האם העבודה מהבית היא אשליה שהולכת ומתפוגגת? כך מכריז האקונומיסט, אחד מכלי התקשורת הכלכליים החשובים בעולם. האקונומיסט הציג בשבוע שעבר שורה של מחקרים שבחנו את אחת השאלות הבוערות בשוק העבודה בכלל ובתחום ההייטק בפרט – איך משפיעה העבודה מרחוק על הפרודוקטיביות של העובדים.
הנחת המוצא עם המעבר לעבודה מהבית בתקופת הקורונה היתה כי היא מעלה את היעילות של העובדים, משום שישנן פחות הסחות דעת ופחות זמן מתבזבז על נסיעות ושיחות מסדרון. אחד המחקרים בנושא, אשר נערך באוניברסיטת הרווארד וצוטט ללא הרף בשנים האחרונות, טען שעובדים במוקד טלפוני בחברה קמעונאית, שעברו לעבוד מהבית, טיפלו ב-8% יותר שיחות בממוצע.
חוקרים של הבנק הפדרלי של ניו יורק ערכו מחקר מעודכן והגיעו למסקנות שונות. הם גילו שהעובדים מהבית אכן ענו על יותר שיחות, אולם זה קרה בגלל שהם עבדו יותר שעות. למעשה, אם בוחנים את מספר השיחות פר שעה – רואים שהנתון התכווץ והעובדים היו יעילים פחות דווקא. בנוסף, נמצא בבחינה הנוספת של הנתונים כי השיחות נמשכו יותר זמן בממוצע ונרשם גידול גם במספר השיחות החוזרות – נתון שמצביע על כך שהבעיה לא טופלה.
הדיון על אודות מודל העבודה ההיברידית לא מתנהל רק בעיתונות הכלכלית ובאקדמיה. להיפך. כמה מענקיות ההייטק יצאו לאחרונה לקרב עיקש על מנת להחזיר את העובדים למשרדים ומשרטטות את הדרך לתעשיה כולה
מחקר אחר, שנערך ב-MIT ופורסם באפריל השנה, השווה בין עובדים בהודו שעסקו בהזנת נתונים והתוצאה שלו מובהקת אף יותר: מי שעבד מהבית היה פחות יעיל ב-18%. מחקר שלישי, מאוניברסיטת אסקס, בחן את הביצועים של עובדים בחברת IT גדולה באסיה וגילה נתון דומה – העבודה יעילה פחות ב-19% כאשר העובדים לא מגיעים למשרד.
נתונים נוספים, של לשכת הסטטיסטיקה של ארה"ב שפורסמו בחודש שעבר, מצביעים על פער יוצא דופן - העובדים מהבית עובדים בכל יום שעתיים וחצי פחות מאשר מי שמגיע למשרד. למרות שהנתונים לא מתייחסים ליעילות אלא רק למספר שעות העבודה, המגזין הכלכלי בארונס לא היסס להקניט את המועסקים ולקבוע: "העבודה מהבית הופכת את העובדים האמריקאים לעצלנים".
ענקיות הטק כבר הכריזו מלחמה
הדיון על אודות מודל העבודה ההיברידית לא מתנהל רק בעיתונות הכלכלית ובאקדמיה. להיפך. כמה מענקיות ההייטק יצאו לאחרונה לקרב עיקש על מנת להחזיר את העובדים למשרדים ומשרטטות את הדרך לתעשיה כולה.
מטא וגוגל עושות מאמצים גדולים על מנת להחזיר את העובדים למשרדים. בתחילת הדרך הן הסתפקו בלהמליץ על כך וטענו שהמפגש הפיזי עם קולגות תורם ליצירתיות, אבל בהמשך הן הקשיחו את הגישה, למרות התנגדות מצד העובדים.
בחודש שעבר גוגל הודיעה רשמית לעובדיה שתחל לאכוף נוכחות של שלושה ימים מהמשרד. הערכת הביצועים של העובדים, שמשפיעה על שכרם ועלולה להוביל לסיום עבודתם בגוגל, תיפגע אם לא יגיעו למשרדים. "רבים מהמוצרים שהוצגו באירועים האחרונים של החברה נוצרו ופותחו על ידי צוותים שעבדו זה לצד זה במשרדים", אמרה סמנכ"לית משאבי האנוש בחברה פיונה צ'יקוני.
מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי: "רבות מההמצאות הטובות ביותר של אמזון הגיעו לפריצת דרך כאשר אנשים דיברו ביניהם אחרי פגישה, עבדו על רעיונות על לוח לבן או לוח מחיק, או המשיכו את השיחה ביציאה מהפגישה"
חלק מהעובדים מחו על הגישה הזאת וטענו: "מתייחסים אלינו כמו לילדים בבית ספר". עובד אחר כתב בקבוצה פנימית: "בדקו את העבודה שלי, לא את כרטיס הנוכחות שלי".
מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, הצטרף למגמה והציג טיעון דומה במכתב ששלח למשקיעים: "רבות מההמצאות הטובות ביותר של אמזון הגיעו לפריצת דרך כאשר אנשים דיברו ביניהם אחרי פגישה, עבדו על רעיונות על לוח לבן או לוח מחיק, או המשיכו את השיחה ביציאה מהפגישה, או פשוט צצו במשרד של עמית לעבודה בהמשך היום עם מחשבה נוספת". גם אמזון דורשת מהעובדים להגיע למשרד לשלושה ימים.
יש מי שמאמין שהחזרה החלקית למשרדים היא רק פרומו לחיסול מוחלט של העבודה מהבית. לאזלו בוק, שכיהן בעבר סמנכ"ל משאבי אנוש בגוגל, מאמין שהמודל ההיברידי ימות בתוך 5-3 שנים במהלכן המעסיקים יחזירו את העובדים למשרדים לאט לאט, "כמו שמרתיחים צפרדע".