"מבוגרים וילדים מבלים בין 50 דקות לשלוש שעות ביום ברשתות חברתיות ובטיקטוק, ושם הם חשופים למידע מזוייף ולא בטוח", אומר מנכ"ל טאבולה אדם סינגולדה, בשיחה עם tech12. "אם בעתיד הילדים שלנו ילמדו על מדע, פוליטיקה ובריאות מטיקטוק - זה הסוף של האנושות. אני חושב שלהחזיר אנשים לעיתונות אמיתית במקום להיתקע בטיקטוק זה יותר חשוב מההתחממות הגלובאלית".

סינגולדה אומר את הדברים החריפים במסגרת מלחמה שחברת המלצות התוכן שהוא עומד בראש מכריזה מלחמה על פלטפורמת טיקטוק - לפחות ככל שהדברים אמורים בצריכת מידע ותוכן חדשותי. אמש הודיעה החברה כי היא מרחיבה את אפליקציית "טאבולה ניוז" שלה, שמיועדת לספק למשתמשי הסלולר חדשות מאתרי תוכן וחדשות, ולמשוך אותם להיכנס לאתרים אלה במקום לצרוך את הידע שלהם מרשתות חברתיות. טאבולה מכריזה כעת כי עד סוף 2022 יגיעו ההכנסות שלה מטאבולה ניוז ליותר מ-50 מיליון דולר, ומספר הפעמים שמשתמשים יעברו לאתרי חדשות יעלה על חצי מיליארד דולר.

סינגולדה, אתה תציל את העיתונות שנאבקת מול הרשתות החברתיות?
"עיתונות מקצועית באמת חשובה לנו. אנחנו רוצים שאנשים יגיעו לאתרי חדשות ולא יקראו פייק ניוז ברשתות החברתיות. התחרות שלך ככתב היא לא באמת מול כתב אחר, אלא בעיקר כמה זמן אני מבלה בטיקטוק ולא בא אליך. אתה מתחרה על תשומת הלב של הגולש ולא על מול אתרים אחרים".

במחקר של Newsguard מתחילת השנה נמצא שלא עברו אלא 40 דקות מההרשמה לטיקטוק עד שמשתמשים החלו לקבל מידע מטעה ושקרי על המלחמה באוקראינה

ואיכות התוכן ברשתות החברתיות, ובראשון טיקטוק, אכן מוטלת בספק ונמצאת בדיון תדיר בשנים האחרונות, כשהתחוור לגולשים עד כמה קל יותר להפיץ מידע שקרי ומלהיט מאשר מידע אמיתי ומורכב להבנה. במחקר של Newsguard מתחילת השנה נמצא שלא עברו אלא 40 דקות מההרשמה לטיקטוק עד שמשתמשים החלו לקבל מידע מטעה ושקרי על המלחמה באוקראינה. במחקר אחר של הארגון נמצא שילדים שפתחו חשבון בטיקטוק החלו לקבל מידע שגוי על הקורונה בתוך 35 דקות מרגע ההרשמה. על פי נתוני טיקטוק, משתמשים צופים ביותר מ-60% מסרטוני הווידאו שמכילים מידע שגוי ופוגעני לפני שאלה מוסרים מהפלטפורמה.

עבור טאבולה, מדובר לא רק באג'נדה אלא באופן טבעי בביזנס. אפליקציית "טאבולה ניוז" מציעה למשתמשי הסלולר המלצות תוכן מאתרי מו"לים (publishers) באמצעות שיתוף פעולה עם יצרניות הטלפונים הסלולריים, בהן סמסונג, שיאומי ואחרות. הכלי העיקרי מכונה "מסך מינוס אחת" כשבאמצעות החלקת מסך שמאלה עולה חלון עם כותרות חדשותיות. כלים אחרים של טאבולה ניוז הם התראות על חדשות ואפליקציה לדפדפן. כעת מוסיפה החברה כלי חדש: הצגת כותרות החדשות במסך הנעילה של הסמארטפון, מה שמאפשר אינטראקציה עם המשתמשים עשרות פעמים ביום ומשמש בין השאר גם להצגת פרסומות.

"טאבולה ניוז הוא כמו אפל ניוז אבל מיועד למכשירי אנדרואיד, שמיליארד מהם נמכרים מדי שנה", אומר סינגולדה, "בשונה מאפל ניוז זה, אנחנו שולחים את המשתמש לאתר החדשות ולא מראים את החדשות בתוך האפליקציה בטלפון, וכך הוא נחשף לחוויה שאתר החדשות רצה שיקבל". לדבריו, טאבולה ניוז פעיל כבר ב-20 מדינות, בכל מדינה בשפה המקומית ועם עיתונות מקומית. "המוצר צומח בקצב של למעלה מ-100% בשנה וההכנסות ממנו יעברו השנה את קו 50 מיליון הדולר". 

טאבולה ניוז. הכותרות מופיעות על המסך הנעול

שוק המלצות התוכן עובר תקופה רעה בשנה האחרונה. שערי המניות של טאבולה ושל המתחרה הגדולה אאוטבריין (שקשת ואתר tech12 הם לקוחות שלה), התכווצו ביותר מ-70% מאז ההנפקה בנאסד"ק בשנה שעברה. מניית טאבולה ירדה ב-65% מתחילת השנה ושווי השוק שלה הוא כ-633 מיליון דולר, לעומת 2.6 מיליארד דולר בעת המיזוג עם הספאק בשנה שעברה.

בתחילת החודש פירסמה טאבולה את הדו"חות הכספיים לרבעון השני של 2022, מהם עלה שהחברה עקפה את תחזיות האנליסטים כשדיווחה על צמיחה של 4.1% בהכנסות ברבעון (342.7 מיליון דולר לעומת 329.1 מיליון דולר ברבעון השני של 2021) אבל עדיין מדובר בביצועים ירודים שמושפעים מחולשה של שוק הפרסום ברבעונים האחרונים. ההכנסות משותפים ותיקים ירדו ב-8.2 מיליון דולר ולעומת זה גדל היקף ההכנסות משותפים חדשים ותחומי פעילות חדשים, בהם טאבולה ניוז. סינגולדה אמר בעת פרסום התוצאות שטאבולה ניוז תעניק לטאבולה תנופה משמעותית ב-2023 ותמצב אותה "במגרש של ענקיות הטכנולוגיה כמו גוגל, אמזון ופייסבוק".

פלטפורמת המלצות התוכן של טאבולה עובדת כיום עם 9,000 אתרי חדשות ותוכן בעולם, בהם אתרים כמו BBC, CNBC, Business Insider, El Mundo ועוד. החברה משלבת בין המלצות התוכן גם כתבות פרסומיות של יותר מ-15,000 מפרסמים, תוך התאמת הפרסום לתחומי העניים האישיים של הגולשים.  בשנה שעברה החברה רכשה את Connexity ונכנסה באמצעותה לתחום ההמלצות על מוצרים ואיקומרס של רשתות כמו Walmart, Macy’s, Skechers, eBay, ועוד.