ב-4 באפריל 2023 קיבלה המועצה הארצית החלטה להאריך את המועד להגשת תוכנית מחליפה לתמ"א 38 במספר ועדות מקומיות, כמפורט בהחלטה. ב-2 בינואר קיבלה המועצה הארצית החלטה לעדכן חלק מהמועדים בהחלטה המקורית. ב-1 באוקטובר 2023 פקע תוקפה של תוכנית תמ"א 38, חיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה, למעט באותן ועדות מקומיות - אשר קיבלו ארכה לעמוד בתנאים עד ל-1 באוגוסט 2024.

בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" נקבעה בסעיף 5 לחוק הארכת תקופות ודחיית מועדים (הוראת שעה – "חרבות ברזל"), הוראה הדוחה בחצי שנה הוראות פקיעה של תוכניות. לפיכך, רק באותן רשויות מקומיות המפורטות בהחלטת המועצה הארצית מאפריל 2023, מועד פקיעת התמ"א נדחה בחצי שנה - מתאריך 24.2.2024 ל– 29.8.2024.

תמ"א הופסקה בעיקר בשל הטענה כי היא אינה תכנונית ולא מתחשבת בגידול באוכלוסייה שמביא איתו כל פרוייקט, בעומס על התשתיות, במחסור שנוצר בשטחים למבני ציבור ועוד. המחוקק העמיד כמה אלטרנטיבות לתמ"א 38, בראשן פינוי בינוי למתחם שלם וחלופות השרה לשעבר איילת שקד והשר יצחק גולדקנופף. לצד זה מקדמות עיריות שונות תוכניות אחרות. חלופת שקד מאפשרת התחדשות בניין במסלול הריסה ובנייה עם תוספת זכויות של עד 550%, או התחדשות במסגרת חיזוק ותוספת לבניין שבו יינתנו עד 200% זכויות נוספות. במקביל, התוכנית קובעת הקצאה של שטחי ציבור - מה שלא קרה תמ"א המקורית. חלופת גולדקנופף מציעה התחדשות בהתאם למספר הבניינים והדירות המיועדים להתחדשות בכל עיר, ובהתאם להעדפות העירייה, כך שהיא שונה בין עיר לעיר.

באפריל 2023 החליטה המועצה הארצית כי ברשויות שבהן מקודמות חלופות (ישנן 22 רשויות כאלה) תאושר הארכה מיוחדת של התמ"א עד לסוף פברואר. נקבע גם, כי יש רשות שתגיש תוכנית שמתגבשת למוסדות התכנון עד אותו חודש, תיהנה מהארכה נוספת, עד לאמצע מאי 2026. למעשה, מהות הארכה פשוטה למדי והיא לאפשר לרשויות להשלים את גיבוש התוכניות החלופיות "בראש שקט", ולהבטיח כי תמ"א 38 בשטחן לא תסתיים לפני שיושלם הגיבוש של התוכניות החלופיות.

המלחמה הביאה איתה חקיקה של הוראות שעה – חוקים ותקנות המותאמות לסיטואציה המורכבת שבה אנחנו נמצאים. בין היתר, התקבל "חוק הארכת תקופות ודחיית מועדים" אשר קובע באופן גורף הארכה של חצי שנה לכלל התוכניות התקפות שאמורות להסתיים. המשמעות בנוגע לתמ"א 38 היא שבמקום סיומה באותן 22 רשויות בסוף פברואר 2024 - היא תוארך עד ל-29 באוגוסט 2024. מטרת הדיון הנוכחי הייתה להורות על הארכה של המועד האחרון להגשת התוכניות החלופיות מצד העיריות.

מטרת אימוצה של חלופת שקד ותיקון 139 לחוק הות"ב הייתה למצוא חלופה הולמת ויעילה יותר לתמ"א 38, אשר ככל הנראה מיצתה את תכליתה המקורית והובילה ללא מעט עיוותים ובעיות במסגרת קידומה ו/או יישומה בפועל. על פניו, נדמה כי מטרה זו עשויה להיות מושגת באמצעות החלופה (או באמצעות התוכניות הנקודתיות המקודמות על ידי הרשויות המקומיות השונות), אך המבחן האמיתי יהיה המבחן בשטח, אשר יחל רק לאחר שתוקפה של תמ"א 38 יפוג סופית.

נדמה כי אולי נכון היה ליצור תקופת חפיפה גדולה יותר בין תמ"א 38 לבין חלופת שקד לפני פקיעתה הסופית של התמ"א, אך ימים יגידו כיצד יגיבו כל הצדדים המעורבים לחלופה החדשה.

מאת מורן גור, עו"ד ונוטריון, ורז אבישר, מתמחה במשרד - מורן גור ושות'

***

כתבה שיווקית בחסות משרד עו"ד גור ושות; הכתבה נערכה ע"י מערכת Duns 100