כשמדברים על הייטק נמל אשדוד בטח לא הדבר הראשון שקופץ לראש, הוא עולה בדרך כלל בשיח על ועדים ועל עיכובים. בנמל מנסים לשנות את התדמית ולהתחבר לתעשיית ההייטק הישראלית עם יותר מ-40 סטארטאפים ישראליים שפועלים בו כשבתכנון הקמת אקסלרטור טכנולוגי. "אנחנו רוצים לשנות את התפיסה, שאנשים יראו נמל ירוק וחדשני", אומר המנכ"ל שיקו ז'אנה ל-Business.
"כל הרעיון התחיל לפני שהגעתי ובשנה האחרונה העברנו אותו פאזה", הוא אומר. "אנחנו רוצים להביא את עולם החדשנות גם מבחינת אבטחת סייבר, מבחינת התייעלות ובשימוש בטכנולוגיות ירוקות. אנחנו בשלבים די סופיים של בחירת אקסלרטור, שנביא אליו סטארטאפים שהשילוב של תשתיות הנמל יביא לפתרון מקומי אבל גם יביא בשורה לעולם".
"התחלנו עם נושא הסייבר שהוא מאוד רגיש בנמל", ציין ז'אנה. "שני סטארטאפים מעולם הסייבר נכנסו באופן כזה שאנחנו כבר מריצים אותם במערכות שלנו ובוחנים את האפשרות לרכישת שותפות. יש מערכת חדשה שהתקנו שמוציאה את האדם מהמשוואה בפריקת המכולות. המשאית מגיעה יודעת לזהות את הרכב ולהכניס אותו בפרק זמן קצר בהרבה ללא מגע יד אדם".
"היום כשפורקים אונייה עומד בן אדם שצריך לספור בעצמו כמה משאיות הגיעו וכמה טונאז' הם פרקו", הוא מציין. אנחנו מוציאים את האדם, כל הרעיון הוא לעשות את זה בתהליך אוטומטי שידע לשקול בזמן אמיתי את הרציף וגם לאפשר ליבואנים לעקוב בזמן אמת".
בתקופה האחרונה הופנתה לנמל לא מעט ביקורת על עיכובים בפריקות ופקקים של אוניות בכניסה לנמל, והתדמית של הנמל לא הכי חיובית, איך אתם מתכוונים לטפל?
"יש לנו עבודה גם תדמיתית", אומר ז'אנה ומתייחס גם לתחרות הצפויה עם פתיחת נמל דרום החדש. "אני מאמין שהתהליך באמת יעשה שינוי, גם התחרות תעשה טוב, היא תוריד את העומס ותאפשר לנו להביא את הנמל למקום אחר".
מה לגבי המשבר בשרשראות האספקה בעולם והעיכובים בנמל בפרט?
"חברת נמל אשדוד פורקת 22 אוניות בו זמנית", אומר מנכ"ל הנמל. "יחד עם זאת מחכות 7 אוניות בלבד, מספר ימים בודד שזה מספר מצוין. היו לנו עשרות אוניות, עשינו תהליך של מיקוד, קלטנו 90 עובדים כדי לחזק את קו המים. בנמל לוס אנג'לס מחכים 110 אוניות – אבל התור התפעולי והשיבושים בשרשרת האספקה הם לא משהו שקשור רק לנמלים".
"יש בעיות אבל הן מטופלות", הוא מוסיף. "גם טכנולוגית. חלק מהסטארטאפים שהכנסנו זה כדי לייעל ולקצר תהליכים".
ז'אנה גם התייחס למסוף החדש שנבנה לפריקת גרעינים, שכיום רובם מגיעים לדגון בחיפה. "רוב הגרעינים שמדינת ישראל מייבאת, מעל 5.5 טון נפרקים בדגון", הוא אומר. "היום עם המסוע באותו רציף שהשקענו בו 2.5 מיליארד שקל הדברים ישתנו – אנחנו נפרוק בקצב מהיר פי 8 ואף גם גרגיר לא ייפול מהמסוע. השנה הולכת להיות השנה הכי טובה אי פעם, לא רק בהיבט הכספי שהוא תוצר, חברת נמל אשדוד הולכת לשבור שיאים בכמות הפריקה".