לפני מספר שנים נשדד בחור צעיר שבילה בחוף הים בתל אביב, הוא צלצל למשטרה בזמן אמת שלא הצליחה לאתר לא אותו ולא את הגנב. מדובר באמיר אליחי, מנכ"ל ומייסד שותף של חברת קרביין, שהבין בזכות מה שעבר עליו את חשיבות המידע שבידי כוחות הביטחון במקרי חירום, והקים את החברה בשנת 2014. מאז, היא גייסה כ-79 מיליון דולר ורשמה עשרה פטנטים.
קרביין עובדת עם יותר מ-100 גופי חירום ברחבי העולם. הטכנולוגיה של החברה מאגדת את המידע החיוני להצלת חיים במוקדי חירום לפלטפורמה אחידה ואינטראקטיבית בענן, המאפשרת את צמצום זמן התגובה באירוע חירום.
החברה שמשתפת פעולה עם גוגל, מאפשרת לגופי החירום לקבל מפה עם מיקום המשתמש עוד לפני שהשיחה נענית ואנשי הביטחון בשטח מקבלים את המסלול הטוב ביותר לנקודה. בעזרת השירותים האלו, יחד עם אפשרות לוידאו צ'אט ומסרונים ישירים, נוצר לראשונה קשר חי עם האזרחים.
קרביין לא פועלת עדיין עם מוקדי החירום בישראל כי החוק לא מאפשר למשטרה לקבל את המיקום של מי שמצלצל למוקד. לטענת ארז צור, נשיא החברה, הטכנולוגיה של קארבין הייתה יכולה לעזור במקרי חירום והוא מציין את אירוע חטיפת הנערים בגוש עציון. "הטכנולוגיה שלנו הייתה מאפשרת לאתר אותם ברגע שצלצלו למשטרה", אמר והוסיף: "איך יכול להיות שטכנולוגיה שמצילה כל כך הרבה חיים בעולם לא מיושמת בארץ המוצא שלה?".
"החוקים והמצבים משתנים ממדינה למדינה", מסביר צור בשיחה עם Business. "בהודו לדוגמה, לא לכולם יש חבילת גלישה וכדי לוודא את המיקום, שמתבסס על רשת האינטרנט, אנחנו כחברה סופגים את העלויות כדי לוודא דיוק". בדרום אמריקה למשל, מסביר צור כי שיחות חירום מתבצעות על רשת G2 ולא G3 מה שלא מאפשר מעבר משיחה רגילה לוידאו: "זו בדיוק בנקודה שבה אנחנו מתאימים את הארכיטקטורה של המוצר. יש מורכבות טכנית גבוהה, במיוחד מכיוון שהמערכת מעבירה למעלה מ-150 מיליון נקודות חירום בשנה".
לאחרונה השיקה החברה גם מוצר שנותן פתרון למצבי אסון שבהם המעורבים לא יכולים לקבל שיחות. "השקנו מערכת חדשה עם התעשייה האווירית שמסוגלת להקים רשת מקומית בשטח ולבדוק את מיקום המכשירים מול החומרה ולא מול מספר הטלפון", הוא מסביר. "מה שמאפשר במקרה חירום כמו זה של קריסת הבניין במיאמי או בחולון, להראות נקודות על המפה. זוהי מערכת קלאסית לאיתור אנשים, שנוצרה מתוך חיבור בין התעשייה האווירית, אלתא וקרביין".
בחודש שעבר הצילה הטכנולוגיה של קרביין, המותקנת במוקד החירום של 911 בארה"ב, נערה בת 13 בשם ריילי מאוהיו, שעלתה לרכב זר ללא ידיעת הוריה. "הסיפור הזה הוא אחד מיני רבים אבל הוא מיוחד כי הוא נוגע בפחד הכי גדול שלנו – הילדים", מציין צור. "בארצות הברית, חיוג למספר שאושר על ידי המדינה, כמו זה של 911 מאפשר לשוטרים לקבל את מיקום השיחה באופן מיידי".
אמה של ריילי צלצלה למשטרה וסיפרה שכשחזרה הביתה מהעבודה ראתה את בתה נחה במיטה, אך לאחר מספר דקות היא הבינה שהיא כיסתה כריות עם שמיכה ויצאה – ממש כמו שרואים בסרטים. במקרים שבהם המשטרה נמצאת כצד שלישי בשיחה היא חייבת לקבל אישור להשתמש בשירותי המיקום. "במקרה המתואר האם העלתה את השוטרת לשיחת ועידה יחד עם ריילי והטכנולוגיה אפשרה לשוטרת לשלוח לינק ישירות לנייד של הנערה, כדי שתאשר את השימוש במיקום המכשיר", הסביר צור. "למזלנו היא הצליחה לעשות זאת".
בשיחה עם השוטרת, ריילי סיפרה לה שהיא אינה יודעת מי נוהג בואן שלקח אותה מביתה ושהיא אינה יודעת לאן מועדות פניהם. "למרות שריילי חשבה שהיא בסביבת הבית שלה עדיין, המפה הראתה סיפור אחר לחלוטין", מציין צור. "אלמלא השימוש בטכנולוגיה, היה צורך בשליחת עשרות ניידות לשטח וייתכן כי לא היו מצליחים לזהות את הרכב החוטף בכלל. השוטרים במקרה הזה קיבלו עדכון של מיקום המכשיר בכל חמש שניות ויכלו להגיע במהירות".