רבות נכתב ודובר על ניהול נכון של עובדים בארגונים וחברות, אך לא מספיק על ניהול עובדים בסטארטאפים, להם מאפיינים שונים בצורה משמעותית. הגודל, המהירות והשינויים התכופים בסטארטאפים מחייבים התייחסות מיוחדת לאתגרים ולהון האנושי בהם.
אז איך עושים זאת נכון? מהעובדים ועד להנהלה, 6 טיפים שיעשו לכם סדר בניהול עובדים בסטרטאפים:
1. תקשורת שקופה
בגלל ריבוי השינויים וחוסר וודאות, מנהלים ומייסדים בסטרטאפים נתקלים בהרבה מקרים בדילמה איך ומה לתקשר לעובדים: מה מותר להם להגיד ומה לא, מתי להיות דיסקרטי ומתי גלוי. דווקא בסיטואציות בהן הדברים לא ברורים או שיש בהן הרבה סימני שאלה – אלו בדיוק המקומות בהם צריכים לנהל את השיח. תקשורת שקופה ושיח פתוח הם מהגורמים הקריטיים ביותר לחוויות העובד והבטחון במקום העבודה. אי ודאות, לעומת זאת, עושה את ההפך - מטפחת תחושות שליליות, נתונה לפרשנות ויוצרת תסיסה בקרב העובדים.
מנהלים – תמיד עדיף לייצר את השיח מאשר שהוא יתנהל בלעדיכם. אפשר לעשות זאת בשיחות אישיות או קבוצתיות, אך בכל מקרה וודאו שאתם מהדהדים לצוותים מידע חשוב שאתם חשופים אליו ורלוונטי לעובדים. יצרו מקום בטוח עבור העובדים לשיח פתוח ושאילת שאלות. כשכבר נשאלות שאלות, דאגו לכך שיתקבלו תשובות. זה לא אומר שכל מידע רגיש יהיה חשוף כל הזמן לכולם. אפשר להציג תשובות חלקיות כמו: "אני לא יכולה לחלוק את זה כרגע", "זה בבדיקה" ועוד, אבל תמיד לדאוג שבסוף התהליך תהיה תשובה, ולא פחות חשוב מכך – שייווצר אמון מצד העובד שכך יהיה.
2. חיזוק מעגלי שייכות
ודאו שיש מערכת חברתית תומכת בסטארטאפ שלכם. בחברות וארגונים הרבה פעמים מדברים על מעורבות של העובדים (Engagement), אבל בסוף יש כמה דברים שגורמים לעובד להרגיש טוב מבחינה חברתית ומקצועית: המנהל שלו, והסביבה התומכת שלו (חבריו לצוות או למשרד) . הדבר נכון במיוחד בסטארטאפים, בהם יש מעברים מהירים בין הצלחה לנפילה ו"מכות בכנף". בסופו של יום אלו החברים לעבודה ששותים איתם קפה בבוקר או אוכלים צהריים שיכולים לספק את המערכת התומכת. הרבה מאוד פעמים מנהלים נשארים במקומות המקצועיים ובניהול המשימה, אפילו בניהול ה – "Happy Hour". כל אלו חשובים, אבל לא פחות חשוב לוודא שלעובד יש חברים, מערכות יחסים, שנעים לו חברתית בסביבת העבודה – וגם זאת האחריות של המנהל. כדאי להכיר לעומק את העובד, להבין מה קווי הדמיון שמחברים אותו לצוות בארגון, ולחשוב איך לייצר את ההזדמנויות לבלות ביחד. לדוגמה, אפשר לשלוח 2 אנשי צוות לכנס למרות שיש צורך רק באחד, ובכך ליצור חברות ואווירה נעימה בין שני עובדי הצוות.
3. לדבר אימפקט
חברו בין העשייה האישית של העובד להצלחה של החברה כדי לזכות ב – Quick win. זה קל במיוחד בסטארטאפים, בהם לכל עובד השפעה משמעותית יותר וקווי העברת המידע קלים ומהירים. קיבלתם פידבק טוב ממשקיע, לקוח או המנהל מעליכם? העבירו אותו מיידית לעובד או כתבו את הפידבק בצד, ואחר כך העבירו אותו לעובד. כדי להעצים את האפקט, ניתן לציין את הפידבק גם בשיחות חברה בהן כל העובדים משתתפים.
4. לבנות מערכת יחסים אישית עם העובד
עובדים נשארים יותר ונותנים מעצמם יותר כשהם מעריכים ומחוברים למנהיג שלהם. בסופו של דבר אלו שיש להם הכי הרבה כוח לייצר את החוויה הזאת הם המנהלים. בסטארטאפים העבודה דומה לפעמים למרתון – מתח גבוה מאוד לפרקי זמן משמעותיים, והגבולות בין הבית לעבודה מטושטשים יותר. במיוחד בתנאים אלו, העובד רוצה שיראו אותו ושהנתינה שלו תענה בהדדיות. זה לא חייב להיות ברובד הרגשי אלא ברובד של ה – Care (הדאגה והאכפתיות), ולדאוג שמערכת היחסים תהיה בינאישית. אם העובד עובר דירה למשל, אז לא רק שישלחו לו פיצה לכבוד המעבר, אלא שהמנהלים יכילו את הסיטואציה ויפגינו עניון וגמישות בהתאם לצרכים של העובד.
5. ניהול רגשי
ודאו שטוב לעובדים שלכם. הרבה פעמים מנהלים צעירים או לא מאוד מנוסים, תופסים את אחריותם במימד המקצועי, ואם לעובד לא טוב רגשית זאת לא אחריותם. עובד שטוב לו הרבה יותר אפקטיבי וטוב לחברה. התפקיד של המנהל הוא הרבה יותר עגול כיום – מקצה לקצה. שאלו את העובד איך אתם יכולים לעזור להם וקחו אחריות להזיז את האבנים והמכשולים מהדרך.
6. שימור ידע ארגוני
סטארטאפים משקיעים המון בידע ארגוני, וכשעובדים עוזבים הם לוקחים איתם את הידע. הכשרת עובדים בידע ארגוני (מתועד יותר או פחות) לוקחת הרבה משאבי זמן, כסף ופוקוס. לכן, גם כאן ההשפעה משמעותית יותר בסטארטאפים מאשר בארגונים גדולים בהם יותר עובדים חולקים בידע הארגוני. לכן חשוב שמנהלים בסטארטאפים יתמקדו במיוחד בשימור עובדים לכמה שיותר זמן. תנו דגש לפיתוח אישי ומקצועי, וצרו לעובדים תחושה שהם נמצאים בהתפתחות, התקדמות וחידוש.
ליאת דביר היא סמנכ"לית בסטארטאפ ארמטיק (Ermetic)
---
כתבה שיווקית בחסות Ermetic, הכתבה נערכה על ידי מערכת Duns 100