"זו אחת ההכרזות הגדולות בהיסטוריה שלנו": כך הציג מנכ"ל אפל, טים קוק, את משקפי המציאות המעורבת של החברה שהוא עומד בראשה, ה-Apple Vision Pro. ההדגמה, בכנס המפתחים השנתי של החברה אמש, הייתה חדה ומרשימה, המפרט הטכני הפיל מהרגליים, אבל מה בעצם יש לנו כאן?
המשקפיים של אפל נראים כמו משקפי סקי מעוצבים והם מגיבים לתנועות ידיים או עיניים עדינות, קפיצת דרך טכנולוגית שמוצרים אחרים בתחום רחוקים ממנה כרגע. כמו בכל מוצר של אפל - העיצוב, הגימור, איכות התמונה וכנראה הסאונד - כולם בכמה רמות מעל כל מה שראינו עד היום.
אבל משהו כאן חסר. לדעתי לפחות. קוק השווה את ההכרזה הזו, על מה שהוא כינה "תחום ה-spatial computing", למכשירים המיתולוגיים של אפל: המק והאייפון. שניהם לא רק הגדירו רף עליון של קטגוריה, אלא לפחות במקרה של האייפון - ממש המציאו אותה מחדש. זה לא המקרה עם ויז'ן פרו.
Vision Pro will be available early 2024 for $3,499 #WWDC23 pic.twitter.com/jKX3wldgd5
נשים בצד את ההישג הטכני המרשים של אפל. גם בלי להתנסות במכשיר או להתעמק במפרט, ברור שנקבע כאן רף חדש. אבל רף חדש למה? מטא והעומד בראשה, מארק צוקרברג ספגו קיתונות של ביקורת על ההישגים שלהם בתחום ואני מהמרת שוויז'ן פרו משאיר אבק ל-Quest של מטא בכל מובן אפשרי.
מלבד הכוכבית הקטנה בפינה - צוקרברג ניסה להמציא קטגוריה, אפל פיתחה מוצר. צוקרברג שאף ל-revolution (וכשל), אפל הראתה לנו אתמול evolution.
ברור שנקבע כאן רף חדש. אבל רף חדש למה? אני מהמרת שוויז'ן פרו משאיר אבק ל-Quest של מטא בכל מובן אפשר. מלבד כוכבית קטנה: צוקרברג ניסה להמציא קטגוריה, אפל פיתחה מוצר
המשקפיים האלה הם ההימור הגדול של קוק, המורשת שלו אפילו. לסטיב ג'ובס היה את המק והאייפון ותהילת עולם. קוק זיהה, בצדק, שאפל צריכה להמר כבר על המוצר הבא - אחרי הכל האייפון בן 16 השנה ועדיין מהווה את מנוע ההכנסות המרכזי של החברה.
אבל האם ראינו אמש "רגע אייפון" חדש? לדעתי לא. זה לא הניסיון הראשון של אפל לחדור לתחום חדש. לפני כמה שנים היה הימור שכשל ומעולם לא נחשף על תחום הרכב האוטונומי. גם במקרה של הוויז'ן, מדובר בתהליך בן כמה שנים טובות שהחל בתקופה אחרת.
This is crazy! #WWDC23 pic.twitter.com/3DUV3JD7O1
לא בדיוק מהפכה
אפל מייעדת את ההגעה לשוק לתחילת 2024, הרבה אחרי שההייפ של ה-AR/VR כבר שכך, ועמוק לתוך מהפכה אחרת - זו של ה-AI הג'נרטיבי. בתחום הזה, אגב, לא שמענו ממנה עדיין שום הכרזות מרשימות. אם יש חברה שיש לה את הכוח להחיות מחדש תחום זו בוודאי אפל, וקשה להמר נגדה. עם זאת, יש סיבה שהדגש המרכזי שלה אמש היה על יצירת תוכן בדגש של בידור (כמו דיסני, שהמנכ"ל שלה בוב אייגר הפציע בהופעת אורח) וגיימינג (יוניטי הפעם). המניות של שתי החברות רשמו קפיצה נאה בעקבות ההבלחה באירוע.
אבל האם המשקפיים המדוברים יעשו מהפכה בשני התחומים האלה או שהם רק יציעו לנו דרך חדשה לחוות אותם? אני קצת יותר אופטימית בכל מה שקשור לגיימינג, פעילות שנעשית ברוב המקרים בבדידות פיזית אבל עם חיבור וירטואלי. כשזה נוגע לצפייה בסרטים, מרשים ככל שיהיה המסך העצום שנפרש מולך, הוא כרוך בוויתור מסוים.
Watching movies on Vision Pro will be insane! #WWDC23 pic.twitter.com/JYs3tmtA0U
"רגע האייפון" האמיתי של מהפכת ה-AR/VR/MR יגיע רק כשהחוויה הזו לא תיצור בידוד ובידול מהעולם. נכון, אפל עיצבה עדשות שקופות למשקפיים ומאפשרת למשתמשים לראות מה קורה בחדר (אגב, בדומה לפיתוח הישראלי של חברת Sightful), אבל הבעיה לא נפתרה. זה פרקטי לעבודה, לגיימינג, אולי אפילו לצפיה בסרט לבד על הספה. אבל כשהאירוע הסתיים והסרטון הציג אישה מרכיבה משקפיים בזמן ששני ילדים משחקים בסלון - זה נראה לרגע כמו חזון בלהות.
זה מוצר פרקטי לעבודה, לגיימינג, אולי אפילו לצפיה בסרט לבד על הספה. אבל כשהאירוע הסתיים והסרטון הציג אישה מרכיבה משקפיים בזמן ששני ילדים משחקים בסלון - זה נראה לרגע כמו חזון בלהות
הקיבעון של צוקרברג על המטאוורס כבר הפך לבדיחה ועלה לחברה שלו מיליארדי דולרים. קוק לא הזכיר את המטאוורס כמובן אבל גם לא עורר השראה. פלטפורמות טכנולוגיות, כבר אמרו לפני, צריכות שימושיות וסקייל בשביל שיהיה להן סיכוי להניע מהפכה. השימושיות מושכת משתמשים והסקייל מוכיח שהמוצר עובד ומאפשר לחברה לרשום הכנסות. המשקפיים של אפל מגניבים (נגיד), מתקדמים, בהחלט מרשימים, אבל האם הם שימושיים? האם, כמו האייפון, הם יהפכו ברגע ההשקה למוצר שהוא must have או שיתקעו בקטגוריית ה-nice to have? אני מהמרת כרגע על השני.