין התנסות, מחליט איך להמשיך ומתנהל אחר כך איך שנוח לו אם בוואטסאפ, או טלפונית או במידה ואתה רוצה פרונטלית", הם טוענים. "זהו עולם שמתאים יותר ללקוח החדש בו הכל נגיש, ישיר בלי מתווכים ומסע הלקוח מתאים את עצמו אליך".
שיתוף עמדות טעינה ופורומים
היעדר הנוכחות הפיסית של החברות יצרו קהילות ברשתות החברתיות וקבוצות שבהן בעלי הרכבים משתפים מהידע שלהם, ההמלצות וגם את הנושא המרכזי – הטעינה. הם אפילו משתפים אחד את השני באינפורמציה, חוויות נהיגה ואפילו מציעים הטענה למי שקרוב לעמדת הטעינה הפרטית שלהם.
אחד האתגרים המשמעותיים בהפיכת הסגמנט של הרכבים החשמליים למרכזי הוא כל נושא הטעינה. בניגוד למילוי דלק, טעינת רכב חשמלי דורשת היערכות לוגיסטית משמעותית יותר, והזמן המינימלי לטעינת רכב אורך כ-20 דקות.
טענות רבות מושמעות בקהילות אלו לגבי הכיסוי הדל של עמדות הטעינה ברחבי הארץ וגם דורשים פיקוח על המחירים שדורשים פיקוח מחירים על טעינה בעמדות שמופעלות בידי חברות שונות, כי אחד יכול לקחת 1 שקל על קוט"ש ואחר 2 שקלים.
"נתחיל בכך שאחוז החדירה של רכב חשמלי בישראל הוא קטן יחסית, ולכן יש גם מספר מפעילים קטן יחסית בעמדות הציבורית", מסביר עומר בוביס, מנכ"ל EV-METER שמפתחת ומייצרת מטענים מתקדמים לרכב חשמלי, ופועלת בארץ אבל בעיקר בחו"ל. "ככל שתעמיק החדירה יגדל מספר עמדות הטעינה ומספר המפעילים, התחרות תגדל והמחירים יוזלו".
"אי אפשר להשוות עמדת טעינה במרכז קניות ענק, ששם המפעיל גם משלם שכירות על המקום, לבין עמדות ציבוריות של הרשויות, שנחשבות לעמדות איטיות עם זרם חלופי (AC), שלוקח 6-7 שעות להטעין רכב שהסוללה שלו מרוקנת", הוא אומר. "לבין עמדות טעינה מהירות כמו במרכזי "ביג" למשל, שם הספק הטעינה הוא גבוה DC)), והסוללה הריקה מתמלאת ב-20 דקות, תוך כדי הקניות במרכז המסחרי".
בטווח הבינוני צמיחת הענף בישראל תלויה בפיתוח התשתיות, כלומר פריסת עמדות טעינה. עד אשר יוקם מערך הטענה ארצי בתחנות דלק, החזקת הרכבים החשמליים מתאימה בשלב זה יותר לבעלי בתים פרטיים. בנייני מגורים משותפים פחות מותאמים בשלב זה להקמת עמדות הטענה חשמליות פרטיות בחניון הדיירים המשותף.
לדברי בוביס, המדינה לא קידמה עד כה את השימוש ברכב החשמלי באופן משמעותי: "סבסדו כמות מסוימת של עמדות טעינה שהקימו הרשויות המקומיות, אבל זה לא משתווה לארה"ב ובטח לא לאירופה, שבה מקבלים החזר מלא על התקנת עמדת טעינה בבית או בחנות – כך מתנהג ממשל שרוצה לתמוך בחדירת כלי רכב חשמליים לשוק".
לדבריו, "עמדת טעינה בבית פרטי עם לוח חשמל של הבית תעלה כ-4,000-4,500 שקל, בתוספת 2,000 שקל להתקנה עם כבל באורך עד 30 מטר". החברה זכתה לאחרונה במכרז חברת החשמל להקמת 50 עמדות טעינה בבתים משותפים, שם הסיפור מרכב למדיי, מספר בוביס: "הוועד או חברת הניהול פונה למפעיל שמתקין את עמדות הטעינה – המפעיל גובה את התשלומים מהדיירים המשתמשים בעמדות הטעינה. את אתגר החיוב הפרטי, שצריך להיות מופרד מצריכת החשמל הציבורית של הבניין, פתרה EV Meter על ידי מערכת ניהול חדשנית המתפקדת כמונה חשמל; כלומר, העמדה מספקת את מידע הטעינה בזמן אמת ובשקיפות מלאה ומאפשרת להפריד את החיוב הפרטי מהחיוב הציבורי".
הרכבים החשמליים הנמכרים בישראל
אלו רכבים חשמליים נרכשים בישראל? על פי המחקר של D&B שמסתמך על נתונים חלקיים של איגוד יבואני הרכב, דיווחי החברות ופרסומים שונים, עולה כי טסלה, כצפוי, מובילה את שוק הרכבים החשמליים בישראל עם מסירות של כ-4,700 כלי רכב חשמליים בתקופה 01-09/2021, רובם מדגם 3, המהווים כ-60% מסך מסירות כלי רכב חשמליים בתקופה זו. במקום השני ה-ZS החשמלית של המותג MG, מבית תאגיד הרכב הסיני SAIC, עם כ-1,150 מסירות בתקופה זו המהווים נתח שוק של כ-15% מסך מסירות כלי רכב חשמליים, במקום השלישי המותג הסיני AIWAYS שהעלה על כבישי ישראל כ-280 כלי רכב בתקופה 01-09/2021 (נתח שוק תואם של כ-4%). במקום הרביעי המותגים 5 IONIQ ו-KONA של תאגיד HYUNDAI שהעלו על כבישי ישראל למעלה מ-200 כלי רכב בתקופה. לגבי HYUNDAI הערכות בענף הן כי נתח השוק שלה צפוי לגדול עד סוף שנת 2021, כאשר בימים אלה מאות יחידות משני הדגמים יחדיו עושות דרכן לישראל במשלוח בו כל הרכבים נמכרו מראש, על פי פרסומים. בנוסף, דווח כי בנובמבר הושק המותג GEOMETRY של קונצרן GEELY, שהמשלוח הראשון נמכר מראש, נכון לעכשיו שמאז נמכרו 1,000 רכבים.