ארה"ב פתחה בחקירה נרחבת נגד ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט, בחשד כי ניצלה לרעה את כוחה בשוק. האתר בלומברג מדווח כי הרשות להגבלים עסקיים של ארצות הברית (נציבות הסחר הפדרלית) החלה לבחון שורת תחומים שבהם עוסקת מיקרוסופט ולהתעמק בכל אחד מהם - ממחשוב ענן, דרך רישוי תוכנה, סייבר ועד בינה מלאכותית. החקירה, כך דווח, נפתחה לאחר שבמשך יותר משנה קיימו אנשי הנציבות שיחות עם מתחרים ועם שותפים עסקיים של מיקרוסופט.

עוד דווח בבלומברג, מפי גורמים שמעורים בפרטים, כי גורמי אכיפת החוק הוציאו בקשה מפורטת לאלץ את מיקרוסופט להעביר לה מידע. לפי אחד הגורמים, הדרישה, באורך של מאות עמודים, הועברה למיקרוסופט וחתומה עליה יו"ר הנציבות לינה קאן.

מיקרוסופט  (צילום: JeanLucIchard, shutterstock)
מטה מיקרוסופט. לפי הדיווח, אנשי הנציבות בחנו את הטענות נגד ענקית הטכנולוגיה במשך יותר משנה | צילום: JeanLucIchard, shutterstock

לפי סוכנות הידיעות רויטרס, הנציבות בודקת טענות לפיהן ענקית התוכנה עשויה לנצל לרעה את עמדתה בשוק דרך הטלת תנאי רישוי הנושאים עונשים ומונעים מלקוחות להעביר את הנתונים שלהם מפלטפורמת הענן של מיקרוסופט, Azure, לפלטפורמות מתחרות אחרות. טענה זו נשמעה על ידי מתחרים, והנציבות בעצמה הגישה תלונות על כך בשנה שעברה, לאחר שבדקה את שוק מחשוב הענן. מיקרוסופט טרם התייחסה לטענות.

קבוצת הלובי NetChoice המייצגת חברות מתחרות של מיקרוסופט, בהן אמזון וגוגל, מתחה ביקורת על מדיניות הרישוי של החברה. "בהתחשב בכך שמיקרוסופט היא חברת התוכנה הגדולה בעולם... ההיקף וההשלכות של החלטות הרישוי שלה הם יוצאי דופן", אמרו בקבוצה.

 

החקירה נגד מיקרוסופט מסמנת קו תקיף של הממשל האמריקאי נגד מונופלים בתחומי הטכנולוגיה, ומגיעה בהמשך לצעדים שננקטו באחרונה נגד גוגל. בשבוע שעבר דרש משרד המשפטים האמריקאי מגוגל למכור את הדפדפן שלה (Chrome) במסגרת פירוקה כמונופול. הבקשה הוגשה לבית המשפט המחוזי במחוז קולומביה בארה"ב וההחלטה בנושא מונחת לפתחו.

באוגוסט החל משרד המשפטים לבחון את הליך הפירוק של גוגל, בעקבות פסק הדין תקדימי שניתן באותו החודש וקבע כי ענקית הטכנולוגיה מהווה מונופול בתחום החיפוש המקוון. לפי הפסיקה, גוגל הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים בכך שחסמה תחרות בתחום החיפוש באינטרנט וקיימה חוזים בלעדיים ומגבילים עם חברות אחרות. בין היתר עלה בדיון חוזי העתק שחתמה עם אפל, במסגרתם שילמה מיליארדי דולרים בשנה להפיכת מנוע החיפוש שלה לברירת המחדל במכשירי האייפון.